Gå til innhold

Politiet henlegger sak mot Tele2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Typisk. Gjør Politiet noe annet enn å henlegge saker?

 

Synes jeg ikke er blant de 60 000 personnummerene, ellers ville jeg nok gått til siviltsøksmål for manglende sikkerhet rundt sensitiv infomasjon.

Dette er ikke politiet, det er kripos. Du kan gå til sivilt søksmål uansett, men lykke til med å bevise at tele2 har skyld i dette

Lenke til kommentar
Typisk. Gjør Politiet noe annet enn å henlegge saker?

 

Synes jeg ikke er blant de 60 000 personnummerene, ellers ville jeg nok gått til siviltsøksmål for manglende sikkerhet rundt sensitiv infomasjon.

Dette er ikke politiet, det er kripos. Du kan gå til sivilt søksmål uansett, men lykke til med å bevise at tele2 har skyld i dette

 

Ser ikke poenget med å gå til sak når det ikke er en sak som omhandler meg som person, men hvor vanskelig er det å bevise at tele2 hadde skyld? De la jo kaka på bordet, alt man trengte å gjøre var å ta et stykke..

Lenke til kommentar
Typisk. Gjør Politiet noe annet enn å henlegge saker?

 

Synes jeg ikke er blant de 60 000 personnummerene, ellers ville jeg nok gått til siviltsøksmål for manglende sikkerhet rundt sensitiv infomasjon.

jeg er en av dem.. men som sagt man kan bevise lite ellers hadde jeg gått til søksmål..

Lenke til kommentar
Artig at Tele2 får hele skylden.

Applikasjonen som folkene brukte startet med å kontakte Altinn.no for å finne gyldige personnummer. Og de har fortsatt ikke gjort en døyt for å unngå at folk finner gyldige personnummer.

yeah det der problemet ligger.. så skal man saksøke noen så må det være staten da de er de skyldige her..

Lenke til kommentar

vel, er da null stress å "finne" gyldige personnumre. Ett personnummer genereres etter et godt dokumentert og kjent prinsipp. Er ikke noe hokus-pokus der. Det eneste er at om noen skulle dø, vil det personnummeret ikke være gyldig lengre. Men det er veldig lett å få tak i personnumre.

 

Synd at folk flest tror at et personnummer er noe hemmelig identifikator. Men greia til Tele2 var vel at om man tastet inn personnummer, så kom navn, adresse og mer til opp på skjermen for den aktuelle person? Selv husker jeg ikke saken så godt - men mener det var slik? Og da sier det seg selv at Tele2 har skylden i at alle persondata ble utlevert. Eller: de som utførte angrepet stjal jo identiteten til folk - hvilket heller ikke er lov. Men synd at Tele2 ikke blir bøtlagd for sitt gedigne sikkerhetshull!

 

At Kripos likevel henlegger saken overrasker meg ikke mye - de har nok værre kriminalitet å jobbe med.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vel, i dette tilfellet dreier det seg vel om svikt både hos Tele2,altinn.no og talkemore..

 

Sjølv om det å finne gyldige personnummer ikkje er så vanskelig som allerede nemnt i tråden.

 

Talkemore er fremdeles under Politietterforsking..

 

Mitt spørsmål siden eg ikkje er kunde hos noen av dei nemnte selskapa på nåværande tidspunkt er :

 

Korleis er sikkerheten på sidene deira no?

 

Mitt inntrykk er at system-svakheter ikkje blir ordnet før ein blir gjordt oppmerksom på det (Gjelder forresten i veldig mange bransjer,også offentlige..). På den andre siden er det ikkje alltid likelett alltid for dei som utvikler systemene til tenke seg til alle mulige senarioer der informasjon etc kan bli missbrukt.Uten at det ofte går på bekostning av brukeropplevelsen..

 

Ein kan gjer mykje for å begrense missbruk,men det kan ofte finnes svakheter i systemet eller som ikkje er tilfellet her finne utrotjenere eller sosial ingeneering.. ;)

 

Om ein vil ha tak i mykje informasjon om ein person i Noreg,finner ein mykje informasjon ved å krysse fleire databaser som finnes på internett.

Kvar enkelt database er ikkje "farlig" i seg sjølv men,om ein setter det i samanheng med andre så kan ein finne veldig mykje int. lesning..

Lenke til kommentar
Hei!

 

Vel, i dette tilfellet dreier det seg vel om svikt både hos Tele2,altinn.no og talkemore..

 

Sjølv om det å finne gyldige personnummer ikkje er så vanskelig som allerede nemnt i tråden.

 

Talkemore er fremdeles under Politietterforsking..

 

Mitt spørsmål siden eg ikkje er kunde hos noen av dei nemnte selskapa på nåværande tidspunkt er :

 

Korleis er sikkerheten på sidene deira no?

 

Mitt inntrykk er at system-svakheter ikkje blir ordnet før ein blir gjordt oppmerksom på det (Gjelder forresten i veldig mange bransjer,også offentlige..). På den andre siden er det ikkje alltid likelett alltid for dei som utvikler systemene til tenke seg til alle mulige senarioer der informasjon etc kan bli missbrukt.Uten at det ofte går på bekostning av brukeropplevelsen..

 

Ein kan gjer mykje for å begrense missbruk,men det kan ofte finnes svakheter i systemet eller som ikkje er tilfellet her finne utrotjenere eller sosial ingeneering.. ;)

 

Om ein vil ha tak i mykje informasjon om ein person i Noreg,finner ein mykje informasjon ved å krysse fleire databaser som finnes på internett.

Kvar enkelt database er ikkje "farlig" i seg sjølv men,om ein setter det i samanheng med andre så kan ein finne veldig mykje int. lesning..

 

Personnummerene som ble sjekket hadde ikke noe med hvor man var kunde eller ikke å gjøre.

 

På Tele2 fjernet de muligheten for å få opp opplysnignene med en gang det var oppmerksommet..

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...