Gå til innhold

Anvendt datateknologi vs informasjonsteknologi søker erfaringer.


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Hei jeg har planer om å gå en av de nevnte linjene på HiO.

Men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge.

Jeg har den matten jeg trenger (3MZ), men jeg er ikke så veldig glad i matte.

På fagplanen til informasjonsteknologi ser det ikke ut til at det er så mye matten.

Men jeg hørte av en venn som har to andre venner som går på nettopp det på HiO.

De sier vistnok at det nesten bare er matte og at den er ganske vanskelig.

Stemmer dette? Syns det høres litt rart ut at de nesten bare driver med matte når det

 

Mens så virker det som at informasjonsteknologi går mere dypere inn på det tekniske og ikke er så generelt som Anvendt datateknologi.

 

Så jeg søker erfaringer fra folk som har gått på en av disse.

Takker for svar.

 

Undervisningsoversikt - informasjonsteknologi

Undervisningsoversikt - anvendt datateknologi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på informasjonsteknologi ved HiO. Det som hvertfall kan legges til er at Informasjonsbehandling med statistikk utgikk 2006 så der gikk mye av matten. Ellers er det bare Diskret matematikk og Algorimer og datastrukturer som er direkte mattefag hvor algdat nok er det tyngste på hele linja etterfulgt av det utgåtte faget nevnt over.

 

Alt i alt er det som sagt ikke mye som er direkte matte, men i alle programmeringsfagene er selvsagt grunnleggende mattekunnskaper og logisk tenking alfa og omega, så selv om du ikke nødvendigvis regner på integraler eller løser n-te-gradslikninger er matte et viktig verktøy under utdaningen og trolig i jobbmarkedet du med den utdannelsen beveger deg mot.

 

Informasjonsteknologi går nok en del dypere teknisk enn Anvendt datateknologi med fag som algdat, dark ( datamaskinarkitektur ), operativsystemer og unix, men det er fortsatt mange like fag.

Lenke til kommentar

Ja det jeg tenkte også.

Jeg søker hvertfall på begge to, er jo typisk at jeg bare kommer inn på en av dem :p

 

Har hørt at Matte 10 er ganske stress, fikk se noen oppgaver en venn av meg som går på samme linjen på NTNU hadde fått i lekse hvertfall. Så rimlig skummelt ut :s

 

Så jeg tror egentlig Anvendt datateknologi passer bedre for meg, men det er kanskje ikke det jeg syns er mest morro. Blir jo ca samme utdannelse av det uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ja det jeg tenkte også.

Jeg søker hvertfall på begge to, er jo typisk at jeg bare kommer inn på en av dem :p

 

Har hørt at Matte 10 er ganske stress, fikk se noen oppgaver en venn av meg som går på samme linjen på NTNU hadde fått i lekse hvertfall. Så rimlig skummelt ut :s

 

Så jeg tror egentlig Anvendt datateknologi passer bedre for meg, men det er kanskje ikke det jeg syns er mest morro. Blir jo ca samme utdannelse av det uansett.

 

 

Hei. Nå er det 2 år siden du tok opp det spørsmålet, så regner med at du har gått på en av de linjene du har nevnt. Jeg skal velge det samme og lurer på det samme som deg. Kunne du dele litt dine erfaringer, hva du valgte, hvordan valget ditt var osv. Jeg skal søke i år, og mest sannsynlig på HiO. Står mellom IT og Anvendt Datateknologi, men jeg er ikke noe glad i matte.

 

Hva synes du jeg skal velge og hvordan jeg skal gå fram for de neste 3 årene?

 

Setter stor pris på et svar. Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Ja det jeg tenkte også.

Jeg søker hvertfall på begge to, er jo typisk at jeg bare kommer inn på en av dem :p

 

Har hørt at Matte 10 er ganske stress, fikk se noen oppgaver en venn av meg som går på samme linjen på NTNU hadde fått i lekse hvertfall. Så rimlig skummelt ut :s

 

Så jeg tror egentlig Anvendt datateknologi passer bedre for meg, men det er kanskje ikke det jeg syns er mest morro. Blir jo ca samme utdannelse av det uansett.

 

 

Hei. Nå er det 2 år siden du tok opp det spørsmålet, så regner med at du har gått på en av de linjene du har nevnt. Jeg skal velge det samme og lurer på det samme som deg. Kunne du dele litt dine erfaringer, hva du valgte, hvordan valget ditt var osv. Jeg skal søke i år, og mest sannsynlig på HiO. Står mellom IT og Anvendt Datateknologi, men jeg er ikke noe glad i matte.

 

Hva synes du jeg skal velge og hvordan jeg skal gå fram for de neste 3 årene?

 

Setter stor pris på et svar. Takk på forhånd

 

Hadde satt veldig stor pris på et svar her jeg og!

Lenke til kommentar

Jeg valgte anvendt. Etter at jeg kom inn på begge.

Trives ganske godt, men vi har hatt en foreleser som er veldig dårlig.

Men det er i litt svadafag så gjør vel egentlig ikke så mye.

Nå er jeg på andre semesteret på andre året. Dette semesteret har vi litt for mye å gjøre syns jeg. Hadde jo lite å gjøre første året, så passe forrige semester og mye dette.

 

Vi har en del fellesfag med både Informatikk og Ingeniør studiumene og det er jo greit.

Men deilig å slippe matten man hører de syter over :p

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

@ PatSharpX

Hei

Jeg vurderer selv å søke på anvendt datateknologi til neste år.

Men jeg lurer litt på hvordan man stiller seg på arbeidsmarkedet med en bachelor i anvent kontra bachelor i informatikk?

 

 

Hva slags jobber kan man få etter studeiet?

Er studiet mere rettet mot web og usability enn mot programering?

 

Syns i det hele tatt at det kansje virker litt difust. Hva syns du om studiet og evt. dine planer videre--hvis jeg får lov til å spørre--

 

Setter veldig stor pris på svar.

Tusen takk.

Endret av disconisse
Lenke til kommentar

Diskret matematikk er iallefall matte som er viktig i programmeringsfaga. Det er ikke sånn tradisjonell matte som integrering, derivasjon men mer pure logikk som er ganske relevant i programmering. På eksamen lukta jeg skikkelig en C, men fikk til all overraskelse en B. På HiO er iallefall foreleseren i diskret matematikk veldig flink fyr. Såvidt jeg vet har han også alg dat som jeg får oppkommende år.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

@ PatSharpX

Hei

Jeg vurderer selv å søke på anvendt datateknologi til neste år.

Men jeg lurer litt på hvordan man stiller seg på arbeidsmarkedet med en bachelor i anvent kontra bachelor i informatikk?

 

 

Hva slags jobber kan man få etter studeiet?

Er studiet mere rettet mot web og usability enn mot programering?

 

Syns i det hele tatt at det kansje virker litt difust. Hva syns du om studiet og evt. dine planer videre--hvis jeg får lov til å spørre--

 

Setter veldig stor pris på svar.

Tusen takk.

 

Hei!

 

Drar opp denne tråden nok en gang, da jeg lurer på det samme.

Ser disse to linjene inneholder mye av det samme stoffet, så hva utgjør egentlig den store forskjellen? Virker som datateknologi er mer rettet mot web og design som nevnt over,- riktig? Får jeg spøre hva du bestemte deg for, evt hva du går nå og dine erfaringer?

 

Mange takk

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg valgte anvendt. Etter at jeg kom inn på begge.

Trives ganske godt, men vi har hatt en foreleser som er veldig dårlig.

Men det er i litt svadafag så gjør vel egentlig ikke så mye.

Nå er jeg på andre semesteret på andre året. Dette semesteret har vi litt for mye å gjøre syns jeg. Hadde jo lite å gjøre første året, så passe forrige semester og mye dette.

 

Vi har en del fellesfag med både Informatikk og Ingeniør studiumene og det er jo greit.

Men deilig å slippe matten man hører de syter over tongue.gif

 

Hei! Gammel tråd dette, men jeg håper du kan svare likevel :)

 

Du er vel ferdig med din skolegang på Andvendt Datateknologi? Hva slags inntrykk sitter du igjen med? Har du kommet deg ut i arbeidsmarkedet, eventuelt har noen av dine klassekamerater kommet seg inn i ny jobb innenfor dette faget?

 

Jeg har interesse for teknologi og IT, men jeg er ikke veldig interessert i programmering og matte - derfor vurderer jeg å søke anvendt data til sommeren.

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer jeg er ferdig. Ble ferdig sommeren 2011, så har vært i jobb en stund.

Jeg jobber i dag med server-drift og trives bra med det.

Alle jeg kjenner fra studiet har IT jobber i dag, de som ikke går master vel og merke.

Men du kan ikke forvente deg å få de feteste jobbene med en gang etter studie.

Nå nok regne med å jobbe på helpdesk eller noe slikt en liten stund også heller jobbe seg oppover.

Jeg byttet jobb på sensommeren og da var jeg innom mange rekruteringsfirmaer som sa det.

Jeg fikk nok denne jobben delvis pga utdanningen og at jeg har 5års IT erfaring (heltid og deltid).

For denne jobben er veldig generell.

 

Mitt inntrykk var helt OK, men vi følte oss litt som prøvekaniner. Vi hadde en del svadafag som nå er byttet ut med andre fag. Som jeg regner med er bedre.

Vi hadde også ett par forelesere som var helt skandale, men tror ikke de har fag der lengre.

Tror han ene pensjonerte seg og hun andre ikke fikk lov lengre pga så mange klager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, det stemmer jeg er ferdig. Ble ferdig sommeren 2011, så har vært i jobb en stund.

Jeg jobber i dag med server-drift og trives bra med det.

Alle jeg kjenner fra studiet har IT jobber i dag, de som ikke går master vel og merke.

Men du kan ikke forvente deg å få de feteste jobbene med en gang etter studie.

Nå nok regne med å jobbe på helpdesk eller noe slikt en liten stund også heller jobbe seg oppover.

Jeg byttet jobb på sensommeren og da var jeg innom mange rekruteringsfirmaer som sa det.

Jeg fikk nok denne jobben delvis pga utdanningen og at jeg har 5års IT erfaring (heltid og deltid).

For denne jobben er veldig generell.

 

Mitt inntrykk var helt OK, men vi følte oss litt som prøvekaniner. Vi hadde en del svadafag som nå er byttet ut med andre fag. Som jeg regner med er bedre.

Vi hadde også ett par forelesere som var helt skandale, men tror ikke de har fag der lengre.

Tror han ene pensjonerte seg og hun andre ikke fikk lov lengre pga så mange klager.

 

 

Hei! :)

 

Jeg lurer litt på å søke Anvendt Datateknologi. Jeg synes det er spennende med data og teknologi, men programmering og sånt har jeg ikke noe erfaring eller kunnskap om. Er det sånn at man må ha noe spesielle forkunnskaper om dette? Jeg er heller ikke så veldig stødig når det kommer til matte.

 

Er dette et fag du kan anbefale en som er interessert i data og teknologi? :)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Du trenger ingen forkunnskaper om programmering.

Matte er også kun ett valgfag.

Det kan virke som om det er en linje for deg.

 

Takker for raskt svar:)

 

Har et par spørsmål til som jeg håper du kan svare meg på. Stiller det noe krav til utstyret man har? Greier jeg meg med en vanlig brukbar bærbar pc?

 

Hvor mye jobb regnes med dette studiet utover forelesningene? Er et sånn at hvis man er borte fra en forelesning eller to, så henger man veldig langt etter? Fungerer det å jobbe ved siden av?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde bare en enkel og billig laptop, ikke noe problem det.

Nå er det gjort en del endringer siden jeg tok dette da, men var ikke sånn veldig mye arbeid.

Så og si alle forelesnings foiler (powerpointer) ble lagt ut på fronter.

Var ikke noe problem å være borte fra ett par forelesninger.

Det var egentlig en ganske slækk linje om du ikke forventer A i alle fag.

Lenke til kommentar

Jeg hadde bare en enkel og billig laptop, ikke noe problem det.

Nå er det gjort en del endringer siden jeg tok dette da, men var ikke sånn veldig mye arbeid.

Så og si alle forelesnings foiler (powerpointer) ble lagt ut på fronter.

Var ikke noe problem å være borte fra ett par forelesninger.

Det var egentlig en ganske slækk linje om du ikke forventer A i alle fag.

 

Ok, Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer jeg er ferdig. Ble ferdig sommeren 2011, så har vært i jobb en stund.

Jeg jobber i dag med server-drift og trives bra med det.

Alle jeg kjenner fra studiet har IT jobber i dag, de som ikke går master vel og merke.

Men du kan ikke forvente deg å få de feteste jobbene med en gang etter studie.

Nå nok regne med å jobbe på helpdesk eller noe slikt en liten stund også heller jobbe seg oppover.

Jeg byttet jobb på sensommeren og da var jeg innom mange rekruteringsfirmaer som sa det.

Jeg fikk nok denne jobben delvis pga utdanningen og at jeg har 5års IT erfaring (heltid og deltid).

For denne jobben er veldig generell.

 

Mitt inntrykk var helt OK, men vi følte oss litt som prøvekaniner. Vi hadde en del svadafag som nå er byttet ut med andre fag. Som jeg regner med er bedre.

Vi hadde også ett par forelesere som var helt skandale, men tror ikke de har fag der lengre.

Tror han ene pensjonerte seg og hun andre ikke fikk lov lengre pga så mange klager.

 

Så bra at jeg fant denne tråden! Jeg vurderer også Anvendt datateknologi fremfor Internasjonale Studier.

 

Du er sikkert lei av å svare på spørsmål ang. studiet, samtidig som du har vel svart på det meste. Det eneste jeg lurer på er om det tok lang tid for deg å få en jobb? Og er kompetansen din ettertraktet?

 

:)

Endret av ventaja
Lenke til kommentar

Jeg fikk meg relevant deltidsjobb da jeg var på andre året.

Det var en enkel supportjobb.

Jobbet litt i den fulltid etter studie, men siden det ikke var noe måte å jobbe seg oppover i det firmaet så var jeg på leting etter ny jobb.

Var innom en del vikarbyråer, de sa at jeg måtte nok regne meg å komme inn i en supportstilling igjen også jobbe meg oppover siden jeg hadde bare generell kunnskap og mye og ingen spesialkunnskap.

Fikk flere tilbud der.

 

Men så var jeg heldig å fikk jobb på drift i ett firma hvor de nettopp søkte en med allsidig kunnskap.

Lenke til kommentar

Jeg fikk meg relevant deltidsjobb da jeg var på andre året.

Det var en enkel supportjobb.

Jobbet litt i den fulltid etter studie, men siden det ikke var noe måte å jobbe seg oppover i det firmaet så var jeg på leting etter ny jobb.

Var innom en del vikarbyråer, de sa at jeg måtte nok regne meg å komme inn i en supportstilling igjen også jobbe meg oppover siden jeg hadde bare generell kunnskap og mye og ingen spesialkunnskap.

Fikk flere tilbud der.

 

Men så var jeg heldig å fikk jobb på drift i ett firma hvor de nettopp søkte en med allsidig kunnskap.

 

Regner med at man kan få spesialkunnskap hvis man tar en master, og det er bra å høre at du fikk ihvertfall en jobb mens du studerte, uansett om det ikke var en stilling som du likte. Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Her er svaret jeg fikk når det gjelder A.D vs I.T :)

 

Hei!

 

Du lurer på hva som er forskjellene mellom Informasjonsteknologi og Anvendt datateknologi.

 

1. For det første er det forskjellige opptakskrav. Til Informasjonsteknologi må en generell studiekompetanse og i tillegg matematikk (R1 eller S1 + S2). Til Anvendt datateknologi trengs kun generell studiekompetanse.

2. Informasjonsteknologi handler først og fremst om programmering og utvikling av applikasjoner. En blir med andre ord programmerer.

3. Anvendt datateknologi er ikke et programmeringsstudium selv om det inneholder enkelte programmeringsemner. Det handler mest om å forstå hva brukere har behov for og kunne finne frem til løsninger som egner seg for ulike brukere.

4. Det er vanskelig å si hvilket av dem som lettest fører til jobb. Informasjonsteknologi kvalifiserer til jobber som programmerer og utvikler, og slike jobber er det for tiden mange av. Anvendt datateknologi har større bredde, men mindre dybde. Det er også mange jobber der en slik kompetanse er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...