Gå til innhold

Nvidia kjøper Ageia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Nvidia i ryggen skal man ikke se bort i fra at denne teknologien får skikkelig fotfeste. Dersom dette blir en "schläger", spørs det hvordan det går med AMD/ ATI framover... Kan bety at AMD/ ATI vil slite på både CPU- og grafikkfronten noe som vil være særdeles synd for konkurransen og til slutt oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Dette ser jeg bare på som et positivt oppkjøp :)

 

Ageia sine PhysX kort kom ikke spesielt langt, de var dyre, overhode ikke populære,

samt nesten ingen spill støttet de ;)

 

 

Håper nVidia kan integrere teknologien på sine kort, og ved hjelp av ForceWare driverne sine

og litt sånt få dette til å fungere med alle nye titler :)

Lenke til kommentar
Kan jo bli interessant å se grafikkortene fremover da :)

..men som Mad Wolf sier, det er ikke bra om nVidia skulle få seg et monopol :/

 

nVidia har vell på ingen måte noe Monopol?

Det at de rett og slett ser ut til å komme med "bedre" "High-End" kort enn AMD / ATI det siste året gir dem jo ikke noe monopol ;)

 

Det er jo bare for AMD / ATI å få ut finger'n og komme med noe bra så snur jo alt igjen :)

Dessuten har AMD / ATI hatt et greit tak det siste året når det gleder budsjettklassen.

 

Er ikke bare toppkortene som gjelder ;)

 

Vi er langt i fra noe monopol tilstand, det at nVidia rett og slett gjør en bedre jobb enn AMD / ATI den senere tid når det kommer til "High-End" segmentet gjør ikke at de får monopol sånn helt uten videre :p

Lenke til kommentar

Oh, spennende saker dette. Dog frykter jeg at dette betyr takk og farvel til nVidia vs. AMD/ATI på øvre mellomklasse- og toppklassekortene. Virker som sistnevnte bryr seg mindre og mindre om toppklassen og heller satser på enkle kort til enkelt bruk, f.eks i bærbare PCer og integrert på hovedkort.

Lenke til kommentar

Veldig spennende, men det blir vel for sent å intregrere dette i G100?

Kanskje en opptatert versjon av G100 noen måneder senere for å melke markedet?


For ATI sin del er det dumt, men dette er ett slag de fortjener etter "løftene" deres om at man alternativt skulle kunne bruke GPUene som fysikk-kort...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dette er spennende! Jeg gleder meg til å se de første nVidia kortene med innebygd PhysX! Tar jeg helt feil, eller kjøpte Intel Havok ikke så lenge siden? Kanskje en respons på dette.

 

På ATI sin side, sies det at de satser stort på GPU/CPU integreringen, så jeg ser ikke bort ifra at de kommer med noe spennende snaskeri snart heller...

Lenke til kommentar

Skal jo sies at Intel kjøpte Havoc ( ref, den mest brukte fysikkmotoren på markedet) for noen måneder siden. Ellers er det spennende at Nvidia har kjøpt PhysX, løsningen deres har blitt mer og mer utbredt selv om jeg ikke er helt med på ideen om dedikerte expansjons kort. så har de vist solgt temmelig mange av dem. uansett med Pengesterke aktører som intel og nvidia i ryggen på verdens to ledende fysikk selskap for Pc spill så lover dette bra for oss gamere fremover.

 

skal forsåvidt nevnes at både nvidia og Ati brukte Havoc løsning tidligere før denne ble kjøpt av intel ;)

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

Det spørs no og hvor god støtte dette får fra spillutviklere. Å utvikle for å benytte denne teknologien krever ekstra arbeid, kompetanse tid og ressurser for å oppnå forbedringer som kun vil fungere med noen grafikkort (i de første inkarnasjonene, G100, vil neppe alle Nvidia grafikkort vil få det og de som får det blir sansynligvis øvre prissegment, i tillegg til at AMD kort ikke har dette).

 

Løsningne som kommer med dette kommer nok til å følge trenden med multi-GPU vi ser nå, ved at man har flere GPUer og en PPU (noe som vil kreve eget minne til PPU). Dette vil medføre økning i pris og effektforbruk, samt ta opp plass.

 

Sannsynligvis vil dette ta like lang tid å bli godt støttet i spill som det to for multi-GPU løsninger ble godt støttet(noe som de begynner å bli nå, men da bare for 2 GPUer). Derfor har AMD god tid til å svare. De har og gode forutsetninger for å komnkurere her, ettersom AMD innehar mer kompetanse på multi-GPU og finere produksjonsteknikk enn Nvidia. Dette betyre at de lettere kan lage løsninger med grafikkort som innheholder flere GPUer + 1 PPU.

 

Oppsumert tror jeg det tar en stund før dette får effekt og at det ikke er en stor trussel for AMD

Lenke til kommentar
Det spørs no og hvor god støtte dette får fra spillutviklere. Å utvikle for å benytte denne teknologien krever ekstra arbeid, kompetanse tid og ressurser for å oppnå forbedringer som kun vil fungere med noen grafikkort (i de første inkarnasjonene, G100, vil neppe alle Nvidia grafikkort vil få det og de som får det blir sansynligvis øvre prissegment, i tillegg til at AMD kort ikke har dette).

 

Løsningne som kommer med dette kommer nok til å følge trenden med multi-GPU vi ser nå, ved at man har flere GPUer og en PPU (noe som vil kreve eget minne til PPU). Dette vil medføre økning i pris og effektforbruk, samt ta opp plass.

 

Sannsynligvis vil dette ta like lang tid å bli godt støttet i spill som det to for multi-GPU løsninger ble godt støttet(noe som de begynner å bli nå, men da bare for 2 GPUer). Derfor har AMD god tid til å svare. De har og gode forutsetninger for å komnkurere her, ettersom AMD innehar mer kompetanse på multi-GPU og finere produksjonsteknikk enn Nvidia. Dette betyre at de lettere kan lage løsninger med grafikkort som innheholder flere GPUer + 1 PPU.

 

Oppsumert tror jeg det tar en stund før dette får effekt og at det ikke er en stor trussel for AMD

 

Du glemmer at oppsummeringen din bommer totalt på det faktum at fysikk løsninger allerede er svært utbredt ;) 140titler som bruker Ageia sin løsning alene, + de som bruker havoc ( Hl2 blant annet)

 

Så trusselen for AMD er høyst reel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...