Gå til innhold

Sliter med Iphone-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De ville garantert blitt mer aktuelle for folk flest dersom de ble solgt på det åpne og frie verdensmarkedet, uten tvilsomme produktkoblinger som f.eks iTunes og manglende valgmulighet mellom operatører. Manglende respekt for det norske lovverket gir også iPhone en stygg ripe i lakken.

 

Mitt inntrykk er at den er et godt produkt men at Apples politikk rundt salget og produktkoblinger er så hårreisende at det gjør telefonen til et elendig kjøp. Apple får på ingen måte min økonomiske støtte og aksept for slik hårreisende politikk. Aksepterer man slikt så vil Apple bare dure på med ennå mer forbrukerfiendtlige salgskonsepter og man undergraver både sine egne og andres rettigheter i et salg, samt undergraver sunn kapitalistisk konkurranse.

Lenke til kommentar

Hva forventet de?

 

Den har jo ikke engang komme til Norge, og det 1år etter den ble lansert :thumbdown:

For ikke å snakke om dette med å binde opp mot en operatør osv :nei:

 

Jeg liker grensesnittet på iPhone utrolig godt, og til tross for litt manglene maskinvare kunne jeg godt ha tenkte meg en selv :)

Men da må den jo først komme hit, og bli kvitt dette operatør tullet.

 

1x iPhone med Djuice Friends til en grei pris, and I'm all yours Apple :)

Lenke til kommentar

Eg hadde kanskje vore litt interessert i om den hadde halvparten av moroa som WMobile har i muligheter og friheter. Problemet er inntrykket av at du får akkurat det du kjøper, og lite anna.

 

Er kjempefornøyd med å lese bok på min Touch Dual mens eg høyrer på musikk og roter rundt på nettet etter morsomme themes og tweaks., vil ikkje kjøpe iPhone berre fordi den er gøy, sjølv om det virker fristende.

Lenke til kommentar

Det er godt folk skriver artikler på helt feil grunnlag. Apple har aldri sagt de skulle selge 10 millioner mobiltelefoner i løpet av sitt første år, de sa som noen sa tidligere "we hope to get 1% and sell 10 million iphones in our first full year, in 2008" Det var dette de sa på keynoten for 1 år siden. Ikke nok med det på årets keynote sa Steve Jobs at de var på god vei til å nå dette målet. Slik systemet er i USA ville de blitt saksøkt på huet og rævva av aksjonærene om de hadde kommet med falske tall. At The Inqurier ikke har fått frem fakta riktig når det gjelder apple er ikke akkurat uvanlig. At folk her misliker Apple og iPhone får være deres egen sak og jeg kan til og med skjønne hvorfor selv om jeg er uenig, men å komme med store artikler om hvor dårlig iPhone selger bassert på hva en annen avis skriver istedenfor å gå til kilden selv det synes jeg er utrolig dårlig. Hvis man ser på salgstallene kontra dager er det faktisk slik Steve Jobs sa det på årets Macworld. De ligger foran målet. og for å gjøre dette lille regnestykket for de av dere som ikke ser det. 4 mill / 200 dager =2 mill hver hundrede dag. om apple holder denne farten, har de solght 10 millioner telefoner allerde i oktober. Noe som betyr at de ligger nesten 1 1/2 måned foran målet sitt. eller nesten 1 million telefoner mer enn de håpet på. I tillegg skal dere huske at apple har fått lansert telefonen i færre land enn de hadde håpet inne utgangen av 2007 noe som igjen forteller oss at de har solgt enda bedre enn ventet i de landene de faktisk oppererer.

 

Så å kalle dette ordkløyveri synes jeg bare viser uvitenhet og anti apple fanatisme. Og om det er ordkløyveri må det i såfall være fra Amobil og Inqurier. Sitat Jobs MacWorld: "

 

Men dette er tross alt bare noe som reflekterer amobils journalistikk. Lenge siden jeg lærte at pressen ikke var nøytral. Faktisk lærte jeg dette i min tid som journalist i Hardware, men prøv i alle fall å få kalde harde fakta rett, når det er så lett å finne det.

 

Ca 3:15 ut i dette klippet. Dette klippet er dessuten tilgjengelig gratis via iTunes som podcast.

 

http://www.youtube.com/watch?v=D-X_nLCz6Hc...feature=related

 

Med dette ser jeg denne diskusjonen som avsluttet. Kalde harde fakta er vanskelig å motbevise.

Lenke til kommentar

Som du selv skriver, og Jobs sa i klippet, håper Apple å selge 10 mill telefoner og oppnå en markedsandel på 1% i 2008. Han sier ikke, som ditt regnestykke tar utgangspunkt i, at de skal ha solgt 10 mill totalt innen utgangen av 2008. Du kan ikke argumentere at de selger bedre enn forventet ved å regne inn salgstall fra 2007 når estimatet gjelder 2008 alene.

 

Sånn sett dras det også i artikkelen forhastede konklusjoner mtp at 2008 nettopp er begynt, men salget fra 2007 må økes for at målet skal nås. Om det skjer eller ikke gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Manglende respekt for det norske lovverket gir også iPhone en stygg ripe i lakken.
Hva er det du sikter til her, og hvordan er dette i det hele tatt relevant når den ikke er lansert i Norge? Vil nok tro at Apple vil forholde seg til norske lover når den blir lansert her hjemme, ellers vil det være åpent for søksmål.
Lenke til kommentar
De ville garantert blitt mer aktuelle for folk flest dersom de ble solgt på det åpne og frie verdensmarkedet, uten tvilsomme produktkoblinger som f.eks iTunes og manglende valgmulighet mellom operatører. Manglende respekt for det norske lovverket gir også iPhone en stygg ripe i lakken.

 

Mitt inntrykk er at den er et godt produkt men at Apples politikk rundt salget og produktkoblinger er så hårreisende at det gjør telefonen til et elendig kjøp. Apple får på ingen måte min økonomiske støtte og aksept for slik hårreisende politikk. Aksepterer man slikt så vil Apple bare dure på med ennå mer forbrukerfiendtlige salgskonsepter og man undergraver både sine egne og andres rettigheter i et salg, samt undergraver sunn kapitalistisk konkurranse.

 

Enig i det meste, men jeg må da si at iTunes er ganske overlegen det meste av programvare som følger med mobiltelefoner. Og mannen i gata tror jeg faktisk vil synes at enkelheten iTunes tilbyr dem er en positiv greie. Men skjønner hvor du vil hen.

Lenke til kommentar

Ser der er litt forvirring rundt når Apple har som mål å selge 10 millioner iPhones. Målet dems er å selge 10 millioner i 2008, og dermed ta ca. 1% av det totale mobilsalget mobilsalget. Jeg syns amobil burde rette opp artikkelen sin for å reflektere fakta, noe jeg har observert at utrolig mange nyhetssider er dårlige på.

 

Gene Munster - Piper Jaffray

 

Good afternoon. First in terms of the iPhone, Steve Jobs talked about 10 million units. Is that for fiscal '08 or calendar '08? Where did that number come from? Maybe just a little bit of logic behind that number.

 

Tim Cook

 

Gene, calendar year '08 is what Steve referenced in his keynote. The point that he made was that the worldwide market for total cell phones is somewhere around 1 billion and our objective of getting 1% of it would yield 10 million units across the calendar year.

Lenke til kommentar
Manglende respekt for det norske lovverket gir også iPhone en stygg ripe i lakken.
Hva er det du sikter til her, og hvordan er dette i det hele tatt relevant når den ikke er lansert i Norge? Vil nok tro at Apple vil forholde seg til norske lover når den blir lansert her hjemme, ellers vil det være åpent for søksmål.

Jeg sikter til Apple iTunes og iPod som har fått på pukkelen av mange europeiske lands forbrukerorgan (forbrukerrådet i Norge) fordi de ikke følger forbrukerkjøpsloven, særlig på punktene reklamasjonsrett og vilkårene i kjøpsavtalen. Apple har også vært sterkt i søkelyset for brudd på markedsføringsloven (villedende markedsføring) og for konkurranselovene (misbruk av markedsmakt i forbindelse med salg av musikk gjennom iTunes).

 

Google litt med stikkord fra dette så finner du mange artikler fra media om ulike lovbrudd som Apple er mistenkt, tiltalt eller dømt for.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...