Gå til innhold

45 nm passerer millionen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD: 0,4 millioner * snittpris på ca 2000 kr = ca 800 millioner kr

Intel: 1 million * snittpris på ca 4000 kr = ca 4000 millioner kr

 

Dvs. at AMD har ca 17% av markedet (verdimessig) når man bare regner på K10 vs. intels 45nm. Jeg synes ikke det er skremmende lavt. Vel og merke hvis forutsetningene mine stemmer. (Jeg regner med forutsetningene vil plukkes fra hverandre i den ene eller andre retninga uansett)

Lenke til kommentar

Ingen leverings problemer?! WTF!

 

Her har skribententen bare (dårlig) oversatt kilden.

 

"AMD managed to sell 400,000 K10's in the entire fourth quarter and Intel is definitely getting some nice numbers while playing it safe. If it doesn’t have enough 45nm parts it simply fills the channel with 65nm products and there aren't any real shortages."

 

Nope ingen 45nm på lager så her har du en 65nm!

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

AJ: Det kan godt hende. Da prøver jeg med et justert regnestykke:

AMD: 0,4 millioner * snittpris på ca 2500 kr = ca 1000 millioner kr

Intel: 1 million * snittpris på ca 5000 kr = ca 5000 millioner kr

Noe som gir AMD ca 17% av markedet.

 

Hvis jeg justerer tallene litt opp og ned så ser det ut til at estimatet gir AMD en markedsandel på ca 15-20% om man regner intels 45nm og AMDs K10 som de eneste konkurrentene. (En ganske kunstig forutsetning, men men)

Lenke til kommentar
AJ: Det kan godt hende. Da prøver jeg med et justert regnestykke:

AMD: 0,4 millioner * snittpris på ca 2500 kr = ca 1000 millioner kr

Intel: 1 million * snittpris på ca 5000 kr = ca 5000 millioner kr

Noe som gir AMD ca 17% av markedet.

 

Du har glemt å ta med kanskje 2 millioner 65nm prosessorer til 2000kr stk = 4000 millioner kr, som igjen tilsier at AMD kanskje har 10% av markedet?

Lenke til kommentar

Da kan jeg si at glemmer du alle K8-prosessorene til AMD. ;) Men så har ikke jeg noen tall på hvor mange 65nm prosessorer Intel selger eller hvor mange K8-baserte prosessorer AMD selger. Det hele blir bare ennå mer luftigere spekulasjoner om man skal regne med det også. La oss nå ikke gjøre regnestykket ennå kunstigere enn å sammenligne intel 45nm vs. K10 på denne måten.

Lenke til kommentar

Faktisk et forsøk på humor, derav smileyene :)

 

Poenget mitt er at du gir AMD markedsandel utfra noen rimelig vilkårlige parametre.

 

Som andre har nevnt er det nesten umulig å få tak i 45nm desktop versjoner av Intels prosessor, mens det er lett å få tak i 45nm server versjonen. Mao er det sannsynlig at Intel sine 45nm prosessorer går til server produksjon.

 

Hvis du går inn på Dell sine sider og prøver å konfigurere en server med AMDs quad core, så strander det rimelig fort. (Det står at plattformen støtter prosessorene, men du får ikke valgt dem, mest sannsynlig pga leveringsproblemer?) AMDs quad core prosessorer er derimot å få tak i for desktop systemer.

 

Du kan godt si at AMD da har 18% markedsandel som du sier, men da sammenligner du mest sannsynlig Intels shipping av de nyeste server prosessorerene mot AMDs shipping av de nyeste desktop prosessorene.

Lenke til kommentar
Ok, glem sammenligningen. Det er en tullete sammenligning uansett. ;)

 

Intel levert 1 million til nå, det vil si lengre tid enn amd ;):p

 

men samme det, 1 million hmm, er en del det :O

 

btw k8 cpu'ne selger fortsatt bra ;) billige og gir faktisk mye pc for penga, iforhold til Pentium D eller celeron :p men ellers er core 2 uslåelig, hittil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...