Gå til innhold

Billig 37'' HANNspree, Hyundai eller Tatung?


Anbefalte innlegg

Har sett på tre forskjellige billige 37 tommere:

 

- HANNspree JT02-37E2-000G

 

- Hyundai HLT-37F2

 

- Tatung V37MCGI-ED1

 

Sliter virkelig med å velge ut en vinner... Noen som har erfaringer med disse tv'ene, gode argumenter for og mot, trekk frem alt det positive negative. Skal brukes primært til PS3 og PC, takker for all hjelp :)

 

 

- Dancin' Devil

Endret av Dancin' Devil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lavere oppløsning, må si jeg ikke husker modellnr. men er en hd ready 32" LCD

 

Merkelig at du føler behovet for Full-HD på en 32''... Enten må du ha utrolige skarpe øyne eller sitte farlig nærme, for er vel strengt tatt vanskelig å se forskjellen på en 32'' mener nå jeg da :)

 

Tatung har vel vunnet tester mot tver oppimot 12000.. Tapte mot samsung sin 100hzer til 15 000.. :p Jeg har den selv og jeg er ufatterlig fonøyd. i alle fall vis du skal koble tv og xbox/ps2 til ;)

 

Takker for svaret, har du prøvd å koble Tatungen med en pc?

Endret av Dancin' Devil
Lenke til kommentar
lavere oppløsning, må si jeg ikke husker modellnr. men er en hd ready 32" LCD

 

Merkelig at du føler behovet for Full-HD på en 32''... Enten må du ha utrolige skarpe øyne eller sitte farlig nærme for er vel strengt tatt vanskelig å se forskjellen i en 32''

 

 

pga oppløsningen i windows, og dvd avspilling fra pc svarte striper over og under :(

Lenke til kommentar
lavere oppløsning, må si jeg ikke husker modellnr. men er en hd ready 32" LCD

 

Merkelig at du føler behovet for Full-HD på en 32''... Enten må du ha utrolige skarpe øyne eller sitte farlig nærme for er vel strengt tatt vanskelig å se forskjellen i en 32''

 

 

pga oppløsningen i windows, og dvd avspilling fra pc svarte striper over og under :(

 

I see... Disse svarte stripene er det et vanlig problem med Tatung tv'er eller har du bare vært uheldig med ditt eksemplar?

Lenke til kommentar
Merkelig at du føler behovet for Full-HD på en 32''... Enten må du ha utrolige skarpe øyne eller sitte farlig nærme for er vel strengt tatt vanskelig å se forskjellen i en 32''

pga oppløsningen i windows, og dvd avspilling fra pc svarte striper over og under :(

 

Har du forsøkt å lese tekst på en 32" full HD på normal sitteavstand? Da bør du i så fall vurdere å investere i en kikkert også. De svarte stripene oppe og nede har da ikke noe med oppløsningen å gjøre.

Lenke til kommentar

Leste på Tatungs norske hjemmeside at mpeg4 støtte for Norge er under utvikling, noe som gjør at jeg slipper digital dekoder. Dette er et stort pluss, mye tyder på at jeg vil gå for Tatungen akkurat nå. Den har også egen DVI-D inngang og avtagbar høyttaler. DVI-D inngang er genialt og med høyttaleren av knuser Tatungen de andre tvene design messig. Er veldig positiv til Tatungen akkurat nå, noen som har noe negativt rundt Tatungen i forhold til de andre tv'ene som jeg burde vite om? Kan også nevne at etter å ha surfet litt på nettet fått intrykk av at HANNspree er søppel. Virker som om bare de som stiller null krav syntest den er grei nok. Så foreløpig står det mellom Hyundai og Tatung :hmm:

Endret av Dancin' Devil
Lenke til kommentar
Leste på Tatung's norske hjemmeside at Mpeg4 støtte for Norge er under utvikling, noe som gjør ata jeg slipper digital dekoder. Dette er et stort pluss, mye tyder på at jeg vil gå for Tatungen nå.

Om du går for en av de nåværende Tatungene nå, hjelper det deg neppe at de har mpeg4-støtte under utvikling og kommer med nye modeller som støtter dette til høsten eller når de måtte komme. Så vidt jeg har forstått er nåværende modeller ikke oppgraderbare til mpeg4. De fleste som tas inn til Norge, har dessuten rein analog tuner, støtter heller ikke dvb-t med mpeg2.

 

Men for å avklare dette før du kjøper, mail gjerne [email protected], de gir raske svar er min erfaring.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Leste på Tatung's norske hjemmeside at Mpeg4 støtte for Norge er under utvikling, noe som gjør ata jeg slipper digital dekoder. Dette er et stort pluss, mye tyder på at jeg vil gå for Tatungen nå.

Om du går for en av de nåværende Tatungene nå, hjelper det deg neppe at de har mpeg4-støtte under utvikling og kommer med nye modeller som støtter dette til høsten eller når de måtte komme. Så vidt jeg har forstått er nåværende modeller ikke oppgraderbare til mpeg4. De fleste som tas inn til Norge, har dessuten rein analog tuner, støtter heller ikke dvb-t med mpeg2.

 

Men for å avklare dette før du kjøper, mail gjerne [email protected], de gir raske svar er min erfaring.

 

Jeg er fullt klar over det du sier Svinks, men ligger "a step ahead of you". Har allerede mailet Tatung og spurt om når modellen jeg ser på vil bli oppdatert med støtte for mpeg4 og om det vil føre til noen prisøkning :)

 

En ting jeg stusser på er at det er ren analog tuner, hva vil det si? Du nevner også at det ikke støtter dvb-t (?) med mpeg2. Tatung hevder på sine hjemmesider at tvene deres er blitt "Godkjent for Bakkenett i Sverige og Danmark (mpeg2)", så ville vært merkelig om det ikke skulle fungere. Jeg er ingen ekspert, men når de sier at det er godkjent burde jo fungere :ermm:

Endret av Dancin' Devil
Lenke til kommentar
De svarte stripene oppe og nede har da ikke noe med oppløsningen å gjøre.

jo fordi jeg må kjøre fordi jeg bare har HD klar kan jeg ikke kjøre en orntlig widescreen oppløsning, derfor strekkes bare bildet.

spilleren gjenkjenner oppløsningen (1024x768) som 4:3 og legger svarte striper på filmen for å behode aspect ratio.

Lenke til kommentar
Jeg er fullt klar over det du sier Svinks, men ligger "a step ahead of you". Har allerede mailet Tatung og spurt om når modellen jeg ser på vil bli oppdatert med støtte for mpeg4 og om det vil føre til noen prisøkning :)

Og da fikk du til svar at Tatung V37MCGI-ED1, eller en annen modell, vil bli oppdatert med støtte for norsk bakkenett når da?

Og vil det være mulig å oppgradere allerede kjøpte Tatung V37MCGI-ED1 (eller andre modeller) til å støtte norsk bakkenett?

 

Da jeg mailet dem i november og spurte, svarte direktøren i Norge at de hadde uklare svar fra "tekniske ressurser" hos Tatung, kunne ikke love noen dato for lansering av TV med tuner tilpasset det norske bakkenettet, og antydet annet halvår 2008. Eller 2009...

 

En ting jeg stusser på er at det er ren analog tuner, hva vil det si? Du nevner også at det ikke støtter dvb-t (?) med mpeg2. Tatung hevder på sine hjemmesider at tvene deres er blitt "Godkjent for Bakkenett i Sverige og Danmark (mpeg2)", så ville vært merkelig om det ikke skulle fungere. Jeg er ingen ekspert, men når de sier at det er godkjent burde jo fungere :ermm:

Hvis du ser på denne siden http://www.tatung.no/produkter.html er de øverste med kun analog tuner, disse funker med tradisjonelle TV-signaler og ingenting annet, man må bruke ekstern tuner for å se digitale sendinger. Fire modeller er så listet opp på nytt under Digital PAL/DVB-T hybrid SoC packed iDTV. Disse er varianter som inneholder tuner som funker både med analoge signaler og med svensk og dansk digitalt bakkenett. V37MCGI finnes i begge kategorier.

For de nye modellene, finnes V32MCAK også som både rein analog og med mpeg2-støtte, i variantene V32MCAK-E01 (analog) og V32MCAK-ED1 (hybrid analog/digital). Det er E01 som selges i Norge. Jeg har en hjemme. På esken var det krysset av for analog tuner, og det jeg antar er sloten for programkort i chassiset er fysisk blokkert.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått svar fra Tatung enda, men vil poste det her når jeg gjør det. Hvis mpeg4 kommer i løpet av våren vil jeg nok vente, men etter en nærmere titt på saken er det høyst usansynlig. Så kjøper Tatung uten mpeg4 og skaffer en dekoder senere. Takker for utfyllende svar Svinks :D

 

Glemte å spørre Svinks, er du fornøyd med din Tatung?

 

EDIT: Mail fra Tatung

Hei

 

 

 

Takk for e-post. Modellen du nevner er en utgående modell, som blir erstattet med en ny 37” i slutten av dette kvartalet, i mars måned.

 

 

 

Den kommer som de fleste av våre modeller i en analog modell som vi selger i Norge, og en med digital tuner, som vi ikke kommer til å selge i Norge, fordi vår digitale tuner ikke er tilpasset RiksTV ennå. Vår digitale tuner har ikke støtte for Mpeg4, men derimot Mpeg2 som benyttes i Sverige og Danmark.

 

 

 

Vi er blitt lovet av tatung at den digitale tuneren skal komme i ny versjon i annet halvår, men kan ikke angi dato for lansering.

 

 

 

Det er noe prisforskjell på modeller med analog tuner og som også har digital tuner. Prisforskjellen er ca. kr. 500.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Peter Hauff

 

 

 

Daglig leder / Managing Director

 

Han svarte ikke på om høyttaleren er avtagbar, men det er den vel?

Endret av Dancin' Devil
Lenke til kommentar
De svarte stripene oppe og nede har da ikke noe med oppløsningen å gjøre.

jo fordi jeg må kjøre fordi jeg bare har HD klar kan jeg ikke kjøre en orntlig widescreen oppløsning, derfor strekkes bare bildet.

spilleren gjenkjenner oppløsningen (1024x768) som 4:3 og legger svarte striper på filmen for å behode aspect ratio.

Hva babler du om? Jeg har 32" HD ready, og kan kjøre 16:9 på alle filmer. Ingen svarte striper med mindre filmen er laget slik her. Og svarte striper oppe og nede er normalt? Vis det på sidene må du sjekke instillinger. For med min 3 år gamle dvdspiller som kostet under 800 kr klarer det strålende :)

Lenke til kommentar
Glemte å spørre Svinks, er du fornøyd med din Tatung?

Ja, jeg er fornøyd. Den er ikke verdens åttende underverk, men i forhold til prisen, og i forhold til kvaliteten på de analoge TV-signalene jeg har, synes jeg min V32MCAK gjør en god jobb i forhold til de 4995 kr jeg ga hos Datakjeden. Og hadde jeg kjøpt den denne uka til 4495, hadde jeg vært ennå mer fornøyd.

 

Med DVD synes jeg den er helt topp. Regner med at digital-TV blir bra også når det kommer hit nord. Selvsagt er ikke svartnivået like godt som på bilderørs-TV, og mulig f.eks. Sony gjør dette bedre på dobbelt så dyre TV-er, men jeg er fornøyd med skarphet, farger og detaljer slik jeg har fått stilt den inn.

 

NB: Siden du vurderer en 37", må jeg nesten nevne at jeg har sett 32", 37" og 42" i MCGI/EMGI-design side om side i en Datakjedebutikk med samme bilde, og 32" var klart skarpere og klarere i bildet enn 37". Gikk man litt lenger unna, var 32" og 42" jevngode, mens 37" ikke imponerte like mye. Jeg har også lest andre skrive dette, at panelet i 37" ikke er fullt så godt som i de andre størrelsene.

Jeg har også sett Hannspree XV37 hos datakjeden, bildet ligna sterkt på Tatung 37". Likheter i spesifikasjonene kan også tyde på at Hannspree bruker paneler fra Tatung, ja kanskje tilogmed produseres hele TV-ene på samme samlebånd, uten at jeg kan si det sikkert.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på Tatung enn HANNspree, innganger og design er verdt den ene tusenlappen som skiller de to ;)

 

EDIT: Ingen har fortalt meg om høyttaleren nederst på Tatungen er avtagbar enda? Ser forresten at komplett har sluttet å selge Hyundai og Tatung :hrm:

Endret av Dancin' Devil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Jeg har mer tro på Tatung enn HANNspree, innganger og design er verdt den ene tusenlappen som skiller de to ;)

 

EDIT: Ingen har fortalt meg om høyttaleren nederst på Tatungen er avtagbar enda? Ser forresten at komplett har sluttet å selge Hyundai og Tatung :hrm:

Mener å huske å sett den tv'en på andre web-butikker. Tatung har også en 40" (eller 42") som har flere forbedringer og som er ganske ny til 10 000. Husker ikke hva den heter, men hvis du går på tatung.no finner du den nok ;) (MMJ 42"?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...