Gå til innhold

Vista på slankern


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fjerne uønskede komponenter i Windows Vista.

Vel og bra, men fjerner det nok?

 

vLite (og nLite for XP) fjerner _mye_. Er en stund siden jeg testa vlite ettersom jeg ikke bruker vista, men da fikk jeg den ned til 670mb iso og 2-2.5gb installert. (Vet ikke hvor mye f.eks. en ultimate install tar jeg? men rundt 20gb?)

 

(Selvsagt, det er umulig å få den til å fjerne nok. hadde den fjerna nok hadde det kun vært igjen selve OS'et uten shell ogogog. :p)

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Det skal nevnes at flere som har benyttet seg av vLite har fått problemer med Windows Update etterpå.

Det virker som om du fjerner enn del "kritiske" ting så vil en del oppdateringer ikke lengre installere seg,

og Service Pack 1 skal visstnok få problemer bare du kvitter deg med en minimal mengde av ting.

 

Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Det skal nevnes at flere som har benyttet seg av vLite har fått problemer med Windows Update etterpå.

Det virker som om du fjerner enn del "kritiske" ting så vil en del oppdateringer ikke lengre installere seg,

og Service Pack 1 skal visstnok få problemer bare du kvitter deg med en minimal mengde av ting.

 

Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke

Jeg sleit med dette på XP x64 etter at jeg prøvde å bake inn oppdateringer selv. Dette var dog i en noe tidligere versjon av nlite enn den som er ute nå. Problemet var at oppdateringene gikk i loop; de ble (tilsynelatende?) installert men deretter ba windows update om at de sammme oppdateringene måtte lastes ned igjen. Og igjen og igjen....

Lenke til kommentar
...

Jeg sleit med dette på XP x64 etter at jeg prøvde å bake inn oppdateringer selv. Dette var dog i en noe tidligere versjon av nlite enn den som er ute nå. Problemet var at oppdateringene gikk i loop; de ble (tilsynelatende?) installert men deretter ba windows update om at de sammme oppdateringene måtte lastes ned igjen. Og igjen og igjen....

 

Nå er ikke dette så stort problem med Windows da finnes både programmer og web- alternativer for å oppdatere windows (windizupdate og autopatcher f.eks)

Med Vista er det vel annerledes tho når det kommer til oppdateringer, kanskje fint å sjekke at du ikke fjerner noe som trengs for det. (Vet ikke om kan laste ned oppdateringene for seg selv heller?)

At det er Problemer med vLite og SP1 er vel kanskje ikke så rart da den ikke er offisiell ennå men fortsatt RC ^^;

 

 

Alt i alt er vel ikke dette et program for nybegynnere :p

Lenke til kommentar
...

Jeg sleit med dette på XP x64 etter at jeg prøvde å bake inn oppdateringer selv. Dette var dog i en noe tidligere versjon av nlite enn den som er ute nå. Problemet var at oppdateringene gikk i loop; de ble (tilsynelatende?) installert men deretter ba windows update om at de sammme oppdateringene måtte lastes ned igjen. Og igjen og igjen....

 

Nå er ikke dette så stort problem med Windows da finnes både programmer og web- alternativer for å oppdatere windows (windizupdate og autopatcher f.eks)

Med Vista er det vel annerledes tho når det kommer til oppdateringer, kanskje fint å sjekke at du ikke fjerner noe som trengs for det. (Vet ikke om kan laste ned oppdateringene for seg selv heller?)

At det er Problemer med vLite og SP1 er vel kanskje ikke så rart da den ikke er offisiell ennå men fortsatt RC ^^;

 

 

Alt i alt er vel ikke dette et program for nybegynnere :p

 

Problemet er jo ikke vLite og oppdateringene, det er det at oppdateringene og SP1 simpelt nekter å installere seg om du har tuklet for mye med systemet.

Lenke til kommentar

nei du skal vite hva du holder på med når du bruker dette programmet, og holde tunga rett i munnen når du fjerner ting, har ikke begynt å bruke vlite ennå, da jeg føler at det ikke er like brukervennlig og omfattende som nlite er for xp, det er et par muligheter som jeg savner i vlite som jeg bruker ganske mye i nlite. Håper også vlite gir muligheten til å slipstreame sp1 når den kommer, slik at man slipper å gjøre minst mulig etter at oset er innstallert

Lenke til kommentar
Det skal nevnes at flere som har benyttet seg av vLite har fått problemer med Windows Update etterpå.

Det virker som om du fjerner enn del "kritiske" ting så vil en del oppdateringer ikke lengre installere seg,

og Service Pack 1 skal visstnok få problemer bare du kvitter deg med en minimal mengde av ting.

 

Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke

 

Ville man kanskje kunne løst dette ved å fjerne windows-update helt, og installere oppdateringene manuelt eller fra en CD hvor alle oppdateringene er brent? :)

 

Windows Sikkerhetssenter - en ting jeg fint kunne klart meg uten..

Lenke til kommentar
Windows Sikkerhetssenter - en ting jeg fint kunne klart meg uten..

 

Uff ja, den og hele brannmuren.

Fjernet det med nLite på min WinXP installasjon, men den kom tilbake etter installasjon av Service Pack 3 :thumbdown:

Er jo masse idiotisk som følger med i en Windows installasjon.

 

Netmeeting, haugevis av tastaturoppsett, "språkpakker", Windows Messenger osv osv..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
...den har også en såkalt "unattended"-installasjonsfunksjon, som gjør det mulig å installere Vista på flere enn én PC.
Bullshit! Unattended betyr at du kan slenge CDen i maskina, velge partisjon og så kan du ta deg en kopp kaffe(i Vistas tilfelle en tre-retters middag) mens maskina gjør alt for deg. Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
...den har også en såkalt "unattended"-installasjonsfunksjon, som gjør det mulig å installere Vista på flere enn én PC.
Bullshit! Unattended betyr at du kan slenge CDen i maskina, velge partisjon og så kan du ta deg en kopp kaffe(i Vistas tilfelle en tre-retters middag) mens maskina gjør alt for deg.

 

Ja, det har da overhode ikke noe med muligheten for å installere på flere maskiner å gjøre?

 

Unattenden installasjon er veldig praktisk, slipper å bry deg om installasjonen i det hele tatt :)

 

Det der med "tre-retters middag" var vell en spøk?

Hos meg tar en nLite "unattended" installasjon (som visstnok skal ta kortere tid en enn standard XP installasjon) minst like lang tid som installasjonen av Vista Ultimate 64bit. Tror kanskje Vista tok kortere tid også faktisk :)

Lenke til kommentar
Håper også vlite gir muligheten til å slipstreame sp1 når den kommer, slik at man slipper å gjøre minst mulig etter at oset er innstallert

Det vil dessverre ikke skje, pga restriksjoner i SP1. MS har sagt at SP2 muligens skal være slipstreamable.

 

Eneste måten å få SP1 integrert er å gjøre en såkalt "Reverse integration". Noe som er mye styr. Men MS vil lansere sine egne slipstreamede versjoner av Windows. Jeg tror disse vil være gratis for kunder. Om ikke, er det ikke værre enn å ty til piratverdenen for å få selve DVD-en (Bruker selvsagt gamle non-SP1 lisenskode).

Lenke til kommentar

Ikke vlite vista og regn med at sp1 installering vil fungere fint når den kommer. Jeg har vlited vista med en iso på 700mb. Ren vista ultimate x64 er da på 3gb. Forøvrig er nlite og vlite glimrende programmer. Bare ikke tro at alt er magisk ordnet når du gjør forandringer. Man bør som sagt her vite hva man driver med.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...