Gå til innhold

M-serien utvides


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe særlig spesielt med disse PSU-ene. Les litt på silentpcreivew.com, det finnes masse strømforsyninger med tilsvarende effektivitetsnivå. Men de blir markedsført som støysvake, ikke miljøvennlige. Synes det er litt vittig at noen som har et 780W kraftbehov vil spare det lille og føle seg godt fornøyd med sitt bidrag til miljøet. Har akkurat kommet hjem fra skolen, bygget nettop en PC på 60W inkl. skjerm med mini-ITX som fungerer utmerket til kontorbruk. Synes det er litt småmorsomt når jeg leser om 780W her.

Lenke til kommentar

Pakket i resirkulert papp? Jeg kommer til hylle vedkommende som kjøper denne for deres miljøbidrag...

 

85% virkningsgrad er ingenting nytt, med mindre denne strømforsyningen klarer det når 780 W blir trukket, men det har jeg ingen tro på. Etter Hiper Type-R 580 W kommer i hvert fall ikke jeg til å legge mine hender på en Hiper igjen, da det finnes så mange andre gode alternativer uansett...

Lenke til kommentar

Hiper har solgt PSU'er i resirkulert papp i minst et år. Min Hiper 580W kom i resirkulert papp. Virkningsgraden var så vidt jeg husker også oppgitt til å være noe over 80%. Ellers så er det helt naturlig at virkningsgraden må opp når de lager kraftigere strømforsyninger. En PSU på 500W med 80% virkningsgrad vil utvikle ~125W internt. En med 1000W og 80% vil utvikle hele ~250W internt. Det blir altså voldsomt varmt inni strømforsyninga om ikke virkningsgraden forbedres eller viftekapasiteten økes drastisk.

 

Med andre ord er det ikke mye annet spennende ved denne lanseringen enn at Hiper lanserer en ny 780-watter.

Lenke til kommentar
Ja, du sier noe. Man kan jo diskutere hvor miljøvennlig en strømforsyning på 780 W under noen omstendigheter kan være.

 

Og jada, jeg vet at den ikke trekker maks hele tiden, men som Fruktkake sier kjøper man jo ikke denslags uten et behov for mye kraft.

Vel, strengt tatt er det vel ingen som har behov for 780W strømforsyning (hvis vi ser bort fra store servere og slikt) men Hiper forsøker vel å skape en illusjon som gjør at de som tror de har et slikt behov, kan få litt (falsk) god samvittighet.

Lenke til kommentar
Ja, du sier noe. Man kan jo diskutere hvor miljøvennlig en strømforsyning på 780 W under noen omstendigheter kan være.

 

Og jada, jeg vet at den ikke trekker maks hele tiden, men som Fruktkake sier kjøper man jo ikke denslags uten et behov for mye kraft.

Vel, strengt tatt er det vel ingen som har behov for 780W strømforsyning (hvis vi ser bort fra store servere og slikt)

:p

 

Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg.

Lenke til kommentar

Vel, strengt tatt er det vel ingen som har behov for 780W strømforsyning (hvis vi ser bort fra store servere og slikt)

:p

Joda, en kan alltid bygge en boks som drar CrysisBattlefieldWOWCSQuakeDoom2k i 3500 FPS med 16384xAA og alt annet på maks. Hvorvidt man faktisk har behov for det er noe annet.

 

Men nå drar jeg vel diskusjonen litt ut på siden her, så nå skal jeg holde kjeft :)

Lenke til kommentar

Flex: Jeg vet om en som hadde behov for mer enn 1000W PSU da den ikke ville starte systemet hans med alle harddiskene (20 stk) koblet til. 1200W gjorde susen. Så det finnes de som har behov, men jeg tar poenget ditt. Alt for menge kjøper langt mer enn de har behov for. Mange vet ikke at vanlige PC-er med et par harddisker og normal CPU og normalt spill-grafikkort faktisk ikke bruker noe særlig mer enn 250W ved full belastning. 400W holder nok i lange baner for veldig mange av de som kjøper 500-1000W PSU.

Lenke til kommentar

Vell... jeg kjøper gjerne litt for stor strømforsyning for å ha mye headroom, noe som jeg har for meg over tid vil gi lengre levetid på psu'en da den ikke trenger å "stresse" noe sæli.

 

Fikk litt baksmell da min CWT (mist grunnlaget) 500W psu gikk ad dundas på min XP2500 (med mange disker da...). Men det kan jo ha en helt annen årsak.

Lenke til kommentar

Dersom noen vil kjøpe 600W til et 250W oppsett så må de jo få lov til det, de bruker ikke 600W selv om strømforskyningen kan levere det. (Dessuten blir et 20% effekt-tap ved 500W "bare" 100W (og ikke 125W), tilsvarende blir det 200W ved 1000W.)

 

Syns denne PSU'en ser bra ut, koster jo bare så vidt over hva MIST500W koster, og har bedre virkningsgrad og er sannsynligvis like stillegående?

 

Men, etter det jeg husker så varierer vel virkningsgraden mtp belastningen, og er som regel best nær maks belastning, så om man kunne klart seg med en 500W PSU så er det ikke sikkert at denne saken her har noe bedre virkningsgrad innen det bruksmønsteret.

Lenke til kommentar
Dersom noen vil kjøpe 600W til et 250W oppsett så må de jo få lov til det, de bruker ikke 600W selv om strømforskyningen kan levere det. (Dessuten blir et 20% effekt-tap ved 500W "bare" 100W (og ikke 125W), tilsvarende blir det 200W ved 1000W.)

Nå regner du litt feil. 500W er det strømforsyninga er merket med og skal klare å levere på likespenningssiden.

625 W (fra 230V-siden) * 80% = 500 W (på likespenningssiden)

1250 W (fra 230V-siden) * 80% = 1000 W (på likespenningssiden)

Lenke til kommentar

De fleste som selges nå har 80-85% virkningsgrad ved optimal belastning (ca 80% av maks). Ved maksimal belastning og halv belastning så er virkningsgraden noe lavere (ca 70-80%). Ved svært lav belastning er virkningsgraden litt lavere enn det igjen.

 

For 10 år siden lå virkningsgraden generelt noe lavere. Omtrent 70-75% på det maksimale og 60-70% ved halv eller maks belastning. Ved svært lav belastning var virkningsgraden ganske elendig (10-50%).

Lenke til kommentar

Ah, så en PSU gir fra seg noe ekstra varme per Watt du trekker ut av den dersom du ikke benytter all Watt den kan levere. Er det noe som gjelder alle PSU'er?

 

Gitt at du kun trekker 100 Watt fra en PSU. Dersom du går for en 850 Watt kontra en 250 Watt. Så vil du muligens da oppleve større effekttap, og ergo ett varmere PC rom om du valgte 850 Watt'eren sånn i teorien? Det er kanskje ikke særlig mye ekstra varme en selv vil oppleve med dette, men det var litt interessant å vite om ihvertfall. :roll:

 

Det ligger vel noen lover/regler fra elektrisitetslæren bak fenomet da (eller fra fysikkfaget).

Endret av G
Lenke til kommentar
Ah, så en PSU gir fra seg noe ekstra varme per Watt du trekker ut av den dersom du ikke benytter all Watt den kan levere. Er det noe som gjelder alle PSU'er?

 

Gitt at du kun trekker 100 Watt fra en PSU. Dersom du går for en 850 Watt kontra en 250 Watt. Så vil du muligens da oppleve større effekttap, og ergo ett varmere PC rom om du valgte 850 Watt'eren sånn i teorien?

Du misforstår. Når en PSU har en virkningsgrad på 80% betyr det at 80% av den strømmen som trekkes ut av støpselet faktisk brukes til å drive PC-en. 20% omgjøres til varme.

Lenke til kommentar
Gitt at du kun trekker 100 Watt fra en PSU. Dersom du går for en 850 Watt kontra en 250 Watt. Så vil du muligens da oppleve større effekttap, og ergo ett varmere PC rom om du valgte 850 Watt'eren sånn i teorien? Det er kanskje ikke særlig mye ekstra varme en selv vil oppleve med dette, men det var litt interessant å vite om ihvertfall. :roll:

 

Det ligger vel noen lover/regler fra elektrisitetslæren bak fenomet da (eller fra fysikkfaget).

Virkningsgraden er ikke knyttet til noen enkle fysiske lover.

 

Noen eksempler:

En 850W PSU leverer 100W likespenning til innmaten i PCen med 65% virkningsgrad på så lav belastning. Da blir 65% av den effekten (energi/tidsenhet) som leveres fra 230V-siden omgjort til likespenning på totalt 100W. PSU'en må altså trekke 100W/0,65 = 153,85 W fra stikkontakten. Loven om energibevaring gjelder selvsagt. Det vil si at de 53,85W må havne et sted som ikke er likespenning. Det er denne effekten som omgjøres til varmeeffekt i PSU'en. Nå er heldigvis måleenheten for varmeeffekt og elektrisk effekt den samme så det blir lett å "regne" ut at 53,85W elektrisk effekt blir til 53,85W varmeeffekt. 100W/153,85W = 65% virkningsgrad.

 

En 250W PSU leverer 100W likespenning til innmaten i PCen med 75% virkningsgrad på den belastningen må altså trekke 100/0,75 = 133,33 W fra stikkontakten. 100 av de wattene blir til likespenning mens 33,33 av de blir til varme i PSUen. 100W/133,33W = 75% virkningsgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...