Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HTC S730 er noe så sjeldent som en lommevennlig e-postmobil stappet med teknologi.

 

Les mer

 

Enda en smarttelefon med nedjustert karakter. Hvorfor trekker du såpass mye i sluttkarateren? Er det for å minske konkurransen mot Nokia? Det må jo være det, for noe rimelig fornuftig argument for å gi denne en 4 istedet for 5 og anbefalt-stempel finnes rett og slett ikke.

Videre påstår du at e90 skulle være enklere å bruke. Dette beror kun på at du er mer bevandret innen s60 enn du er i Windows mobil, og hadde du vært seriøs i din jobb, hadde du skjønt at dette kun er snakk om en vane. En uerfaren bruker vil finne seg mye raskere til rett i et windowsmiljø,som han kjenner fra sin pc, enn han vil gjøre i et symbian-os.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var en flott test!

Går ut i fra at dette var en veldig sterk 4er, for ut i fra testen så trodde jeg det skulle komme en 5er på siste siden!

Manglene må være at den ikke kommer med minnekort, det med tall-tasteratur, ikke mulig og bytte sang uten og være inn på media-avspilleren og mangel av radio? kanskje bitte litt trekk med det med kamera også! men 2mpixel kameraene på mobiler suger jo uansett så!

Går ut i fra at denne mobil holder seg lenge på 4eren! for denne telefonen burde være veldig nærme 5eren, ut i fra testen..

 

Poe, det blir feil det du sier om brukervennlighet.. I en test skal man gå ut i fra at leseren ikke har noe kunnskaper fra før av med f.eks PCer eller har brukt windows eller symbian fra før av!

Og ut i fra at man overhode ikke har peiling på det, så er Symbian lettere og sette seg inn i og lettere og bruke!

Symbian er jo utrolig lett og bruke.. har man skjønt hvor menyknappen er så har man oppdaget det meste!

 

Selv om målgruppen til den telefonen er nok en som har brukt PC/windows før.. men det er nå så!

 

Syntes det var en fin test uansett!

 

EDIT: Syntes ikke denne skulle ha noe anbefalt stempel! Syntes en telefon som får anbefalt stempel burde være bra all-over også være knall bra på sitt felt.. f.eks kamera eller musikk avspiller.. eller noe helt nytt teknolgisk!

Og s710 fikk anbefalt stembel pga en helt ny variant med 2 tasteraturer og hadde wlan mye av det som s730 har og var lommevennlig! s730 er jo bare en oppgradering som dekker det som s710 mangler og gjort kjappere! altså ikke noe "sensasjon" bare en viderbygging på en bra telefon!

Men syntes den skulle hatt en 5.. men men! etter og ha lest testen testen så vet værtfall jeg at det en knall bra telefon..

Endret av Cenariuz
Lenke til kommentar

Det at kameraet er dårlig, skal ikke ha så mye betydning i og med at dette er en businesstelefon, og ikke en kameratelefon.

 

Det at det ikke går an å skifte sang fra desktopen er Microsoft sin feil. Ikke HTC. Og det er ikke rettferdig å gi denne telefonen trekk pga. dette, i og med at dette gjelder alle WM telefoner.

 

Mangel av radio gjelder 95% av WM telefonene.

Lenke til kommentar
Det at kameraet er dårlig, skal ikke ha så mye betydning i og med at dette er en businesstelefon, og ikke en kameratelefon.

 

Det at det ikke går an å skifte sang fra desktopen er Microsoft sin feil. Ikke HTC. Og det er ikke rettferdig å gi denne telefonen trekk pga. dette, i og med at dette gjelder alle WM telefoner.

 

Mangel av radio gjelder 95% av WM telefonene.

 

Testene til amobil tar ikke hensyn til at en telefonen er rettet mot en målgruppe.. Så at denne telefonen har dårlig kamera gir trekk!

Det blir jo litt det samme at om hvorfor det ikke går og bytte sang uten og være inne i programmet.. Det går ikke.. og det går på mange andre telefoner.. samme med radio! at de ikke leverer radio mens f.eks SE levere radio på mange av sine telefoner.. Når testene/karakterene være sammenlignbare så man gi trekk til den ene produsenten sine telefoner når konkurrentene klarer og levere..

 

Slik som SE som holdt seg til EDGE knall lenge.. fikk stadig opp Mangel på 3g på mangel-listen sin!

Endret av Cenariuz
Lenke til kommentar
Det at kameraet er dårlig, skal ikke ha så mye betydning i og med at dette er en businesstelefon, og ikke en kameratelefon.

 

Det at det ikke går an å skifte sang fra desktopen er Microsoft sin feil. Ikke HTC. Og det er ikke rettferdig å gi denne telefonen trekk pga. dette, i og med at dette gjelder alle WM telefoner.

 

Mangel av radio gjelder 95% av WM telefonene.

 

Testene til amobil tar ikke hensyn til at en telefonen er rettet mot en målgruppe.. Så at denne telefonen har dårlig kamera gir trekk!

Det blir jo litt det samme at om hvorfor det ikke går og bytte sang uten og være inne i programmet.. Det går ikke.. og det går på mange andre telefoner.. samme med radio! at de ikke leverer radio mens f.eks SE levere radio på mange av sine telefoner.. Når testene/karakterene være sammenlignbare så man gi trekk til den ene produsenten sine telefoner når konkurrentene klarer og levere..

 

Slik som SE som holdt seg til EDGE knall lenge.. fikk stadig opp Mangel på 3g på mangel-listen sin!

 

 

Hensyn tar de nok..

 

NB! Kun til avansert bruk!

Dette er en smarttelefon. Vi anbefaler ikke å kjøpe den om du ikke trenger multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare.

 

Ikke sammenlign enkle SE-modeller med WM telefoner. Å bytte sang fra desktopen går jo. Er ikke verre enn å installere en liten "ad-on"..

Lenke til kommentar

Vi tar heller ikke hensyn til om en telefon er rettet mot en spesiell målgruppe. Terningkastene skal nemlig være sammenlignbare. De fleste telefoner passer bra for sin spesifikke målgruppe, men det betyr ikke at de automatisk skal få et godt terningkast. Kommer de dårlig ut av en sammenligning med andre mobiltelefoner i butikkene, får de derfor også et dårlig terningkast.

Sitat fra Slik vurdere vi: http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

 

Men det kan godt hende de tar litt hensyn som du sier.. kan virke slik værtfall!

 

Tingen er jo at selv om det bare er og installere en liten addon så får telefonen trekk i testen.. Tytn2 tror jeg det var som fikk trekk pga at den ikke hadde særlig spill installert.. hadde bare kabal.. Det tar 1 minutt og få tak i ett eller annet gratis spill på nettet.. men det er jo bare det at den ikke kommer komplett med det installert!

Og det er en ting som telefonen kan få trekk på!

 

Værtfall slik jeg tror det er.. for jeg har leste en god del tester og alt høres bra ut til man kommer til karakteren.. så i følge hva som blir skrevet i testen så er det bare noen slik små mangler/feil.. og telefonen ender på en 4!

 

og ja.. ble feil sammenligning fra min side med de SE telefonen!

Lenke til kommentar

Ja jeg husker TyTN2 episoden med Kabal greiene. Det var merkelig men men..

 

Ja, jeg skjønner at de tester telefonene "out of the box". Naturlig nok.

Er alltid noen som ikke er fornøyd med testene, og klager vil det alltid være. Var bare det at det virker merkelig at den får en fireren når den føltes som en 5'er hvis du skjønner. Hehe.. Men men..

 

Jeg er ikke en sånn "klagepave", men dette synes jeg var merkelig. Kun merkelig. Ikke noe annet :p

 

Edit: La også merke til at jeg nettopp fikk gullmedalje for overdrevent bruk av ordet "merkelig".. LOL

Endret av Steffen_moss
Lenke til kommentar
Poe, det blir feil det du sier om brukervennlighet.. I en test skal man gå ut i fra at leseren ikke har noe kunnskaper fra før av med f.eks PCer eller har brukt windows eller symbian fra før av!

Og ut i fra at man overhode ikke har peiling på det, så er Symbian lettere og sette seg inn i og lettere og bruke!

Symbian er jo utrolig lett og bruke.. har man skjønt hvor menyknappen er så har man oppdaget det meste!

 

Selv om målgruppen til den telefonen er nok en som har brukt PC/windows før.. men det er nå så!

 

Og det at alle får en innføring i pc på grunnskolen teller ikke? Alle kjenner til windows, uansett om du liker det eller ikke. Symbian er lett å bruke det den dagen du har lært deg å bruke det.

Lenke til kommentar
Vi tar heller ikke hensyn til om en telefon er rettet mot en spesiell målgruppe. Terningkastene skal nemlig være sammenlignbare. De fleste telefoner passer bra for sin spesifikke målgruppe, men det betyr ikke at de automatisk skal få et godt terningkast. Kommer de dårlig ut av en sammenligning med andre mobiltelefoner i butikkene, får de derfor også et dårlig terningkast.

Sitat fra Slik vurdere vi: http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

 

Men det kan godt hende de tar litt hensyn som du sier.. kan virke slik værtfall!

 

Selvfølgelig tar de hensyn. Har aldri sett at amobil trekker for manglene av smilys på S60 telefoner. Ikke en gang da de ble levert uten kalkulator fikk de trekk.

Lenke til kommentar
Ulempen er at Windows ikke er det mest brukervennlige menysystemet for mobiltelefoner. Mye er en tilvenningssak, men ikke alle blir fortrolig med menysystemet på en slik telefon. Vi synes fortsatt at for eksempel Nokias Series 60 er et mer brukervennlig alternativ for smartttelefoner.
Hvorfor er det enklere?

 

Ellers er det vel ok, orker ikke å legge ut slik som sist... når skal dere gi en HTC-telefon et bedre terningkast enn 4? Selv telefoner dere nevner fra produsenten som dere mener er bedre scorer heller ikke høyere. Vi husker vel også godt TyTn II vs E90 og hva dere gav de forskjellige... :nei:

Endret av datating
Lenke til kommentar
Poe, det blir feil det du sier om brukervennlighet.. I en test skal man gå ut i fra at leseren ikke har noe kunnskaper fra før av med f.eks PCer eller har brukt windows eller symbian fra før av!

Og ut i fra at man overhode ikke har peiling på det, så er Symbian lettere og sette seg inn i og lettere og bruke!

Symbian er jo utrolig lett og bruke.. har man skjønt hvor menyknappen er så har man oppdaget det meste!

 

Selv om målgruppen til den telefonen er nok en som har brukt PC/windows før.. men det er nå så!

 

Og det at alle får en innføring i pc på grunnskolen teller ikke? Alle kjenner til windows, uansett om du liker det eller ikke. Symbian er lett å bruke det den dagen du har lært deg å bruke det.

 

Nei det teller ikke.. Det er faktisk en del folk i alder 40+, helst folk som jobber på gamlehjem, barnehjem.. De kan rett og slett ikke data og har ikke vært borti windows! Kjenner faktisk ett par som kun har vært borti mac pga de hadde hørt det var lettere og lære seg en windows for nybegynnere! Selv om leserene til amobil er nok folk som kan windows! Og nei Poe, dette er ikke noe jeg liker eller ikke liker! Hadde s730 fått 6 så hadde jeg ikke klaget.. jeg er ikke nokia fanboy selv om jeg har nokia! Prøver bare og skjønne meg på Amobil sin karakter setting!

Det var ikke like lett i E90VStytn2 karakter-settingen! men =)

 

Jeg har testet s710.. prøvde den i 5 min og den var vell så lett og bruke som symbianen er.. men vet du hvor meny knappen er på WM eller symbian så er du på god vei! men jeg har ikke testet WM noe mer en det der.. så vet ikke helt!

 

Om de tar hensyn til hvem som er målgruppen til mobilen eller ikke.. Vet jeg ikke.. Men uansett hva du sier så står det værtfall i artikkelen at de ikke tar hensyn!

Gjør de noe annet bør de forandre det i artikkelen!

 

Datating: htc s710 og Touch cruise fikk 5 begge to! s710 har gått ned til 4 nå da.. men fikk 5 når den ble testet!

 

Men tytn2 VS e90 saken er nå en annen historie.. =) hehe! det der var heller litt merkelig!

 

Men det ikke noe tvil om at folk mener s730 burde fått bedre karakter!

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger! Det ble litt å svare på her så jeg skal prøve å få med alt:

1. At en telefon har Windows betyr ikke nødvendigvis at den er enkel å bruke for alle som har brukt en PC. At den spiller på lag med den mest brukte teknologien i PC-verdenen, som f.eks. Exchange Server 2007, er et vel så viktig argument _for_ Windows-telefoner.

2. Når det gjelder terningkast og at HTC aldri får anbefalt, så må jeg jo for det første si at jeg selv har gitt en HTC terningkast 5. Leser man hele testen, ser man fort at S730 kan være en god telefon for mange, men at den totalt ikke når opp til terningkast 5. En terningkastskala fra 1-6 gir nødvendigvis store sprang, og at for eksempel dette er en sterk 4'er, finner man ut av å lese hele testen. Forvørig ville det vært litt merkelig om S730 fikk like bra karakter som S710 når den ett år senere ikke har veldig mye mer å by på som forgjengeren.

3. At kamera ikke er viktig på profftelefoner, er en myte. Hvorfor skulle ikke kamera være like viktig for en krevende proffbruker som for alle andre? Og det er nå en gang slik at vi tester mobilene i forskjellige kategorier, kamera er en av dem og da skriver vi også hva vi mener om kameraet :-)

4. Jeg er ikke inne i E90/TytnII-diskusjonen her, jeg var skeptisk til E90 selv pga av størrelsen. Når jeg først fikk prøvd den et par uker så skjønner jeg imidlertid godt at den har fått en 6-er. TytnII mangler talltastatur, noe som helt essensielt for mange (men selvsagt ikke alle) som skal bruke den som sin eneste telefon. Tro meg, dette er noe jeg har fått mange tilbakemeldinger på.

5. Det stemmer at vi tester telefonene rett ut av esken. Hvem sin "feil" det er at telefonen er sånn og sånn spiller egentlig ingen rolle:-) Men det er selvsagt et pluss for en telefon at du kan installere ekstra programmer på den.

 

6. Poe, jeg registrer at du igjen tyr til personangrep i din første post, og uttaler deg om hva jeg har kunnskap om eller ikke :no: At du i tillegg insinuerer at vi skulle ha noe å tjene på å fremme Nokia har du tidligere blitt oppfordret til å ta inn for PFU istedenfor å stadig gjenta slike ubegrunnede påstander her. At Windows er enklere enn Symbian for en som aldri har prøvd noen av delene, er jeg uenig i. Det stemmer ikke med min erfaring overhodet. Jeg kan ikke huske at en kunde som har kjøpt en E90 har kommet og sagt at den var vanskelig å bruke og at han ikke vil ha den. Det er derimot noe jeg hører fra en del av de som har Windows-telefoner. Et typisk eksempel er en som har blitt pålagt å bruke en slik telefon av IT-avdelingen på arbeidsplassen sin, uten at han får til å utnytte mulighetene som ligger i den samtidig som han er misfornøyd med den som telefon. Husk at de aller fleste _ikke_ er datanerder og dingsefriker slik som sikkert noen vil si jeg og mange andre her er :-) Les forøvrig gjerne mine kommentarer "Den perfekte mobil finnes ikke" og "Gi meg store taster" :D

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke klage på testen, men synes dere burde slutte å definere hvor rask en telefon er ut fra en relativ målestokk. S730 er IKKE rask. Sannsynligvis bare rask sammenlignet med S710 og eldre WM-telefoner. Muligens også enkelte Symbian-telefoner. Hvis det tar mer enn 0,2 sekunder å starte et program, hvis det tar mer enn 0,2 sekunder å hoppe fra ett punkt til et annet i en spillefilm på 700mb, om det hakker når man scroller websider osv osv. er telefonen TREG. En rask telefon skal gjøre alt man ber den om å gjøre umiddelbart. Selv iPhone er treg, og den er en racer i forhold til WM- og Symbian-telefoner.

 

Mye bedre om dere koker det ned til "raskere enn forrige modell" eller "utfører oppgaver et akseptabelt tempo" osv. Hadde jeg kjøpt telefonen fordi jeg trodde den var "lynrask", hadde jeg blitt mektig skuffet.

Lenke til kommentar

Hei,

Tittelen "lynrask" henspeiler nemlig på at S730 støtter alle de raskeste dataoverføringsteknologiene, e.g. EDGE, 3G, HDSPA, Wi-Fi :)

Du ser sikkert også at jeg i testen skriver "Responsen i menyene er som på mange smarttelefoner ikke umiddelbar. " Så vi er nok ganske enige :)

 

hvis det tar mer enn 0,2 sekunder å hoppe fra ett punkt til et annet i en spillefilm på 700mb

 

En slik telefon ville kunne kalles rask ja! :D

Lenke til kommentar
6. Poe, jeg registrer at du igjen tyr til personangrep i din første post, og uttaler deg om hva jeg har kunnskap om eller ikke :no: At du i tillegg insinuerer at vi skulle ha noe å tjene på å fremme Nokia har du tidligere blitt oppfordret til å ta inn for PFU istedenfor å stadig gjenta slike ubegrunnede påstander her. At Windows er enklere enn Symbian for en som aldri har prøvd noen av delene, er jeg uenig i. Det stemmer ikke med min erfaring overhodet. Jeg kan ikke huske at en kunde som har kjøpt en E90 har kommet og sagt at den var vanskelig å bruke og at han ikke vil ha den. Det er derimot noe jeg hører fra en del av de som har Windows-telefoner. Et typisk eksempel er en som har blitt pålagt å bruke en slik telefon av IT-avdelingen på arbeidsplassen sin, uten at han får til å utnytte mulighetene som ligger i den samtidig som han er misfornøyd med den som telefon. Husk at de aller fleste _ikke_ er datanerder og dingsefriker slik som sikkert noen vil si jeg og mange andre her er :-) Les forøvrig gjerne mine kommentarer "Den perfekte mobil finnes ikke" og "Gi meg store taster" :D

 

Og hvor i alle dager er personangrepet du beskylder meg for? Du prøver å argumentere for at du kun gir denne en 4-er på terningen, men argumentene dine holder ikke til å overbevise en 3-åring en gang. Du babler videre om mobilen totalt sett scorer høyt gjennom testen, men allikevel holder det ikke til en 5-er og anbefalt stempel, på forsiden av VG. Da er det vel ikke så rart at vi stiller spørsmål om din troverdighet? Du er en Nokia-fan-boy, og kommer alltid til å være det... Betalt, eller ikke betalt...

Lenke til kommentar
Og hvor i alle dager er personangrepet du beskylder meg for?

 

Her:

Dette beror kun på at du er mer bevandret innen s60 enn du er i Windows mobil, og hadde du vært seriøs i din jobb, hadde du skjønt at dette kun er snakk om en vane.

 

Og så kom det noen nye her:

Du prøver å argumentere for at du kun gir denne en 4-er på terningen, men argumentene dine holder ikke til å overbevise en 3-åring en gang. Du babler videre om mobilen totalt sett scorer høyt gjennom testen, [...] Du er en Nokia-fan-boy, og kommer alltid til å være det... Betalt, eller ikke betalt...
Endret av audunms
Lenke til kommentar
Og hvor i alle dager er personangrepet du beskylder meg for?

 

Her:

Dette beror kun på at du er mer bevandret innen s60 enn du er i Windows mobil, og hadde du vært seriøs i din jobb, hadde du skjønt at dette kun er snakk om en vane.

 

Og så kom det noen nye her:

Du prøver å argumentere for at du kun gir denne en 4-er på terningen, men argumentene dine holder ikke til å overbevise en 3-åring en gang. Du babler videre om mobilen totalt sett scorer høyt gjennom testen, [...] Du er en Nokia-fan-boy, og kommer alltid til å være det... Betalt, eller ikke betalt...

 

Det første er ikke et personangrep, men en kommentar som omhandler ditt arbeid. Ikke din person. Det siste er en påstand. Som forøvrig kom etter at du allerede hadde beskyldt meg for personangrep.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...