Gå til innhold

Det grønne AMD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD sliter litt med å komme med noe som er ytelsesmessig på høyde med Intel. Betyr det at spikeren for konkurransen er over? -Nei!!

 

Etter ca. 2 år med Intel tilbake som ytelsesleder, synes jeg det er drøyt å avskrive AMD som også eier ATI, med at de ganske enkelt bare skal melde seg ut, og produsere "grønne" arkitekturer...

Lenke til kommentar

Tviler på at AMDs investorer er like pragmatiske, vil tro de vil ha både ytelsestronen og være grønne. Selvom ytelsestronen kanskje ikke er det store rent teknisk, så viser det seg jo at det betyr endel for PR. Flertallet av Intel kjøpere havner på løsninger som AMD kan konkurrere med.. også ytelsesmessig, men det ser ikke ut til å hjelpe så lenge de ikke har den raskeste toppmodellen.

 

Og helt ærlig vet jeg ikke hvor AMD har så mye å tjene på å bli "de grønne" i servermarkedet, også her vil man jo helst ha best ytelse og i praksis er ikke effektforbruket så forskjellig at man ikke går for den ytelsesmessig beste løsningen i de aller fleste tilfeller. Og jeg vil tro at vi får integrerte grafikk/CPU løsninger også fra Intel, så det er neppe noe markedet de får for seg selv.

Lenke til kommentar

Å forutsi noe i denne businessen er rimelig vanskelig. AMD står egentlig mye sterkere nå enn de noen gang har gjort. De har god støtte hos IBM, HP og SUN og til og med DELL er mer eller mindre med. Da de hadde suksess med K7 så var ingen av disse særlig interessert, men nå er de kommet seg i en posisjon der de faktisk kan selge rimelig godt en stund uten å ha den beste ytelsen, slik som Intel har hatt det i et par tiår nå.

 

Det er imidlertid helt klart at AMD er avhengig av at Intel skal snuble for at de skal kunne hevde seg og det er et dårlig utgangspunkt for å tjene penger. Intel vil nok ikke treffe spikeren midt på hodet hver gang, men noen Enhance Netburst glipp vil de nok ikke komme opp med hvert tiår heller.

 

Jeg tror vi skal se en det store sammenslåinger i hardware verdenen de neste årene som får AMD+ATI til å se liten ut. Det er rett og slett nødvendig for å få store nok investeringsbudsjetter. 32nm og tilhørende cpu arkitekturer vil koste flere milliarder dollar å utvikle og jeg tviler på at AMD har kapasitet til å gjøre det alene på en lønnsom måte. Skulle ikke forundre meg om IBM sluker AMD og skiller ut IBM micro og AMD i eget selskap. Kanskje drar de med seg Chartered eller en annen foundry i samme slengen.

Lenke til kommentar
Om noen år igjen så er sikkert situasjonen stikk motsatt igjen.

 

Fordi?

K7 og K8 perioden er jo kun et engangstilfelle. Her snakker vi SEAT mot general motors. Amd er ingenting iforhold til Intel. Du ser jo at Amd finner en genial måte å få lavere effektforbruk ved hjelp av at gpu er en del av cpu, og hva gjør intel? De lager det samme, bare tidligere. Tror at Amd vil henge etter for alltid viss ikke 45 nm k10 gjør susen.

Lenke til kommentar
Synd at AMD har vært mer eller mindre fraværende på bærbare maskiner. De har aldri klart på svare på Intels Centrino branding & produkter. Hvorfor har de ikke kommet med effektgjerrige AMD prosessorer for bærbare? Finnes det overhode noen "LV" og "ULV" AMD prosessorer for bærbare?

Det finnes og har finnes i lang tid. Turion. De to strømklassene heter ML og MT.

Lenke til kommentar
Jeg vil alltid støtte AMD. Uten AMD ville det sett forferdelig ut. Intel ville ikke ha fått den harde konkurransen med K7\K8, og ville ikke måtte utviklet så raskt. Håper AMD kommer tilbake sterkere i år =)

Henger med på den. Har kjøpt AMD i årevis og har ikke tenkt å gi meg. Det er noe som heter "godt nok" og man får masse power for penga selv uten at man må ha den største og dyreste. Hadde vi kun hatt Intel hadde vi hverken kommet så langt i utviklingen eller sett priser på nivået vi har idag.

Lenke til kommentar
Synd at AMD har vært mer eller mindre fraværende på bærbare maskiner. De har aldri klart på svare på Intels Centrino branding & produkter. Hvorfor har de ikke kommet med effektgjerrige AMD prosessorer for bærbare? Finnes det overhode noen "LV" og "ULV" AMD prosessorer for bærbare?

Det finnes og har finnes i lang tid. Turion. De to strømklassene heter ML og MT.

 

riktignok har AMD alternativ til Intel på bærbar men ytelsesmessig er de latterlig langt bak. hadde en periode i livet hvor jeg "støttet" AMD og kjøpte produkter med "den grønne logoen" (forøvrig no' vrøvl). men skuffelsen tok meg og jeg tok til fornuft. batteritiden på AMD vs. Intelbaserte maskiner var vesentlig forskjellig til Intels fordel og de maskinene jeg hadde kunne ingen måle seg med multitaskingytelsen til Intel. så på bærbart er det definitivt saionara til AMD for min del. Og jeg ser ingen grunn til å kjøpe AMD i dag når jeg skal bygge ny stasjonær maskin. hvorfor skal jeg degradere?

Lenke til kommentar

Det jeg liker best ved AMD er jo nettopp det at de leverer konkuransedyktige produkter i forhold til Intel sine, og dermed skaper konkurranse. Dessuten er jeg enig i at AMD nå har langt større forutsetninger for å klare seg enn før, både med salgsavtaler og kjøp av ATi.

 

Det AMD du som skisseres her vil jo minne om sånn jeg ser på Via, greit på mange måter, men langt ifra samme ytelse som Intel. Tviler på at dagens CPUer hadde vært så gode hvis ikke AMD hadde kommet med K8...

Lenke til kommentar

Slike artikler kan HW godt komme med flere ganger. Det var helt klart intr lesning. Hvem er kilden? Fint hvis HW kan bli litt flinkere å kline inn kildene sine :)

 

Ellers er det en tanke at AMD aldri kom tilbake slik de engang gjorde. Mye mulig det tar et par år også, men å treffe like godt som K7/K8 skal vel godt la seg gjøre.

Lenke til kommentar

Markedet har en produsent som har kommmet seg bra inn i en nisje i laveffekts segmentet. Dette er lille via, de leverer bare cpuer nå med lav effekt.

 

Tror problemet idag er at de fleste snakker med "dataeksperter" de kjenner før pc kjøp. Disse driver ofte med overklokking etc. og er ute etter best mulig ytelse. Spesiellt etter overklokking. Da vet de fleste at core 2 dou er suveren når de overklokkes. Men skal man ikke overklokke så har jo fortsatt Amd veldig konkurransedyktige produkter. Og sist jeg sjekka så var det en forsvinnende liten total del av pc kundene som overklokka pcer. At vi her på Norges største hardware forum driver mye med det betyr ikke at feks. min mor gjør det. Amd leverer fortsatt gode produkter i sine segmenter. Problemet er bare at de tjener veldig lite pr. produkt, og de har ikke den produksjonskapasiteten som Intel har til å få ut nok produkter til at det blir nok penger.

 

En ond sirkel.

Lenke til kommentar

Synes det er bra med alle "kommentarene" fra HW i det siste. Mye bra lesing. :)

 

Synes det er synd at AMD sliter sånn for øyeblikket. De kjøpte jo også opp ATi, men det går hverken bra for skjermkortene eller prosessorene for øyeblikket. Joda, det nye X2 kortet ligger helt oppe når det gjelder ytelse, men de har ikke lansert noen virkelig gode brikker på lenge, og vi trenger den konkurransen.

Lenke til kommentar
riktignok har AMD alternativ til Intel på bærbar men ytelsesmessig er de latterlig langt bak. hadde en periode i livet hvor jeg "støttet" AMD og kjøpte produkter med "den grønne logoen" (forøvrig no' vrøvl). men skuffelsen tok meg og jeg tok til fornuft. batteritiden på AMD vs. Intelbaserte maskiner var vesentlig forskjellig til Intels fordel og de maskinene jeg hadde kunne ingen måle seg med multitaskingytelsen til Intel. så på bærbart er det definitivt saionara til AMD for min del. Og jeg ser ingen grunn til å kjøpe AMD i dag når jeg skal bygge ny stasjonær maskin. hvorfor skal jeg degradere?

 

Hvorfor er du så fientlig og går i forsvar? Hvorfor tror du du vet alt? Hvorfor generaliserer du begge produsentene?

"jeg hater nike fordi jeg fikk vondt i tåen av skoen, mine addidas sko er myyye bedre"

Dra tilbake til itavisen forumet hvor du hører hjemme, i generaliseringens verden!

 

AMD har ingen ting per dags dato så kan måle seg med Intel MHz vs MHz.

 

Hvem bryr seg om mhz vs mhz? Ytesle per watt er noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...