Gå til innhold

Tar bilder i fem megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørmsålet er jo om opptikken duger da. Om de investerer i dårlig opptikk hjelper det jo ikke at kameraet har 5 MP oppløsning. Ettersom de bruker Carl Zeiss-optikk ville jeg jo tro opptikken er brukbar. Det gjenstår å se, jeg tar aldri antall megapiksler som et bevis på at en kameramobil er god eller ikke.

Lenke til kommentar

Optikken er selvsagt ikke så bra at det forsvarer 5 megapixler på bildebrikken. Det er bare å sammenligne med et gammelt speilreflekskamera med 2 megapixler, skalere oppløsningen på sistnevnte med programvare opp til 5 megapixler og sammenligne kvaliteten. Jeg tør nesten vedde på at det oppskalerte 2Mp-bildet blir bedre. Hvorfor det kan være slik? Jo, det er fordi optikken på mobilkameraene egentlig ikke forsvarer noe mer enn ca 2 megapixler. Flere pixler vil bare redusere bildekvaliteten fordi det går ut over lyssensitiviteten (ISO), bildestøy og kontrastsensitiviteten.

 

Grunnen til at optikken i mobilene ikke er noe å skryte av er ikke fordi produsentene har gjort for dårlig innsats når de lagde optikken. Grunnen er fysiske begrensninger på grunn av størrelsen. Blenderåpninga kan ikke gjøres større fordi det krever at avstanden til bildebrikken økes og dermed at mobilen må bli tykkere. Blenderåpninga kan ikke minkes fordi det vil gjøre diffraksjons-problemet ennå større (= mer tåkete bilde). Kvaliteten på dagens mobilkameraer er begrenset av diffraksjon. En økning av antall megapixler vil bare gjøre at lyset blir diffust over flere pixler enn før. Samtidig som farger og kontrast vil bli dårligere.

Lenke til kommentar
Den nye telefonen har støtte for A-GPS, som bruker mobilnettet for å angi posisjonen din.

 

Nei.

 

Artikkelforfatteren får A-GPS til å høres ut som et system som iPhone har, der telefonen kun bruker GSM Cell ID for å triangulere en ca. posisjon. Dette systemet bruker ikke GPS signaler/satelitter i det heletatt.

 

Foreslår at artikkelforfatteren leser her: http://en.wikipedia.org/wiki/A-GPS og reformulerer dette i artikkelen, da det er ganske villedende skrevet.

 

GPS is a satellite based positioning system. Assisted GPS, or A-GPS was introduced to enhance performance.

As an additional benefit, it can reduce both the amount of CPU and programming required for a GPS Phone by offloading most of the work onto the assistance server. (This is not a large amount for a basic GPS - many early GPSs ran on 386/16 or similar hardware).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

det jeg lurer på er om tv utgangen er den samme som n95 har (jack) da skal jeg nok ha denne.

 

Edit: på nokia sin side "hva er i esken" virker det som det er en jack plugg #Joy# :D

Synd den mangler wlan, men når jeg tenker etter bruker jeg det sjelden på min n95 da så...

 

 

i følge en nokia ansatt kommer denne for salg i norge juni/juli

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Edit: på nokia sin side "hva er i esken" virker det som det er en jack plugg #Joy# :D

Synd den mangler wlan, men når jeg tenker etter bruker jeg det sjelden på min n95 da så...

 

Men jeg vil ha Wifi (Wlan)! Fint å ha når man er underveis, feks på hotell eller cafe i utlandet. Da har man kontroll. Kostnadene til datatrafikk kan være velig store.

hmm.. hadde denne hatt wifi hadde jeg kjøpt den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...