Gå til innhold

Kommentar: Pirater er fortsatt pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel!

Men regnes TPB virkelig som en "forbrukerhelt"? Er helt enig i at de har et flott grensesnitt og gjør det enkelt for hvermansen å laste ned .torrent-filer, men forbrukerhelt? Nja, jeg har aldri tenkt på de som noe slik i alle fall. At de tjener penger på dette, forbauser meg heller ikke spesielt.

Lenke til kommentar
Flott artikkel!

Men regnes TPB virkelig som en "forbrukerhelt"? Er helt enig i at de har et flott grensesnitt og gjør det enkelt for hvermansen å laste ned .torrent-filer, men forbrukerhelt? Nja, jeg har aldri tenkt på de som noe slik i alle fall.

Jeg synes "medieyndling" er en bedre merkelapp enn "forbrukerhelt" ...

 

Men etter hvert blir jo alle "medieyndlinger" revet ned fra pidestallen - av media -, og da kan det jo være greit å legge "skylda" på noen andre - forbrukerne, f.eks.

Lenke til kommentar
En ting (litt OT) jeg ikke skjønner:

 

Hvorfor kan hardware skrive om The pirate bay og ikke vi? Greit at man ikke kan nevne pirat-sider i forumet. Men nå er forumet en del av hardware.

piratebay har fått navnet PB i forumet, prøv å se hvor mange ganger det nevnes... jo du blir ør i hode av å lese d mange ganger :p

 

Noen som vet hva PB gutta tjente i fjord? evt tok de noe av pengen selv? eller brukes anonsepengene til gode formål? hadde vell vært en fin ting og drevet veldedighet av reklameintektene ^^

 

men leste tidligere i dag om at svensek myndigheter legger seg i skyttergrava for å ta PB nå, ender det med samme flause som sist? at sverige måtte gi erstatning i million klassen til nettsider som ble nede?

uansett, om man hadde skutt alle pb gutta så hadde pv levd videre....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Synes det var veldig fint med en artikkel, så man ser alt fra den andre siden av saken også :)

 

Men her er hele bildet av den logoen som ble brukt:

 

pirate.gif

 

Tingen er jo, hva de bruker pengene til.. det hadde vært fint å vite :mrgreen:

Lenke til kommentar

Og det egentlige poenget var?

 

At de tjener penger på reklame?

 

Vel i 2008 er det ikke akkurat noe nytt at man tjener penger på reklame, hw.no nettverket er jo et glimrende eksempel på dette.

 

Både serverleie og båndbredde koster penger, deretter kommer andre utgifter forbundet med drifting.

 

Det at de ble populære i seg selv var fordi man begynte å skrive om siden, siden de gjemte seg bak det svenske lovverket. Når da pirater sendte frekke svar tilbake til anti- piratorganisasjonene så begynte man å skrive om disse. Og dette ballet på seg, slik at trafikken til nettstedet økte og dermed reklameinntektene.

 

Man kan sammenligne stuntene litt med da Chess vokste og ble store, også pga. pr- stunt vokste Chess seg store. Her fikk Vollvik journalistene til å få firmaet sitt til å vokse, ved at de skrev om firmaet.

 

Dette er dessverre ikke noe ny måte for å markedsføre seg på, og den kommer ikke til å minske heller.

 

Og de fleste nettsteder vokser, og blir pengemaskiner. Hw.no nettverket er vel også et godt eksempel på dette, fra start til i dag når de er eiet av Edda Media.

Lenke til kommentar

Dersom TPB er "vår tids Robin Hood", er det ganske trist for "vår tid". Med livet som innsats stal Robin Hood frå, og kjempa mot, eit korrupt regime, for å hjelpe undertrykte bønder å overleve. TPB hjelper folk å tilegne seg luksusgoder utan å måtte betale for dei. Eg føler ikkje dette i samme grad kvalifiserar til heltestatus.

 

...og ja, eg veit at Robin Hood er ein oppdikta karakter.

 

Kay

Lenke til kommentar

Nå har det seg vel også sånn at PB må tjene penger for å holde seg oppe, de har tross alt maaaange servere spredd utover mange land, og hosting og den slaks er ikke akkurat gratis.. Dessuten sammlet de opp endel penger til det som skulle bli et oppkjøp av Sealand, men som nå ser ut til å helle mere mot en øy en eller annen plass..

Lenke til kommentar

Artikkelforfatter høres mest ut som om han er grinete for at han selv ikke kom på å gjøre dette før svenskene.

 

Hvis folk vil gi av sine egne midler for å berike piratgutta, feel free. Jeg gidder ikke å ta meg tid til å være moralsk indignert av den grunn.

I de fleste tilfeller er det nok også mer for å gi fingeren til paragrafridende interesseorganisasjoner for bransjen¨folk donerer, enn fordi TPB er så fint og flott og happy fun cloud land. Det er nå engang sånn at TPB får mest oppmerksomhet, og er - tilgi skipsmetaforen - galleonsfiguren for alle som har forstått at copyright-konseptet for lengst er utgått på dato. Derfor samler en seg rundt dem.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

vet ikke om hardware.no kanskje skal feie litt for egen dør. de er for min del den største nyhetskanalen for denne typer nyheter her i huset, og det å i artikkels form anbefale folk å ikke falle for pr-stunt som journalister i hw-nettverket gang på gang har gått på kjeften for er vel i beste fall litt ironisk.

 

for øvrig syns jeg hardware kan koste på seg en "leder" eller "tanker fra redaksjonen"-vignett dersom de har tenkt å presentere slike saker slik at vi får et klart skille mellom nyheter og eders meninger. En tilsvarende artikkel så vi også på amobil, der noen hadde skrevet en svært god "leder" om valg av mobiltelefon med tittelen "hvem (neida) hvilken mobiltelefon er den beste?".

 

kan være greit å skille mellom snørr og bart. Dere begynner å bli jævli profesjonelle på mye annet, så dette er bare mine ti øre i konstruktiv mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...