Gå til innhold

Film blir dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel naturlig at nyere teknologi langt på vei fullstendig erstatter gammel etter hvert. Kanskje man kan sammenligne med overgangen fra hest og kjerre til bil: Noen synes nok det første er mer romantisk, og hesten har sikkert et par fordeler, men bilen dominerer likevel fullstendig.

Lenke til kommentar

Nagel..

 

Hva mener du med gammel teknologi? Er det noe du sier for å sette ting på spissen eller for å bevise at du aldri har skutt særlig film? Nå er det en gang ikke slik at filmen ikke har forandret seg siden attenhundredeogbrødmangel. Faktum er vel at utviklingen av film og prosesseringen er absolutt på sitt høyeste etter en jevn innsats fra produsentenes side for å stadig utvikle teknologien.

Lenke til kommentar
Vil prisøkningen på film, samtidig som minnekort blir rimeligere, på lang sikt føre til filmens død?

Det forblir vel som Akam skriver her.

Faktum er at det ennå er mange av verdens fremste kunstfotografer, bare for å nevne èn gruppe, som fremdeles sverger til film.

Jeg tror film vil bli et spesielt nisje-marked akkurat som Ford T fra 1920-tallet har sin spesielle nisje i dag. (Veteranutstillinger, bil for brudepar mellom vielsested og feststed osv) Men hverken fotofilm eller Ford T vil bli noe for folk flest i årene fremover. Film vil nok beholde et nisjemarked for de som verdsetter filmens egenskaper.

Lenke til kommentar
Jeg tror film vil bli et spesielt nisje-marked akkurat som Ford T fra 1920-tallet har sin spesielle nisje i dag. (Veteranutstillinger, bil for brudepar mellom vielsested og feststed osv) Men hverken fotofilm eller Ford T vil bli noe for folk flest i årene fremover. Film vil nok beholde et nisjemarked for de som verdsetter filmens egenskaper.
Tror nok at film vil være litt mer attraktivt enn T-Ford, men du kan nok godt sammenlikne det med veteranbiler generelt. Noen bruker dem av nostalgiske årsaker, noen fordi de har hatt den siden den var ny, mens andre sverger til dem fordi det "var da de lagde gode biler". Som du sier - ikke noe for folk flest, men for entusiaster.

 

Det er veldig lite som slår gode diasbilder på bildekvalitet. Fargegjengivelsen, detaljgjengivelsen og det dynamiske omfanget er helt suverent på disse, men samtidig er det krevende å ta slike bilder. Jeg tror ikke dias vil dø, ei heller skikkelig negativfilm, men vi vil nok se at Kodak Gold og andre billige filmer, og især APS, vil forsvinne fra butikkhyllene i løpet av de nærmeste 5-10 årene. Det er mange som fremdeles ønsker å fotografere med mellomformat, de blir nok som T-Ford-eiere å regne, men de vil heller ikke forsvinne helt. Fujifilm blir nok nedrent av illsinte mellomformatfotografer om de slutter å produsere Velvia 50 120-film, og Kodak Portra 160NC er heller ikke upopulær. Brukerne må nok dessverre belage seg på å betale mer, men det er slik det er for nisjebrukere...

Lenke til kommentar
Det er veldig lite som slår gode diasbilder på bildekvalitet. Fargegjengivelsen, detaljgjengivelsen og det dynamiske omfanget er helt suverent på disse, men samtidig er det krevende å ta slike bilder. Jeg tror ikke dias vil dø, ei heller skikkelig negativfilm

 

..ehem.. strengt talt har vel positivfilm bare halve dynamiske omfanget til gode digitale speilrefleks? Fuji Velvia er jo en fantastisk positivfilm, for all del, men det er vanvittig hvor fort den får "blackout" i skyggeområdene. Fargegjengivelsen er det derimot ingenting å si på. Negativfilm har derimot fremdeles noe å stille opp med på dynamikk.

 

Det er mange som fremdeles ønsker å fotografere med mellomformat, de blir nok som T-Ford-eiere å regne, men de vil heller ikke forsvinne helt. Fujifilm blir nok nedrent av illsinte mellomformatfotografer om de slutter å produsere Velvia 50 120-film, og Kodak Portra 160NC er heller ikke upopulær. Brukerne må nok dessverre belage seg på å betale mer, men det er slik det er for nisjebrukere...

 

Synes det er rimelig drøyt å kalle Pentax, Mamiya, Hasselblad-brukere o.l. for T-fordeiere. Den dagen entusiastDSLR kan matche disse på ren bildekvalitet er derimot mye gjort. Velvia 50 er uten tvil en bra film til sitt bruk, og det er fremdeles de som bruker dette til 4x5 også med ekstremt flotte resultater. Portra er også en genial film, og det er disse to jeg har endt opp med å bruke når det er snakk om fargefoto.

 

For de som ikke skulle ha sett filmbilder av de nevnte filmtypene har jeg sakset noen bilder jeg har tatt med portra og velvia:

Portra 160NC -1

Portra 160NC -2

Portra 160NC -3

Velvia 50 -1

Velvia 50 -2

Velvia 50 -3

 

Spør du meg er filmbildene verdt hver eneste krone fortsatt, og sikkert i uoverskuelig fremtid også..

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Synes det er rimelig drøyt å kalle Pentax, Mamiya, Hasselblad-brukere o.l. for T-fordeiere.
Ja, ennå er det nok det. Kall dem Amazon-eiere da, de er uansett nokså sjeldne, men entusiastene som bruker dem er svært glade i bilene sine, og de har kvaliteter man ikke nødvendigvis finner på nyere biler. Du skjønner uansett hvor jeg vil hen - de er i en særgruppe, og den blir mindre og mindre etter hvert som flere og flere studiofotografer går over til digital mellomformat eller fullformat SLR.

 

Når det gjelder film, er jeg ikke den mest erfarne, det skal jeg gladelig innrømme, så du har helt sikkert rett. Jeg husker ikke hvilken film som var brukt, men jeg har sett noen diasbilder som når man studerer selve filmen med lysbord, hadde helt vanvittig med detaljgjengivelse i både høylys og skygger. Antall eksponeringstrinn bryr meg egentlig fint lite, for det var helt rått likevel, og jeg har ikke sett maken på digitale bilder uten bruk av HDR. Det var ikke sjans i havet for å gjenskape det samme på skjerm, og papir var selvfølgelig enda mer sjanseløst. Film har absolutt sine kvaliteter, og på mellomformat spesielt. Dette var riktignok 135, men bra var det lell ;-)

Lenke til kommentar
..

Du skjønner uansett hvor jeg vil hen - de er i en særgruppe, og den blir mindre og mindre etter hvert som flere og flere studiofotografer går over til digital mellomformat eller fullformat SLR.

..

 

Sykt - der er jeg altså satt i bås igjen, haha. særgruppe du liksom. Jeg som faktisk hadde tenkt å kjøpe enda et mellomformat i går, doh! Bare fordi det er få som har sett lyset her på berget tørr jeg hevde Flickr og andre bildesamfunn viser at det er en høyst oppegående og aktiv gruppe. Dette er selvsagt for det meste entusiaster; De fleste som lever av foto har gått digitalt mellomformat eller Canon 1Ds for lengst, og har kun film for den odde kunden som krever det.

 

La oss ta en gravøl og kikke på noen 6x6 bilder jeg har tatt med en av mine T-forder: (hepps, scannet i bare 4000x4000px haha)

6x6 - Kodak Portra 160NC +1, Mamiya 6 -1

6x6 - Kodak Portra 160NC +1, Mamiya 6 -2

Lenke til kommentar
Sykt - der er jeg altså satt i bås igjen, haha. særgruppe du liksom.
En særgruppe er ikke det samme som en sær gruppe, selv om noen vil være tilbøyelig til å tro det... ;-)

 

Jeg som faktisk hadde tenkt å kjøpe enda et mellomformat i går, doh! Bare fordi det er få som har sett lyset her på berget tørr jeg hevde Flickr og andre bildesamfunn viser at det er en høyst oppegående og aktiv gruppe. Dette er selvsagt for det meste entusiaster;
Det er absolutt noen igjen som driver med det, og de som gjør det er til gjengjeld ganske aktive. Kunne godt tenke meg mellomformat selv, men jeg har verken tid eller penger til å begynne, for meg vil det ikke kunne erstatte DSLR, det vil alltid være et supplement. Det blir nok bare analog SLR for min del...
Lenke til kommentar
Nagel..

 

Hva mener du med gammel teknologi? Er det noe du sier for å sette ting på spissen eller for å bevise at du aldri har skutt særlig film? Nå er det en gang ikke slik at filmen ikke har forandret seg siden attenhundredeogbrødmangel. Faktum er vel at utviklingen av film og prosesseringen er absolutt på sitt høyeste etter en jevn innsats fra produsentenes side for å stadig utvikle teknologien.

 

Jeg brukte det jeg anser som en passende analogi på at nyere teknologi erstatter eldre. Jeg har ikke sagt at film suger og digitalt er Guds gave til mennesket, hvis det var det du trodde.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på film. Noen som vet når den nye t-max'en kommer i hyllene? Eller er den kommet?

 

Håper det går en stund før film blir vanskelig å få tak i. Vil vel uansett være mulig å få tak i via BH, scandinavian og andre store nettbutikker, men vil gjerne ha mulighet til å kunne kjøpe i butikk om du plutselig går tom. Men det er vel marked og etterspørsel som styrer det pg etterspørselen er vel dessverre liten. Spesielt for S/H film.

Lenke til kommentar

Vel, det var i alle fall ikke særlig lett å få tak i film uansett type i Stavanger de siste gangene jeg har vært innom.

Stavanger foto hadde et par esker liggende å slenge, og ingen i butikken så ut til å ha snøring- helt krise.

 

Uansett, de presterte også å ta 135,- for en 35mm rull med Velvia 50!!

 

Er glad jeg har konto på fargelabben her i Oslo for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Vel, det var i alle fall ikke særlig lett å få tak i film uansett type i Stavanger de siste gangene jeg har vært innom.

Stavanger foto hadde et par esker liggende å slenge, og ingen i butikken så ut til å ha snøring- helt krise.

Vi har litt forskjellige, men hovedsaklig Fujifilm (i Tromsø). Tør ikke si hva vi tar for dem, og har heldigvis ikke lov heller ;-)

 

Edit: Vanlig forbrukerfilm (Fujifilm Superia) har vi dog rikelig av, og til en ikke alt for ille pris. Men regner med at det ikke er det du vanligvis er ute etter, Schnoodleboy...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Vel, det var i alle fall ikke særlig lett å få tak i film uansett type i Stavanger de siste gangene jeg har vært innom.

Stavanger foto hadde et par esker liggende å slenge, og ingen i butikken så ut til å ha snøring- helt krise.

 

Uansett, de presterte også å ta 135,- for en 35mm rull med Velvia 50!!

 

Er glad jeg har konto på fargelabben her i Oslo for å si det sånn.

 

Ja, spesielt prisene er helt krise! Er et par der som har peil på film, men mesteparten har lite peiling. Da er syren (Hillevåg foto) bedre. Han har samtidig mye mørkeromsutstyr og papir på lager.

 

Har bestilt mesteparten av filmen fra statene og scandinavian og det kommer jeg til å fortsette med. En fuji superia koster feks. 15kr ifra statene kontra 50kr her :roll:

Lenke til kommentar
Nagel..

 

Hva mener du med gammel teknologi? Er det noe du sier for å sette ting på spissen eller for å bevise at du aldri har skutt særlig film? Nå er det en gang ikke slik at filmen ikke har forandret seg siden attenhundredeogbrødmangel. Faktum er vel at utviklingen av film og prosesseringen er absolutt på sitt høyeste etter en jevn innsats fra produsentenes side for å stadig utvikle teknologien.

Fujifilm hadde sitt topp år i 2001 og 2002 så det er ikke så gammel dags mr.

Lenke til kommentar
Vel, det var i alle fall ikke særlig lett å få tak i film uansett type i Stavanger de siste gangene jeg har vært innom.

Stavanger foto hadde et par esker liggende å slenge, og ingen i butikken så ut til å ha snøring- helt krise.

 

Uansett, de presterte også å ta 135,- for en 35mm rull med Velvia 50!!

 

Er glad jeg har konto på fargelabben her i Oslo for å si det sånn.

 

Ja, spesielt prisene er helt krise! Er et par der som har peil på film, men mesteparten har lite peiling. Da er syren (Hillevåg foto) bedre. Han har samtidig mye mørkeromsutstyr og papir på lager.

 

Har bestilt mesteparten av filmen fra statene og scandinavian og det kommer jeg til å fortsette med. En fuji superia koster feks. 15kr ifra statene kontra 50kr her :roll:

Tror det er viktig å avtale med butikk, hvis en er stor forbruker av Film. F.eks Fuji er jo det smart å gå i en Elite Foto butikk, siden de er i samme kjede. Man burde fint klare å få kjøpt en Superia for mellom 35 kr av dem.

 

 

Usa er det med frakt og toll i 15 kr film rullen eller ???

Lenke til kommentar
Vel, det var i alle fall ikke særlig lett å få tak i film uansett type i Stavanger de siste gangene jeg har vært innom.

Stavanger foto hadde et par esker liggende å slenge, og ingen i butikken så ut til å ha snøring- helt krise.

 

Uansett, de presterte også å ta 135,- for en 35mm rull med Velvia 50!!

 

Er glad jeg har konto på fargelabben her i Oslo for å si det sånn.

 

Ja, spesielt prisene er helt krise! Er et par der som har peil på film, men mesteparten har lite peiling. Da er syren (Hillevåg foto) bedre. Han har samtidig mye mørkeromsutstyr og papir på lager.

 

Har bestilt mesteparten av filmen fra statene og scandinavian og det kommer jeg til å fortsette med. En fuji superia koster feks. 15kr ifra statene kontra 50kr her :roll:

Tror det er viktig å avtale med butikk, hvis en er stor forbruker av Film. F.eks Fuji er jo det smart å gå i en Elite Foto butikk, siden de er i samme kjede. Man burde fint klare å få kjøpt en Superia for mellom 35 kr av dem.

 

 

Usa er det med frakt og toll i 15 kr film rullen eller ???

 

Den nøyaktige summen inkl. mva. blir 13,75kr, men da er ikke frakt med. Frakten kommer vel på ca. 250kr, så det forbeholder jo at du bestiller litt når du er i gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel, det var i alle fall ikke særlig lett å få tak i film uansett type i Stavanger de siste gangene jeg har vært innom.

Stavanger foto hadde et par esker liggende å slenge, og ingen i butikken så ut til å ha snøring- helt krise.

 

Uansett, de presterte også å ta 135,- for en 35mm rull med Velvia 50!!

 

Er glad jeg har konto på fargelabben her i Oslo for å si det sånn.

 

Ja, spesielt prisene er helt krise! Er et par der som har peil på film, men mesteparten har lite peiling. Da er syren (Hillevåg foto) bedre. Han har samtidig mye mørkeromsutstyr og papir på lager.

 

Har bestilt mesteparten av filmen fra statene og scandinavian og det kommer jeg til å fortsette med. En fuji superia koster feks. 15kr ifra statene kontra 50kr her :roll:

Tror det er viktig å avtale med butikk, hvis en er stor forbruker av Film. F.eks Fuji er jo det smart å gå i en Elite Foto butikk, siden de er i samme kjede. Man burde fint klare å få kjøpt en Superia for mellom 35 kr av dem.

 

 

Usa er det med frakt og toll i 15 kr film rullen eller ???

 

Den nøyaktige summen inkl. mva. blir 13,75kr, men da er ikke frakt med. Frakten kommer vel på ca. 250kr, så det forbeholder jo at du bestiller litt når du er i gang.

Ekke så mye å spare da.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...