Gå til innhold

Ny testlab for støymålinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo flotte greier :)

Tror jeg skal gå for litt støysvake systemer i fremtiden.

 

Nå sitter jeg med en CPU-kjøling som durer rundt på maks RPM og slipper ut over 40dBA :p

Blitt vant til det, og er ikke så utrolig sensitiv mot litt støy. Men det sliter til tider litt på hjernebarken.

Lenke til kommentar

Har dere fått en lydtekniker/ akustikkekspert til å sette opp dette? Jeg for min del skurrer litt på det firkantede testrommet, mtp stående bølger.

 

Nå er kostnaden relatert til å lage et representativt oppsett ganske mye mindre enn det komponentene koster, så jeg ville likt å sett uttalelser på et mer teknisk plan.

 

Blir vanskelig å vurdere resultat når man må ta hensyn til ting som ikke er helt godt forklart. Støtter forresten initiativet fullt ut. De aller fleste produsenter som er på datasiden av lydverdenen specrater produktene sine med tall som like gjerne kunne vært tilfeldige. Hvis man ikke beveger seg langt opp i prisklassene så får man gjerne servert rent tøv istedenfor dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Har dere fått en lydtekniker/ akustikkekspert til å sette opp dette? Jeg for min del skurrer litt på det firkantede testrommet, mtp stående bølger.

Utstyret er ikke "perler for svin". Det er ikke snakk om en tilfeldig tenårig overklokker som hadde lyst til å sette opp en slik boks. Valg av utstyr og programvare, samt bygging av selve boksen er gjort av minst to akustikk-eksperter etter det jeg vet, sammen med artikkelforfatteren Knut Paulsen hos Hardware.no (Beklager om jeg ikke har fått med alle involverte her) Den faglige tyngden innen akustikk kommer fra personer som er utdannet innen fagretnigna akustikk på NTNU i Trondheim og fortsatt jobber med akustikk. Så jeg har meget god tiltro til at Hardware har gjort et kupp når det gjelder faglig tyngde bak oppsettet og testene.

Lenke til kommentar
Bra tiltak, men det er synd at resultatene ikke kan sammenlignes med hva produsentene oppgir pga. annen målemetode.

 

Produsentenes målemetoder er så individuelt forskjellige at det vil man aldri kunne oppnå, pordukter med omtrent samme reelle nivå kan ha vidt forskjellige oppgitte tall.

 

AtW

 

Har dere fått en lydtekniker/ akustikkekspert til å sette opp dette? Jeg for min del skurrer litt på det firkantede testrommet, mtp stående bølger.

 

Nå er kostnaden relatert til å lage et representativt oppsett ganske mye mindre enn det komponentene koster, så jeg ville likt å sett uttalelser på et mer teknisk plan.

 

Blir vanskelig å vurdere resultat når man må ta hensyn til ting som ikke er helt godt forklart. Støtter forresten initiativet fullt ut. De aller fleste produsenter som er på datasiden av lydverdenen specrater produktene sine med tall som like gjerne kunne vært tilfeldige. Hvis man ikke beveger seg langt opp i prisklassene så får man gjerne servert rent tøv istedenfor dokumentasjon.

 

Det er ikke uvanlig med firkantede rom/bokser når det er tenke å være mer eller mindre fullstendig absorberende vegger, faktisk har jeg til gode å se noe slikt som ikke er firkantet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...