Gå til innhold

Acronis True Image 11 Home


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt dette geniale programmet i noen mnd, og er veldig fornøyd. Før har jeg brukt Norton Gohost, men nå er det ingen vei tilbake.

 

Acronis True Image 11 fungerer veldig bra med alle slags raid, derfor er jeg veldig fornøyd med dette programmet. Flytting av partisjoner fra et raid til et annet raid går smertefritt!

 

Jeg har image av C: som er på ca 40 gb som er lagt på et raid-50. Med en Lese og skrivehastighet på begge raida på over 300 MB/s så er det gøy å "formatere" C :p

Lenke til kommentar

Fint og funksjonelt program til en ok pris hvis man trenger mange av funksjonene. Hvis man ikke trenger så mange funksjoner så kan man spare seg 275 kroner og benytte et enklere men gratis alternativ. Cobian backup er nevnt.

 

Et annet alternativ er programmet Gnome Partition Editor som kjører fra live-CD. Det egner seg til kloning av hele partisjoner fra en harddisk til en annen.

 

Et tredje alternativ er programmet Good sync Pro (20$) eller gratisversjonen med noen begrensninger. Dette egner seg til synkronisering av filer fra en plass til en annen. F.eks til en nettverksdisk eller via FTP.

 

True Image er et flott program! Kunne dere ha laget en artikkel om backup i Linux? Dette er noe jeg lurer fælt på nemlig. Backup av hele disken, til et slags format, sånn som Acronis True Image.

Du kan kjøre programmet Gnome Partition Editor fra Linux og klone partisjoner der. Ellers så må jeg si meg enig i at jeg gjerne skulle sett en artikkel om backup og synkronisering i linux. Det er spesielt interessant siden mange servere kjører Linux og det er dumt å tape data fra serverne sine.

Lenke til kommentar

Honnør for bra artikkel, og en god gjennomgang. Men jeg har noen kommentarer, ikke minst etter å ha brukt True Image i noen år.

 

Jeg mener True Image er klart verdt pengene, ikke minst fordi det er enkelt å bruke for de fleste. Det inneholder også en del funksjonalitet som jeg har satt pris på, f.eks det å klone harddisker ved skifte av disse (forskjell i størrelse betyr intet, så lenge det er plass på den nye), funksjonalitet for å sette inn nye harddisker og et meget godt rescue media (er ikke mer enn 3 uker siden jeg reddet en oppstartspartisjon pga skikkelig backup). Enig at det siste kunne vært lettere tilgjengelig.

 

Funksjonalitet for sikkert å slette innhold på en disk/partisjon, sikker sletting av filer og rense opp i systemet (tempfiler, kataloger etc) er tilleggsfunksjonalitet som jeg synes har OK verdi.

 

En ting jeg er glad i, er at selv om jeg legger partisjonsbackupene mine på Linux-serveren, velger jeg å dele de opp i størrelser som kan brennes ut på DVD.

 

Men noen problemaspekt har True Image hatt, et er problemer med å finne enkelte SATA og RAID kontrollere når man bruker Rescue Media.

Lenke til kommentar

Jeg er også vært en fast bruker i flere år av Acronis True Image. Det svikter aldri.

 

Det er så raskt, og enkelt å bruke, at å kjøre en recovery av sytempartisjonen er gjort på 10 min. Spart deg for en dags arbeide med installering.

 

Da er det også mye lettere å være beta tester, og teste ut større oppdateringer osv, og så kan en bare gå tilbake og installere final eller fjerne det igjen.

 

En ting jeg synes er utrolig smart, er at man kan åpne image filene og hente ut data, uten å "legge de inn".

 

 

Så til dere som ikke har et image/backup program - Skaff dere Acronis!

Lenke til kommentar

clonezilla er det beste jeg har funnet innen opensource til backups.

Det støtter partisjon til image, disk til image, partisjon til partisjon og disk til disk.

Clonezilla, based on DRBL, Partition Image, ntfsclone, and udpcast, allows you to do bare metal backup and recovery. Two types of Clonezilla are available, Clonezilla live and Clonezilla server edition. Clonezilla live is suitable for single machine backup and restore. While Clonezilla server edition is for massive deployment, it can clone many (40 plus!) computers simultaneously. Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk. This increases the clone efficiency. At the NCHC's Classroom C, Clonezilla server edition was used to clone 41 computers simultaneously. It took only about 10 minutes to clone a 5.6 GBytes system image to all 41 computers via multicasting!
Based on Partimage, ntfsclone and dd to clone partition. However, clonezilla, containing some other programs, can save and restore not only partitions, but also a whole disk.
'

 

dvs. all funksjonalitet fra partimage pluss litt ekstra, og litt mer bsd cli njub vennlig. ;)

 

edit: ,,..

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar

Har brukt programmet i mer enn 1 år nå. Da i jobb sammenheng for det meste.

Super effektivt til å ta image av servere MENS de sviver. Tar image av dem fra window på noen få minutter. 10 min for 100 GB eller mindre tid. utrolig enkelt og veldig bra.

 

Dere kunne godt ta med en liten strofe i guiden om at det finnes egen server utgave av acronis!!

 

brukte Norton Ghost for noen år siden. Never more sier bare jeg. Acronis gjør jobben og lager fullverdige backups av servere. Effektivt å bruke når man skal sette opp mange PC-er med likt oppsett. Sett opp 1 pc ferdig. Lag et image av en av dem. sett de andre i nettverk og kjør inn image på pc'ene eller via usa disk eller dvd. mange muligheter.

 

Husk på å kjøre new SID etterpå! :)

Lenke til kommentar

Hmmm... programmet ser bra ut det, og jeg ser etter et stødig slikt program - men for meg er det absolutt kritisk at programmet har ulighet for å boote opp fra diskentt/CD/USB for å installere en image-fil.

 

Jeg forstår ikke helt om den CDen man lager kan boote opp, eller om den gjør noe via windows som allerede ligger der. Jeg bare ligger merke til at det interfacet var jo å og si identisk til windows login skjermen...

 

Hvis noen kan gå god for at man kan boote opp fra CD med dette, slik at man kan restore et system som har blitt helt slettet, så kan jeg gi det et forsøk :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Den restore CDen, kan du bruke helt uavhengig av hva som er på disken, eller om den er helt blank.

 

Den booter opp i det windows lignenede interfsce, så det å bruke programmet fra CD eller i windows er akkurat det samme. Den er ikke avhengig av noe på disken, bortsett i fra at du må ha selve image filen liggende et sted, enten på en annen partisjon eller ekstern disk om du skal kjøre restore.

Lenke til kommentar

Kan anbefale CloneZilla jeg også. Fungerer strålende, og særlig sammen med DRBL. Selv har jeg satt det opp DRBL/CloneZilla i et "enterprise"-miljø med PXE/TFTP (boot via nettverk). Å bruke det med multicast er en drøm. Deployer HD images til 20-30 maskiner i slengen. :yes:

 

PS. En av de store fordelene med CloneZilla er at den støtter backup av absolutt alle filsystemer, men fungerer best med Linux og Windows-partisjoner. Winroll er også endel av "pakken" og har funksjoner for auto-naming av maskinene og sysprep, osv.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Kunne vert flott om man kunne få kopiert hele denne guiden her til pdf da det er mange som ikke er så stiv i engelsk å kvier seg til alle de oppgavene som er beskrevet her.

jeg har for eksempel mange bekjente som knapt nok vet hvordan eller hva å innstalere et program skal fore gå.-

derfor hadde det vert en ide vis slike guiader kunne printes eller kopiert ut til dem som knapt nokk vet eller hvordan man sikkerhetkopierer eller lager en backup,

vannvitig mange som liker faktisk å ha arket å lese på.-

GOD JUL

Lenke til kommentar
Acronis True Image kan også lage en gjenopprettings-partisjon på harddisken. Dette er ikke kommentert i artikkelen. Jeg har heldigvis ikke hatt bruk for den, så jeg har ingen erfaringer med den i praksis, bortsett fra at den sinker oppstarten av PCen noen sekunder etter BIOSen.
Hvis jeg forstår deg riktig er det en dårlig ide, back-up bør ikke ligge på samme disk. Et av de største problemene er jo nettopp at disker tar kvelden.
Kunne dere ha laget en artikkel om backup i Linux? Dette er noe jeg lurer fælt på nemlig.

Backup av hele disken, til et slags format, sånn som Acronis True Image.

Du lager en kopi av hele disken med dd som ligger inne i de aller fleste linux installasjoner. Du finner mer info om dd i signaturen min.
Noen som vet om et program som kan kjøre fra CD, ta et image av harddisken/partisjonen, og lagre den på en Samba-server? Og tilbake igjen selvsagt.
Clonzilla ser ut til å kunne gjøre det meste, du kan også sjekke ut Bacula. Som nevnt over kan du også gjøre det direkte med dd fra enhver live-CD.
Lenke til kommentar
Acronis True Image kan også lage en gjenopprettings-partisjon på harddisken. Dette er ikke kommentert i artikkelen. Jeg har heldigvis ikke hatt bruk for den, så jeg har ingen erfaringer med den i praksis, bortsett fra at den sinker oppstarten av PCen noen sekunder etter BIOSen.
Hvis jeg forstår deg riktig er det en dårlig ide, back-up bør ikke ligge på samme disk. Et av de største problemene er jo nettopp at disker tar kvelden.

 

Leser man "bruksanvisningene" til True Image, anbefaler de det heller ikke som eneste backup. Jeg har allikevel en slik "recovery" partisjon liggende (oppdateres ca hver 3 mnd) i tillegg til de normale backupene på et annet medium, da det er en elegant måtte å ta en rask recovery på om det skulle være nødvendig. Den er også tilgjengelig gjennom rescue media om det bare er oppstartspartisjonen som er korrupt.

 

Uansett, den store fordelen med True Image er at det er så enkelt for den vanlige bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...