Gå til innhold

Sun kjøper MySQL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette er bra. Sun har gjort mye bra for åpen kildekode før og jeg tror MySQL vil passe fint inn sammen med den øvrige porteføljen deres. Blant annet tror jeg MySQL vil bli tatt ennå mer seriøst i high-end-markedet enn før med et så velkjent firma i ryggen. Kanskje vi også får se spesifikke MySQL-optimaliseringer i deres neste prosessorer (Niagara 3?).

 

Jeg tror også at SUN fikk aksjene billigere enn andre firmaer ville fått det for det siden aksjonærene generelt er positive til åpen kildekode og Suns glimrende engasjement innen åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Blei veldig overraska når eg leste dette da Sun har levert løsninger med PostgreSQL i det siste, samt å lage samanlikninger mellom PostgreSQL og Oracle som viser at PostgreSQL leverer 95% av det Oracle gjør for prisen av heile null kroner.

 

Eg tipper det har vært problemer der mange av Sun's kunder bruker MySQL, er ikkje villige til å skifte og at Sun ikkje har heller kunne levere full stønad då. Det er og godt mulig at deler av MySQL kjem til å bli bytta ut for å kunne skalere betre, akkurat nå så er jo MySQL ubrukeleg så fort ein får meir en ti samtidige brukere som skal kjøre mange transaksjoner.

 

Det er og mulig at dei ønsker ein enda tettare integrasjon mellom MySQL og ZFS for å gi Microsoft og Oracle ein skikkeleg knekk.

Lenke til kommentar

http://blogs.ittoolbox.com/database/soup/a...benchmark-17470

http://www.informationweek.com/windows/sho...ion=Open+Source

http://www.spec.org/jAppServer2004/results...Server2004.html

 

Og det var PostgreSQL 8.2, versjon 8.3 kjem med langt fleire forbetringer når det kjem til ytelse og eg rekne med at spranget til Oracle vil bli omtrent null.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
De amerikanerne, de amerikanerne.. Det er litt synd at Sun har fått tak i MySQL, men det kan jo kanskje bidra til å ta MySQL enda videre.

I motsetning til M$ sitt kjøp av Fast er jeg positiv til dette oppkjøpet. Open source er et hovedsatsingsområde for Sun, det har de vist i lengre tid nå. Så jeg tror de vil heve MySQL enda høyere enn hva de gjør nå. Jeg tror Sun sin strategi på databasefronten er å tilby databaseløsninger for alle, uansett om man foretrekker MySQL, PostgreSQL eller Oracle for den del. PostgreSQL følger med Solaris 10 som default, Oracle regner Solaris som en tier 1 plattform, og nå blir MySQL også integrert. Med andre ord vil Solaris være et OS som tilbyr en god databaseløsning uansett hvilken type database man foretrekker.

Lenke til kommentar
Med andre ord vil Solaris være et OS som tilbyr en god databaseløsning uansett hvilken type database man foretrekker.

Kanskje ikke hvis man foretrekker MS SQL Server :p (men jeg liker ikke å bruke stygge ord i kjerka så dette var et unntak).

 

Det som gjør at jeg ikke uten videre er betingelsesløst begeistret er jo at det ikke er så lenge siden Sun hadde et gigantisk søksmål mot alt som het Linux. Dette gjør meg litt aventende til denne saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kanskje ikke hvis man foretrekker MS SQL Server :p (men jeg liker ikke å bruke stygge ord i kjerka så dette var et unntak).

MS SQL Server er typisk windows-spesifikt, så det regner jeg ikke med.

 

Det som gjør at jeg ikke uten videre er betingelsesløst begeistret er jo at det ikke er så lenge siden Sun hadde et gigantisk søksmål mot alt som het Linux. Dette gjør meg litt aventende til denne saken.

Var det ikke SCO som saksøkte alt som smakte av GNU/Linux? Det var i hvert fall ikke Sun. Sun har de siste årene satset knallhardt på åpen kildekode, så jeg tror ikke man har noe å frykte der. Java er på vei til å bli fullstendig GPL-lisensiert, samt at de lisensierte spesifikasjonene til UltraSparc under GPL.

Lenke til kommentar
Å jøje meg, du har helt rett jeg beklager. *Rister på hodet hvordan han har klart å blande SCO og SUN*.... huff dette blir en kveld med ettertanke... Godt jeg skal ha vinterferie snart *riste på hodet litt til, men ikke for hardt*

Og jeg tror ikke Sun kommer til å slutte med satsingen på åpen kildekode. Det selskapet går bedre enn hva det har gjort på lenge. Satsingen på åpen kildekode er nok en av årsakene. Og dette oppkjøpet blir stort sett tatt godt imot.

Lenke til kommentar
Og jeg tror ikke Sun kommer til å slutte med satsingen på åpen kildekode. Det selskapet går bedre enn hva det har gjort på lenge. Satsingen på åpen kildekode er nok en av årsakene. Og dette oppkjøpet blir stort sett tatt godt imot.

 

Eg vil være litt forsiktig med å sei at Sun satser på åpen kjeldekode. Så lenge dei har kontroll så har dei ingen problemer, men med ein gong det er fare for å miste kontroll så lanserer dei produktet under ein lisens som gjerne er GPL inkompatibel. F.eks ZFS, utan tvil verdas mest avanserte filsystem, perfekt for databaser. Skal du ha ZFS så må du gå for Solaris eller BSD (Leopard skal visstnok og ha det). Men ein kan gløyme det til Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...