Gå til innhold

Strømbrudd slo ut flere leverandører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står faktisk at halvparten av Ventelos mobilkunder hadde brudd i ca 1 time.

 

Uansett er det "ikke hodlbart" å ha større serverparkløsninger uten avbruddsfri strømforsyning. Batteribackup holder ikke, eneste den klarer er å holde systemene oppe til reservestrøm fra aggregat er på plass.

 

Men TDC oppgir faktisk at de har aggregat (generator) på sin lokasjon i Oslo.

Lenke til kommentar
Det står faktisk at halvparten av Ventelos mobilkunder hadde brudd i ca 1 time.

 

Uansett er det "ikke hodlbart" å ha større serverparkløsninger uten avbruddsfri strømforsyning. Batteribackup holder ikke, eneste den klarer er å holde systemene oppe til reservestrøm fra aggregat er på plass.

 

Men TDC oppgir faktisk at de har aggregat (generator) på sin lokasjon i Oslo.

Hvem har sagt de ikke har det? Hvis man leser artikkelen til VG(!) finner man følgende:
Årsaken til problemet lå i et såkalt telelosji, der flere aktører har utstyr. En mekanisk feil i en hovedbryter gjorde at denne trodde den ikke hadde strøm, selv om den egentlig hadde det.
Lenke til kommentar

Det er jo tåpelig at svakeste ledd i en løsning som skal være redurant viser seg å være én effektbryter. Hadde de klart å lage seg en backup-løsning på den bryteren hadde det kun vært TDC sitt problem, og ikke halve kundemassen til Ventelo sitt problem.

 

Infrastrukturen i dette landet er sikkert den dårligste i hele den industrialiserte verden (fiskeyngel har på enklete steder bedre beskyttelse mot nedetid enn mennesker, og det sier jo litt om hvor bra vi har det). Det er jeg sikkert på. Eller er folk bare dumme?.

 

Den løsningen jeg har tegnet/skissert burde vel ha omgått det hele, eller er det noe med den løsningen som ikke er tillatt? (da tenker jeg ikke på at det mangler enkeltkurser og slikt, for det skal det selvfølgelig være selv om jeg ikke har tatt det med i tegningen).

 

post-6212-1200582850_thumb.png

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Litt skummelt at denne strømsvikten kuttet ut for Forsvaret og Politiet, egentlig. Spesielt hvis det var litt mindre fredelige tilstander her i landet...

Mobilen er for disse kun ett suplement til samband og ikke noe man er avhengig av, heldigvis.

 

Mer utrolig er det at store komersielle nettsteder ikke leier hos noen som er seriøse nok til å unngå at slikt kan skje, tenk deg de økonomiske tapene man kan bli påført...

Lenke til kommentar
Uansett er det "ikke hodlbart" å ha større serverparkløsninger uten avbruddsfri strømforsyning. Batteribackup holder ikke, eneste den klarer er å holde systemene oppe til reservestrøm fra aggregat er på plass.

Jeg har hørt om en bedrift i USA som hadde dieselaggregat. De testet det månedlig, det var pålitelig og de følte seg trygge. Men da strømmen en vakker dag falt ut, gikk dieselaggregatet bare i fem minutter før det stoppet. Full krise, som man kan tenke seg.

 

Årsaken var at dieselaggregatet kun hadde en relativt liten tank innebygget. Det var avhengig av å få diesel pumpet inn fra en stor tank lenger borte. Og denne pumpen gikk selvsagt på strøm fra nettet ...

Lenke til kommentar
Uansett er det "ikke hodlbart" å ha større serverparkløsninger uten avbruddsfri strømforsyning. Batteribackup holder ikke, eneste den klarer er å holde systemene oppe til reservestrøm fra aggregat er på plass.

Jeg har hørt om en bedrift i USA som hadde dieselaggregat. De testet det månedlig, det var pålitelig og de følte seg trygge. Men da strømmen en vakker dag falt ut, gikk dieselaggregatet bare i fem minutter før det stoppet. Full krise, som man kan tenke seg.

 

Årsaken var at dieselaggregatet kun hadde en relativt liten tank innebygget. Det var avhengig av å få diesel pumpet inn fra en stor tank lenger borte. Og denne pumpen gikk selvsagt på strøm fra nettet ...

 

Den var god!!!!

 

Er det det vi kaller mangelfull risikoanalyse.

 

Men jeg har vært borte i noe tilsvarende der også aggregatet ble testet jevnlig og det virket. Men så påla jeg (var ansvarlig for sikring av overgang til år 2000) at det testet oppstart ved å koble fra strømmen på den del av bygningen som aggregatet stod i. Full test. Tror du det startet, ikke i det hele. Startbatteriene var dessverre "finito", men da oppsettet var slik at aggregatet trakk startstrøm fra nettet dersom denne var tilgjengelig hadde ingen tenkt tanken at batteriene ikke virket.

 

Det var en ansvarlig driftssjef som ble meget flau.

Lenke til kommentar
Er det det vi kaller mangelfull risikoanalyse.

Mangelfulle risikoanalyser skyldes faktisk ofte mangel på fantasi ...

 

Og det er egentlig bedre at de gjøres av en pessimist enn av en optimist. Og en som har vært med på å lage systemet er også diskvalifisert, egentlig, for han/hun vil være fokusert på hva det er som får systemet til å virke, ikke hva det eventuelt er som kan få det til å feile.

 

Jeg finner av og til artige "historier" i The Risks Digest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...