Gå til innhold

MWSF 2008: Filmutleie lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tar vell like lang tid som med iPhone :p

 

Uansett så tror jeg ikke HD-filmene er i "full kvalitet", tror de er kanskje komprimerte og mye av kvaliteten er borte for å få ned nedlastingstiden.

 

Hadde Apple-TV støtte 1080p og ukomprimert lyd, og faktisk HD-filmene hadde vært i 1080p osv de også, så hadde jo dette vært kjempe bra!

 

Men som sagt, kommer vell aldri innenfor landegrensen vår uansett.

Lenke til kommentar
Det tar vell like lang tid som med iPhone :p

 

Uansett så tror jeg ikke HD-filmene er i "full kvalitet", tror de er kanskje komprimerte og mye av kvaliteten er borte for å få ned nedlastingstiden.

 

Hadde Apple-TV støtte 1080p og ukomprimert lyd, og faktisk HD-filmene hadde vært i 1080p osv de også, så hadde jo dette vært kjempe bra!

 

Men som sagt, kommer vell aldri innenfor landegrensen vår uansett.

 

Selvsagt kommer de til å være komprimert til en viss grad, men det betyr jo ikke at man må gå ned på oppløsning. Det finner jo også former for lossless-komprimering.

 

Jeg er ganske sikker på at dette blir tilgjengelig her til lands også. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal det.

Lenke til kommentar
Det tar vell like lang tid som med iPhone :p

 

Uansett så tror jeg ikke HD-filmene er i "full kvalitet", tror de er kanskje komprimerte og mye av kvaliteten er borte for å få ned nedlastingstiden.

 

Hadde Apple-TV støtte 1080p og ukomprimert lyd, og faktisk HD-filmene hadde vært i 1080p osv de også, så hadde jo dette vært kjempe bra!

 

Men som sagt, kommer vell aldri innenfor landegrensen vår uansett.

 

Selvsagt kommer de til å være komprimert til en viss grad, men det betyr jo ikke at man må gå ned på oppløsning. Det finner jo også former for lossless-komprimering.

 

Jeg er ganske sikker på at dette blir tilgjengelig her til lands også. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal det.

 

Vi har ikke fått mulighet for å kjøpe filmer via iTunes enda?

Hva tilsier at vi skal få lov til å leie da?

Lenke til kommentar

så kommer det store spørsmålet mitt; hvorfor skal det ta så hælvetes lang tid å filmene tilgjengelig på nett mot betaling? det er et paradoks at "gratis"-varianten er så utrolig mye mer fleksibel, og i tillegg kommer den ut mye raskere. Vanligvis pleier det å være en fordel å betale for varene, men ikke i hollywoodland, der skal ærlige kunder plages til døde med restriksjoner og lang utsettelse.

hvorfor det skal ta opptil 6mnd fra en film har premiære i usa til den blir satt opp på kino i norge er ganske horribelt, og når man i tillegg veit at filmer kommer omtrent samtidig på kino i usa og på dvd i russland, er det grunn til å begynne å klage på filmindustrien.

Lenke til kommentar

Hvis ikke dette lanseres for hele verdensmarkedet (til samme pris) så blir det en undergraving av fri global verdenshandel. Et tiltak som vil føre til "smugling" over Apples definerte grenser og generelt svekke en velfungerende kapitalistisk verdenshandel.

 

Hvis det også settes begrensninger til at dette kun kan spilles av med Apple-produkter så svekker det fri handel ytterligere. En viktig kapitalistisk mekanisme.

 

Slike hindringer mot fri handel kan etter min mening ikke tolkes på andre måter enn at det er monopolistiske virkemidler. Monopol er for en bedrift veldig sammenlignbart med det et diktatur er for et land. Ikke bra.

 

Det er lov å håpe at Apple bruker vettet og ikke bruker slike hindringer mot fri handel.

 

Prisene synes jeg faktisk var passe for oss som bor i høykostland (15-30 kr per film og døgn). Dvs. passe sammenlignet med andre typer leie av film i tilsvarende kvalitet. (Hvis det er snakk om skikkelig DVD-kvalitet eller HD-kvalitet og ikke noe overkomprimert søppel)

Lenke til kommentar
Hvis ikke dette lanseres for hele verdensmarkedet (til samme pris) så blir det en undergraving av fri global verdenshandel. Et tiltak som vil føre til "smugling" over Apples definerte grenser og generelt svekke en velfungerende kapitalistisk verdenshandel.

Tja, er vel naturlig at prisene varierer basert på de ulike lands økonomier. Tilbud og etterspørsel...

 

Forøvrig har jeg mer tro på streaming/nedlasting av filmer på ulike måter som dette enn Blu-ray og HD DVD. Interessant at de har fått med alle de store studioene allerede.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Tja, er vel naturlig at prisene varierer basert på de ulike lands økonomier. Tilbud og etterspørsel...

På fysiske varer er det normalt på grunn av transportkostnader, ulike avgifter, ulik holdbarhet, ulike produsenter har ulike priser og kvaliteter og ulike kostnader og fortjeneste for det faste utsalgsstedet.

 

Nesten ingen av disse faktorene gjelder Apples utleie av filmer. Det er kun momsavgiften som er forskjellig i det tilfellet. Dermed er det naturlig at også prisen er omtrent den samme over hele verden.

Lenke til kommentar
Hvis ikke dette lanseres for hele verdensmarkedet (til samme pris) så blir det en undergraving av fri global verdenshandel. Et tiltak som vil føre til "smugling" over Apples definerte grenser og generelt svekke en velfungerende kapitalistisk verdenshandel.

 

Hvis det også settes begrensninger til at dette kun kan spilles av med Apple-produkter så svekker det fri handel ytterligere. En viktig kapitalistisk mekanisme.

 

Slike hindringer mot fri handel kan etter min mening ikke tolkes på andre måter enn at det er monopolistiske virkemidler. Monopol er for en bedrift veldig sammenlignbart med det et diktatur er for et land. Ikke bra.

 

Det er lov å håpe at Apple bruker vettet og ikke bruker slike hindringer mot fri handel.

 

Store og fancy ord gitt.

 

Når jeg snakker med Apple-folkene her i San Francisco virker det ganske opplagt at de gjerne vil lansere dette i hvert eneste land så fort som mulig. Tror rett og slett det går på rettigheter, forskjellige distributører av filmer i Europa, forskjellig lanseringsdato osv.

Lenke til kommentar
Uheldigvis vil det nok ta en evighet før vi får tilgang til dette, kjøp av tv episoder på itunes ble lansert i oktober 2005 i USA, har enda ikke kommet til Norge.

 

TV-episoder er en greie for seg selv. Det er studioene som ikke vil slippe dette til steder hvor de potensielt kan få solgt serien sin til en tv-kanal. Tipper TV Norge, TV2, TV3, NRK og Canal+ som kjører amerikanske serier ikke ville blitt særlig fornøyd hvis man kunne fått kjøpt siste episode av noe før de fikk vist den. Tapte inntekter osv.

Lenke til kommentar

I stedet for at folk tar opp TV programmer på PVR eller PCer med mediasenter, er det jo enklere å få filmer og TV-programmer ferdig til avspilling når det passer. Spørmålet er vel hvem som klarer å få avtaler i orden slik at de kan etablere seg på dette markedet også i Norge. Det finnes helt sikkert penger der. iTunes, xBox eller Playstation-store, eller kanskje Amazon?

Lenke til kommentar

Det er jo temmelig enkelt å få dette tilbudet allerede idag. Er bare å opprette en amerikansk iTunes konto og deretter leie ivei. PGA den gunstige dollar kursen så blir det vel 25-30kr for leie av en HD film hvis man har en ATV(man kan kun leie HD filmer via ATV, ikke fra Mac/PC).

 

Husk at her er det film studioene som bestemmer og Apple gjør alt de kann for å tilby innhold for sine enheter. Teknologisk så kunne Apple sikkert tilbydt 1080p "BR-rip" filmer i iTunes Store, men her er det studioene som setter en stopper.

Lenke til kommentar

Jeg håper at forbrukermakten økes. På denne måten kan vi nærme oss et system som muliggjør dagens teknologi bedre; nemlig tilnærmet like lanseringstidspunkt og priser. Samt det at man kan se filmer til en utrolig billig penge når det passer. Blir lei av inntekter til norske tv-kanaler som likevel sender langt etter første sendeskjema, rart ikke filmselskapene og tv-selskapene ser muligheter for enkelt å tjene mere penger her.

 

Kan man vise streamede filmer på tv'en via pc/mac's hdmi?

Lenke til kommentar
Kan man vise streamede filmer på tv'en via pc/mac's hdmi?

Ja, skal være likegyldig hvilken skjerm(tv) man kobler på.

 

Helt enig med deg Sly82 når det gjelder tilgjenglighet på underholdning med en gang over hele verden. Vet med meg selv at jeg gjerne hadde betalt 30kr uken eller noe slikt for å se den nyeste episoden av Prison Break når jeg ønsker etter første sendetid. Idag så tyr jeg til ulovlige midler istedenfor å vente 2 måneder på at den skal sendes på norske TV skjermer. I tilleg til dette så blir programmet sendt på et tidspunkt som kansje krasjer med trening eller andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Det er jo temmelig enkelt å få dette tilbudet allerede idag. Er bare å opprette en amerikansk iTunes konto og deretter leie ivei.

Og da må man ha et amerikansk kredittkort først?

Det går an å komme seg forbi dette ved å registrere seg på JetCarrier, hvor man får en amerikansk adresse. I tillegg må man registrere denne adressen på kredittkortet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...