Gå til innhold

Live view med rask autofokus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at Sony også er på banen med Live View og ikke minst dreibar skjerm. Kanskje Canon og Nikon snart ser at de må skjerpe seg. Men det som overrasket er at Sony har valgt en E-330-løsning med to sensorer. De har riktignok byttet ut halvgjennomskinnelig speil med et dreibart et som sikkert er en fordel mht både lysstyrken i søkeren og mengde lys som når Live View sensoren.

 

Men ulempene med to senosorer som ikke nødvendigvis ser eksakt det samme er jo fortsatt der. Vil for eksempel Sonys Live View vise 100% av bildet? En annen fordel med å bruke kontrastbasert autofokus og hovedsensoren for live view er at man slipper lys og vibrasjon fra speilet. Jeg vil heller ha litt treg autofokus og (nesten) lydløs operasjon i Live View (hvis jeg må velge). Og det triste her er jo at Sony har hatt teknologi for kontrastdetekt AF med "speilreflekssensor" helt fra R1s dager. Og kameraer som D300 tilbyr det med esksiterende sensororer Sony-sensorer. Hvis man ønsker å forstørre skjermbilde med Sony Live View vil man jo være begrenset av oppløsningen til hjelpesenoren som sannsynligvis ikke er helt på høyde med en 14MP hovedsensor.

Lenke til kommentar
Og kameraer som D300 tilbyr det med esksiterende sensororer Sony-sensorer.

Sensoren i D300 (og D3)er utviklet av Nikon og tipper det er noen patenter inne også slik at det ikke er bare å bruke den selv om muligens Sony er produsenen (vet ikke hvem som er produsent).

 

Skal man tro Fotografi er D3-sensoren designet av Nikon og ikke prosusert av Sony. D300-sesnoren er det derimot vanskelig å tro ikke er identisk, eller nesten identisk med Sonys sensor med samme spesifiaksjon. Sony har uansett teknologien for å klare kontrastbasert fokusering fra denne typen senorser, ref R1. Om de har implementert det i alle sensorer er det selvfølgelig ingen garanti for.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha litt treg autofokus og (nesten) lydløs operasjon i Live View (hvis jeg må velge).

 

De av oss som kun ser liveview som en kjekk tilleggsfunksjon ved bruk av stativ og makro, vil nok være enig i din konklusjon. Men det store og økende antall kompaktbrukere som nå er på vei over til dSLR, vil nok se dette på en annen måte. Hvor rask liveview kan være en viktig faktor i kameravalget.

 

I bunn og grunn snakker vi her om en klikk og pek dSLR.

Lenke til kommentar
Flott at Sony også er på banen med Live View og ikke minst dreibar skjerm.

Skjermen er i følge artikkelen og bildet ikke dreibar, men vippbar.

 

For meg er dreie og vippe synonymt, men jeg er enig i at den bare kan dreies om en akse hvis det var det du ønsket å presisere.

Lenke til kommentar
Flott at Sony også er på banen med Live View og ikke minst dreibar skjerm.

Skjermen er i følge artikkelen og bildet ikke dreibar, men vippbar.

 

For meg er dreie og vippe synonymt, men jeg er enig i at den bare kan dreies om en akse hvis det var det du ønsket å presisere.

Det holder for meg - skulle gjerne hatt det kameraet når jeg var i München i fjor og så på åpningsparaden til Oktoberfesten.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sony lanserer to nye speilreflekskameraer, som skal være de første som gir deg rask autofokus mens du bruker live view.

 

Denne overskriften provoserer meg en smule. Dette er en variant over løsningen som kom i e-330 for ca to år siden.

 

Kameraet ble slaktet av de fleste forståsegpåere som lever av å kritisere kameraer. Hva i all verden skulle man med Live View ? Også attpåtil to modi ? (Jeg sier ikke at du var blandt dem.)

 

De samme folkene gir nå minuspoeng til alle kamera som ikke har live view. Og nå altså

er sony det første med rask autofokus i live view ?

 

Sony's løsning er kun litt forskjellig fra Olympus e-330. De vipper på et speil i pentaspeil arrangementet, og sender dermed hele lyskjeglen til den sekundære sensoren. Oly hadde et semipermeabelt speil. Ulempen til oly er mørkere bilde i optisk søker. Sony's kan ikke vise optisk og live view samtidig. Men begge kan altså ha skikkelig af akkurat som du har ved bruk av optisk søker. Det er heller ingenting i veien for å kombinere denne løsningen med "vanlig live view" altså via hovedsensorbrikken. Det gjorde e-330, jeg vet ikke om sony har denne muligheten også. Etter all kjeften som olympus fikk fordi kritikerne ikke klarte å holde rede på 2 live wiev modi skulle det ikke forundre meg om de landet på kun en.

 

 

De som mener at live view er kun for macro/tripod har sannsynligvis ikke prøvd skikkelig liveview med rask autofokus og bevegelig skjerm. Det er perfekt for diskret fotografering. Tenker ikke på å snike meg rundt og ta streetfoto(det er visst bra til det og), men å få bilder av objekter som gir tillatelse, men hvor du kniper dem i et avslappet øyeblikk uten en diger linse midt i fleisen.

 

For de som lurer på om ikke vipp-bar skjerm er like greit som dreibar. Joda, dersom du bare tar landskapsorienterte bilder.

 

M.v.h.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Jepp slik er det dessverre alfor mange ganger, de "store" tar æren for det andre har hatt lenge.

Når det er sagt så tror jeg faktisk at  live view vil bli mer og mer avgjørende for om folk velger et kamera eller ei, 

nå snakker jeg om entrymodellene og jeg mener de er dristige de som utelater dette i det s

gmentet .

Lenke til kommentar
Sony lanserer to nye speilreflekskameraer, som skal være de første som gir deg rask autofokus mens du bruker live view.

 

Denne overskriften provoserer meg en smule. Dette er en variant over løsningen som kom i e-330 for ca to år siden.

 

 

Nå refereres det kun til Sony's egen pressemelding. Mao er det like hva akam mener her ;)

Lenke til kommentar
Jepp slik er det dessverre alfor mange ganger, de "store" tar æren for det andre har hatt lenge. Når det er sagt så tror jeg faktisk at live view vil bli mer og mer avgjørende for om folk velger et kamera eller ei,

nå snakker jeg om entrymodellene og jeg mener de er dristige de som utelater dette i det sgmentet .

Det tror jeg også. Om et par år tror jeg samtlige speilreflekskameraer i klassen opp til ca 15.000 kr vil ha live view. Grunnen er at det er en godt selgende egenskap for den tiltenkte kjøpegruppen. At noen ikke ser nytten i det eller direkte misliker live view får så være. Jeg tror ikke de er en stor nok del av kjøpegruppen til at produsentene tar hensyn til de. Speilreflekskameraer er et masseprodukt så jeg tror ikke produsentene gidder å lage en egen variant for de få som absolutt ikke vil ha liv view.

Lenke til kommentar
Har selv hørt folk si at speilrefleks er for tungvindt siden de må bruke søkeren hver gang de tar bilde,det blir det nå slutt på .
Blir spennende å se hvor fornøyde de blir med balansen i speilreflekskameraet når de holder det foran seg, og zoomer... Tror vi skal se noen uskarpe bilder fremover, av alle nybegynnerne som har kjøpt DSLR med liveview og bare bruker den ;-)

 

Jeg står fremdeles fast ved at det er en "kjekt-å-ha"-ting, som har praktisk nytte i noen sammenhenger, men at søkeren er og blir det beste alterantivet...

Lenke til kommentar
Har selv hørt folk si at speilrefleks er for tungvindt siden de må bruke søkeren hver gang de tar bilde,det blir det nå slutt på .
Blir spennende å se hvor fornøyde de blir med balansen i speilreflekskameraet når de holder det foran seg, og zoomer... Tror vi skal se noen uskarpe bilder fremover, av alle nybegynnerne som har kjøpt DSLR med liveview og bare bruker den ;-)

 

Jeg står fremdeles fast ved at det er en "kjekt-å-ha"-ting, som har praktisk nytte i noen sammenhenger, men at søkeren er og blir det beste alterantivet...

 

Vi er nok ikke uenige i hva som er best å bruke,men her er det snakk om hva folket vil ha, derfor var jeg overrasket da Nikon kom med D60 uten dette, faktisk må du opp på D300 for å finne dette hos dem og det kan en neppe kalle en entrymodell.

Lenke til kommentar
Vi er nok ikke uenige i hva som er best å bruke,men her er det snakk om hva folket vil ha, derfor var jeg overrasket da Nikon kom med D60 uten dette, faktisk må du opp på D300 for å finne dette hos dem og det kan en neppe kalle en entrymodell.
Jeg er nå ennå ikke så sikker på at folket faktisk vil ha liveview. Vi har solgt masse Nikon D40x, og nokså få Olympuser med liveview, enda vi har hatt både E-510 og E-410 inne i butikken det siste halve året. Har prøvd å fronte dem også, men det har ikke hjulpet nevneverdig. For meg ser det ut som folket vil ha Nikon, ikke liveview...
Lenke til kommentar
Vi er nok ikke uenige i hva som er best å bruke,men her er det snakk om hva folket vil ha, derfor var jeg overrasket da Nikon kom med D60 uten dette, faktisk må du opp på D300 for å finne dette hos dem og det kan en neppe kalle en entrymodell.
Jeg er nå ennå ikke så sikker på at folket faktisk vil ha liveview. Vi har solgt masse Nikon D40x, og nokså få Olympuser med liveview, enda vi har hatt både E-510 og E-410 inne i butikken det siste halve året. Har prøvd å fronte dem også, men det har ikke hjulpet nevneverdig. For meg ser det ut som folket vil ha Nikon, ikke liveview...

 

 

Ikke et vondt ord om noen merker,men om du ser hvilke merker som virkelig selger i bøtter og spann så er det Canon og Nikon derfor er det merkelig at Nikon utelukker denne funksjonen på entrymodellene menst andre kommer for fult, jeg er overbevist om at vi får se en stor vridning mot kamera som har denne funksjonen og at folk gladelig betaler noen kr mere for å få det .

Lenke til kommentar
Ikke et vondt ord om noen merker,men om du ser hvilke merker som virkelig selger i bøtter og spann så er det Canon og Nikon derfor er det merkelig at Nikon utelukker denne funksjonen på entrymodellene menst andre kommer for fult, jeg er overbevist om at vi får se en stor vridning mot kamera som har denne funksjonen og at folk gladelig betaler noen kr mere for å få det .

Jeg mistenker at Nikon kommer til å selge D60 i bøtter og spann selv uten liveview.

 

Tom

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...