Gå til innhold

Kulturo: Arne Benoni with his friend Lynn Anderson – I’m coming home


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjære farkost for frakt av frosne meieriprodukter.

Intet gleder mitt hjerte mer enn å lese om din interesse og vitebegjær for språk, og dertil hørende engasjement. Spesielt i en tid da vårt rike og flotte språk utsettes for massiv påvirkning av engelske låneord, generell forenkling, effektivisering og motbydelig radbrekking gjennom SMS-språk o.l.

Som stolt medlem av Riksmålsforbundet, er det anmelders ydmyke plikt å gjøre det beste (skjønt, alle kan feile) for å presentere et konsist, rikt og fyndig språk - dog ikke uten lek med ord. Dette er meget mulig et eksempel på nettopp det. (Konneksitet = sammenheng/rød tråd, kjøp en bedre ordbok). Enda et ord innlemmet i den sjofle musikkritikers sjargong, gitt. Selv i disse forstemmende PISA-tider, er det allikevel min oppriktige påstand at den gjengse leser hos Kulturo er såpass oppegående, at kontinuiteten i anmeldelsen(e) lett kan følges, og et behov for machete for å skjære seg gjennom og frem i ordjungelens villnis ikke er særlig prekært. Forøvrig bryr jeg meg fint lite om målgrupper og/eller publikumsfrieri, selv om anmelder holdes godt i ørene fra redaksjonelt hold og har måttet leve med ett og annet kompromiss for ikke å eliminere den glade leser.

Riksmålsforbundet definerer riksmålet som «den moderne normalform av det nedarvede skriftspråk, og det tale– og lesespråk som er knyttet til det», og ble stiftet for å verne om nasjonens nedarvede litteraturspråk. Og i motsetning til bokmål har riksmål ikke etter 1938 vært influert av samnorsktanken.

"Thi det er en fest at komme sammen for at værge vort rigsmaal, vort kulturmaal. Det har havt en saa rig del i vort aandsliv, i vor historie, i vor bedrift og i vort forretningsliv, det har bragt os saa rige skatte og har saa stor evne til at øge dem, at det nok er værd at komme sammen for at forsvare det.." -Bjørnstjerne Bjørnson, stifter av Riksmålsforbundet.

Endret av sirhenning
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...