Gå til innhold

For få LCD-paneler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette betyr at skal man ha en stor flatskjerm bør man handle nå siden prisene vil stige om ikke leveransen av LCD paneler snart bedrer seg.

 

Selv har jeg en 6mnd gammel 1080i 37"(av bedre kvalitet og kostet derfor noen kroner) og en 2 år gammel 1920*1200 24". Det får holde for meg ennå en god stund.

 

Dette med mangel på "råvarer" til LCD paneler er spådd allerede for en god stund siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ikke for å kverulere, men det er vel strengt tatt ikke et luksusproblem å ikke ha nok råvarer, det er heller et grunnleggende problem for produksjonen.

Det de mente var vel heller at det er et luksusproblem for forbrukeren å ikke få kjøpt den nye 50-tommers HD-readye flatskjerm-tven på øyeblikket - slik at han må gå hjem fra butikken deprimert og lei seg, fordi han må se på den gamle 32-tommeren i en uke til.

Lenke til kommentar
Etterspørselen på Indium som er et råstoff som benyttes i produksjonen av flatskjermer er stor, og prisen på dette stoffet har økt drastisk. I 2002 kostet det $94 per kg, og senest i 2007 var prisen oppe i $1000 per kg.

 

 

Skjønner ikke hvordan prisen på skjermer kan være så lav da? Med mindre det kreves veldig lite råstoff.

Lenke til kommentar
Etterspørselen på Indium som er et råstoff som benyttes i produksjonen av flatskjermer er stor, og prisen på dette stoffet har økt drastisk. I 2002 kostet det $94 per kg, og senest i 2007 var prisen oppe i $1000 per kg.

Hvordan utvinnes dette råstoffet og hva eksakt brukes det til?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Står litt på Wikipedia.

"Indium is produced mainly from residues generated during zinc ore processing but is also found in iron, lead, and copper ores. Canada is a leading producer of indium. "

 

Enkelte hevder det er bare 13 år igjen til grunnstoffet er brukt opp. Spørs hva som skjer da hvis man ikke kommer opp med et substitutt. OLED-skjermer er basert på Indium-oksid.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Står litt på Wikipedia.

"Indium is produced mainly from residues generated during zinc ore processing but is also found in iron, lead, and copper ores. Canada is a leading producer of indium. "

 

Enkelte hevder det er bare 13 år igjen til grunnstoffet er brukt opp. Spørs hva som skjer da hvis man ikke kommer opp med et substitutt. OLED-skjermer er basert på Indium-oksid.

 

Det er snakk om 13 år med ressurser som er økonomisk å hente opp, per dags dato. Øker prisen (noe den kommer til å gjøre hvis det er like høy etterspørsel), vil det være økonomisk å hente ut mer. De 13 årene er også basert på reservene hentet ut ved zinc produksjon. Blir prisen høy nok vil det kanskje bli lønnsomt å hente ut stoffet også ved jern og kobberproduksjon.

 

Men det er klart at gjennvinning er nøkkelen dersom dette skal gå opp i det lengre løp.

Lenke til kommentar

Tenker du på havlmetallet silisium? Det er over hodet ikke i ferd med å gå tomt. Silisium er det nest vanligste grunnstoffet i jordskorpa (etter oksygen). Hele 28% av jordskorpa er silisium. Silisium er billig å fremstille, men dyrt å rense. Elektronikk krever en renhet på ca 99,9999999999% (tolv 9-tall). "Skitten" silisium med ~95% renhet koster bare 10 kr/kg. Silisium med elektronikk-renhet koster over 100 000 kr per kg. Gull koster rundt 150 000 kr per kg. Silisium med solcelle-renhet (ca 99,9999%) er det for tiden sterkt økende etterspørsel av uten at produksjonen klarer å øke like raskt. Prisen på solcelle-silisium steg fra ca 200 kr/kg i 2002 til 600 kr/kg i 2005. Hva den er nå klarte jeg ikke å finne ut men jeg tipper noe rundt 1000 kr/kg.

Lenke til kommentar
Tenker du på havlmetallet silisium? Det er over hodet ikke i ferd med å gå tomt. Silisium er det nest vanligste grunnstoffet i jordskorpa (etter oksygen). Hele 28% av jordskorpa er silisium. Silisium er billig å fremstille, men dyrt å rense. Elektronikk krever en renhet på ca 99,9999999999% (tolv 9-tall). "Skitten" silisium med ~95% renhet koster bare 10 kr/kg. Silisium med elektronikk-renhet koster over 100 000 kr per kg. Gull koster rundt 150 000 kr per kg. Silisium med solcelle-renhet (ca 99,9999%) er det for tiden sterkt økende etterspørsel av uten at produksjonen klarer å øke like raskt. Prisen på solcelle-silisium steg fra ca 200 kr/kg i 2002 til 600 kr/kg i 2005. Hva den er nå klarte jeg ikke å finne ut men jeg tipper noe rundt 1000 kr/kg.

 

og du min venn er verdt din egen vekt i gull :)

 

Må smile litt hver gang jeg leser postene dine :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...