Gå til innhold

Tomt for Nikon D40x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet om hvilke speks D60 vil ha? Og når vil den komme til Norge? Trenger kamera ganske fort, så hvis det bare er en liten oppdatering gidder jeg ikke å vente :p
Nikon vet. Ellers er det ingen som vet... Mange tror dog.

 

_Jeg_ tror at D60 vil være en mellomting mellom D40x og D80, mest sannsynlig 10MP, 5-11 fokuspunkter, pentaspeilsøker (samme som i D40x), ingen fokusmotor. Vil ikke bli forbauset om det kommer liveview og noe støvfjerningsdill. Forbedret støyhåndtering og 2.7" skjerm. Ken Rockwell tror at den bare får 2.5 b/s, men jeg tror de beholder D40x sine 3b/s.

 

Onde tunger vil ha det til at det ikke er ventet noen D80-etterfølger, men at D60 skal ta over hele segmentet. Ville egentlig ikke forundre meg, da D80 faktisk har en vanskelig plass i dag med så sterke konkurrenter som Pentax K10D og Samsung GX-10 som begge er billigere. Dersom så er tilfelle, kan det være at D60 faktisk får søkeren til D80 - pentaprisme og kanskje til og med fokusmotor. I praksis en D80 med liveview og annen merkelapp, og sannsynligvis litt lavere pris :o) Jeg vil ikke bli forbauset om de da også setter inn en lavprismodell - enda lavere spesifisert enn D40, gjerne med 6MP sensor, ingen fokusmotor, billigere/enklere i konstruksjonen, og en prislapp på rundt 4000 veil. - mao. gatepris ned mot 3000 kr. Hva de kaller denne er jo ikke mulig å spå, det kan være D40s, eller jeg vil kanskje våge meg til å tro D45 eller D55 - for å skape en tilsvarende modellserie som de hadde med F*5 på filmkameraer.

Lenke til kommentar

Jeg tror og på d60 i de(n) nærmeste uken(e). Men jeg tror også på D90. Som skal fylle hullet mellom d60 og d300. For d60 vil ikke ha fokusmotor, for i så fall var lanseringen av d40 uten motor et hån mot nikonbrukere (eller kanskje et genialt trekk på å sy fast flere i nikon leieren, slik at de må oppgradere kamera)...

Lenke til kommentar
Jeg tror og på d60 i de(n) nærmeste uken(e). Men jeg tror også på D90.
De vil nok enten "degradere" både D40 og D80, og la D60 få fokusmotor, eller så vil de oppgradere både D40x og D80. Personlig synes jeg kanskje D80 er i tetteste laget på D300, særlig prismessig, og en D90 vil neppe bli billigere. Det er lettere for Nikon å forsvare en billigere modell dersom den også har lavere modellnummer...
Lenke til kommentar
Jeg tror og på d60 i de(n) nærmeste uken(e). Men jeg tror også på D90.
De vil nok enten "degradere" både D40 og D80, og la D60 få fokusmotor, eller så vil de oppgradere både D40x og D80. Personlig synes jeg kanskje D80 er i tetteste laget på D300, særlig prismessig, og en D90 vil neppe bli billigere. Det er lettere for Nikon å forsvare en billigere modell dersom den også har lavere modellnummer...

Jeg vil tro at D90 vil ligge rundt 8 laken for huset, så jeg vil ikke kalle det tett opptil D300 prismessig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at D90 vil ligge rundt 8 laken for huset, så jeg vil ikke kalle det tett opptil D300 prismessig.
Nei forsåvidt, men så lenge D200 fremdeles er på markedet vil D90 bli vanskelig å selge. Og det ser ut som det er noen igjen...

https://prisguiden.no/product.php?productId=38200

Ikke nødvendigvis - jeg kan tenkte meg mange grunner til å gå for en D90 (eller D80) fremfor en D200.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det som allikvel er det mest intressante ryktet her er at det slippes en af-s versjon av 85mm f/1.4 samtidig :)

 

Noen som vet? Selvfølgelig ikke, men noen som har tanker rundt dette?

 

Det vi får er vel 16-85mm AF-S VR II som erstatning til 18-70.

 

Jeg håper jo på en nano-belagt 85mm f1.4 AF-S, 50mm f1.2 AF-S og en 35mm f1.4 AF-S, men vil være overrasket hvis vi får det. Dessuten ville ikke lommeboka mi hatt godt av det.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg håper jo på en nano-belagt 85mm f1.4 AF-S, 50mm f1.2 AF-S og en 35mm f1.4 AF-S, men vil være overrasket hvis vi får det. Dessuten ville ikke lommeboka mi hatt godt av det.
Det ville forundre meg om det ikke kom noe fastoptikk med AF-S denne gangen heller. Ikke nødvendigvis proffoptikk, men f.eks. 50mm f/1.4, 28mm eller 35mm f/2. 50mm f/1.2 ville bli så dyr at den ikke ville være kjøpendes for folk flest, men en AF-S 50mm f/1.4 ville ikke vært dumt. AF-S 28mm f/2 (eller kanskje f/1.8?) tror jeg også ville blitt meget populær.
Lenke til kommentar
En annen ting er at de bør komme med en oppgradering av 70-200.

Og hvorfor bør de det?

Har registrert noen som hevder at den ikke er helt optimal på D3, men utifra hva jeg har fått med meg er ikke dette noe stort problem, ei heller mange som klager på den.

Det er forøvrig et fantastisk objektiv som det er

 

Når det beste av optikk ikke er kompatibelt med det beste av kamera uten at det gir fall i kvaliteten, sier det seg vel selv at produsenten bør gjøre noe. De må tilfredstille sine mest kravstore brukere, ellers så faller det segmenetet bort, og da begynner man å slite

Lenke til kommentar
Det ville forundre meg om det ikke kom noe fastoptikk med AF-S denne gangen heller. Ikke nødvendigvis proffoptikk, men f.eks. 50mm f/1.4, 28mm eller 35mm f/2. 50mm f/1.2 ville bli så dyr at den ikke ville være kjøpendes for folk flest, men en AF-S 50mm f/1.4 ville ikke vært dumt. AF-S 28mm f/2 (eller kanskje f/1.8?) tror jeg også ville blitt meget populær.

Nå har ikke Nikon lagt lista for proffobjektiv særlig høyt. Link til Nikon Norge

 

 

Ellers er jeg ikke overrasket at Nikons lager er tomt for D40x, de stoppet produksjonen i desember. Videre tror jeg at det kommer to nye modeller under ti tusen, begge med 10 MP.

Lenke til kommentar
En annen ting er at de bør komme med en oppgradering av 70-200.

Og hvorfor bør de det?

Har registrert noen som hevder at den ikke er helt optimal på D3, men utifra hva jeg har fått med meg er ikke dette noe stort problem, ei heller mange som klager på den.

Det er forøvrig et fantastisk objektiv som det er

 

Når det beste av optikk ikke er kompatibelt med det beste av kamera uten at det gir fall i kvaliteten, sier det seg vel selv at produsenten bør gjøre noe. De må tilfredstille sine mest kravstore brukere, ellers så faller det segmenetet bort, og da begynner man å slite

Tatt i betraktning at det for alle praktiske formål er på brennvidder under 100mm, på blendere større enn 4 og at det ikke har vært noe stort hylekor rundt denne problematikken, så mener jeg Nikon har andre objektiver de bør prioritere først.

En ting er at man klarer å fremprovosere denne typen problemer i en test, noe helt annet er det om det er et problem i det virkelige liv, noe mitt inntrykk er at de fleste ikke har store problemer med.

Dette er dessuten noe av de problemer man får med fullformat, og man kunne også se denne type lysavfall på 135 film. Enkelt å korrigere i etterkant er det også.

De bildeeksempler jeg har sett med denne komboen viser tegn til lysavfall, men ikke kritisk.

Mulig problemet er større for brukerene på f.eks. DPreview, men der frekventerer jeg ikke, så jeg vet ikke.

Jeg tror nok prisen på en ny 70-200 korrigert for dette ville blitt kraftig drøy, sånn at for oss vanlig dødelige ville det være liten vits i å tenke på noen oppgradering.

 

Ikke for det, jeg skjønner hva du mener Øyvind, men personlig syns jeg ikke dette bør være første prioritert hos Nikon. Kan godt være de tenker annerledes.

Etter hva jeg forstår er problemet minst like stort hos Canon, så det finnes jo ikke egentlig noe alternativ for de som er missfornøyd, om de ikke vil gå mellomformat da.

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...