Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig!

 

Det som likevel irriterer meg med Fedora 8 er at nedlastingen alltid går sørpe tregt. Det kan godt hende at jeg er uheldig og blir koblet opp mot en treg pakkebrønn, men det er fortsatt irriterende.
Her er du bare pent nødt til å være uheldig med linja, for jeg får normalt lastet ned pakker med minst 1MB/s (fint å være tilkoblet høgskolens nett :green:). Nå er det riktignok ikke lang "vei" fra Gjøvik til UIOs servere, men alikevel. Et hot tips kan dog være 'yum-fastestmirror' (plugin til yum). Den vil som regel finne ut at UIO eller UIB er raskest, og de er naturlig nok også nærmest.

 

Red.: En ting som kanskje er verdt å nevne om PulseAudio er at du uavbrudt kan overføre en lydstream fra et lydkort til et annet. Har du to lydkort kan man med andre ord ha et headset tilkoblet et lydkort, vanlig høytalere på et annet og bytte mellom de helt uten brudd i lyden. Ganske hendig når noen vil at du demper lyden litt :wee:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Fedoras svakeste punkt er og blir mangelfull støtte for proprietær og lukket programvare.

Er ikke det bare å legge til en pakkebrønn som har alle disse for Fedora da, mener å ha lest at dette er en smal sak. Dette må jo man også gjøre i Ubuntu, som forøvrig _også_ sikter seg inn mot det amerikanske markedet.

 

Det jeg savner i denne gjennomgangen av Fedora er noen ord om krav til maskinen; er Fedora en ok distro for bærbare pcer eller bør man helst ha en kraftigere maskin.

 

Vi vil gjerne anbefale Fedora 8 til de litt mer avanserte Linux-brukerne, for nybegynnere er fortsatt Ubuntu kongen på haugen

Klarer ikke helt å se at begrunnelsen din for denne er god nok. Hvilke pakker finner man for Fedora som ikke finnes i Ubuntu(ev. den kommende Ubuntu).

Lenke til kommentar

Hei. Nå er det en god stund siden jeg brukte Fedora sist, pga jeg tror ikke Fedora og gennerelt Linux ikke liker at jeg har ATi skjermkort. Jeg må installere skjermdriver for å få ordna det. Og siden at både Ubuntu og Fedora Live CD/DVD Platene starter grafisk med en gang, så går den ikke igjennom Terminalen så da blir det trøbbel for min PC, da jeg har ATi kort. Jeg er nødt til å installere Skjermdriver hvis ikke blir skjermen svart.

 

 

Men uannsett da. Jeg synes ikke at Fedora skal kalles for en Linux distro for viderekommende. Fedora er en nybegynner distro på lik linje med OpenSuse, Ubuntu, Kubuntu, PC-Linux med flere.

Lenke til kommentar
Vi vil gjerne anbefale Fedora 8 til de litt mer avanserte Linux-brukerne, for nybegynnere er fortsatt Ubuntu kongen på haugen

Klarer ikke helt å se at begrunnelsen din for denne er god nok. Hvilke pakker finner man for Fedora som ikke finnes i Ubuntu(ev. den kommende Ubuntu).

 

Virtual Machine Manager og Revisor er så vidt jeg vet ikke tilgjengelig i Ubuntu. Fedora har også litt bedre konfigurasjonsverktøy enn Ubuntu og tilbyr flere funksjoner gjennom disse.

 

Ubuntu har et mye større fokus på enkelhet og brukervennlighet enn Fedora og blir derfor litt lettere å bruke.

Lenke til kommentar

Godt skrevet, men man kan lett få inntrykket av at proprietære driver, codecer o.l ikke vil fungere eller at det er vanskelig å få det til å fungere i Fedora. Som f.eks med denne settningen:

Proprietære og lukkede formater som MP3 og Divx er derfor ikke så godt støttet i denne distribusjonen, men i forhold til tidligere utgaver hjelper Fedora 8 deg hvis du vil spille av filene dine.

"ikke så godt støttet" blir litt tvetydig i mine øyne, for som det kommer frem litt lengre ned så er det bare å legge til ett tredjeparts pakkelager og installere det du trenger for at det skal fungere. Er ikke støtten (slik jeg tolker det) det er noe i veien med, men hva som følger med som standard eller er tilgjengelig via standard pakkelager. Kan kanskje oppsummeres slik "Fedora kommer uten proprietære programvare, men har ingen problemer med å bruke/kjøre det" (etter min erfaring).

 

nautilus (Gnomes filbehandler) ble åpnet i ikke-utforsk modus.
Hva er ikke-utforsk modus ? Har kun kjørt Fedora, så jeg har vel aldri sett noen annet, så jeg lurer på om jeg går glipp av "noe" ;)

 

Hvis du starter en nedlasting får du aldri beskjed om hva du laster ned, hvor mange pakker som er igjen, hvor raskt du laster ned osv.
Som så vidt nevnt i artikelen, bruk yum extenter i stedet for. Den er noe bedre på dette området. Yum Extender burde vært standard programmet for å (av)installere programmer. Men har rom for forbedringer.
Lenke til kommentar
Er bilde rett over setninga du siterer Crowly. ikke-utforsk til venstre, utforsk til høyre...

Takker og bukker, var vel noe med at øya er det første man blir blind på ;) Men det skal også sies at jeg ser ikke så nøye på bildene når jeg lester disse testene, hvis ikke teksten tydelig henviser til noe på ett bildet. Er mer interresert eller fokusert på hva som er skrevet, og siden jeg kjører F8 selv så er det få bilder som viser noe "nytt" ...

 

Har visst endret til utforsk oppsett selv, sikkert derfor jeg lurte på om dette var noe "nytt og revlusjonerende". Blandt de første tingene som blir tilpasset er hvordan utforskeren ser ut og oppfører seg, gjelder både Linux og Windows ;) Da jeg ikke er fornøyd med standard oppsettet, har blitt så vant med å endre på det jeg ikke tenker noe spesielt over at det er noe som "må" gjøres.

 

Men som det blir påpekt i omtalen så hadde det vært greit om de hadde endret standard utseende, dette burde jo være en "fem minutters" jobb.

Lenke til kommentar

Er ikke dette emneområde : Diskuter artikler (HW)?

 

Skinney, hvorfor skriver du ”Red Hats gratis-distribusjon er klar i ny utgave. Se hva Fedora 8 byr på”?

Det er 2 måneder gamle nyheter. Det skal dreie seg om en test, ikke sant?

 

Hvis det er artikkelen som skal diskuteres her og ikke Fedora 8 (som hører hjemme under ”GNU/Linus”) så har jeg merket meg et par ting :

 

• Det er ikke tale om en test; det er en oppremsing av hva Fedora har og ikke har, hvor godt det er eller ikke er sammenlignet med.....andre distro’er.

• Hvis det på forhånd erklæres at distro’en av prinsippielle grunner ikke tilbyr proprietære ”ting” så la vær å mas om det, bare informér om det vel?

• Du skriver at det er for viderekomne(?), da er vel ’mangelen’ på proprietære ”ting” ikke så væsentlig?

Lenke til kommentar
Vi vil gjerne anbefale Fedora 8 til de litt mer avanserte Linux-brukerne, for nybegynnere er fortsatt Ubuntu kongen på haugen

Klarer ikke helt å se at begrunnelsen din for denne er god nok. Hvilke pakker finner man for Fedora som ikke finnes i Ubuntu(ev. den kommende Ubuntu).

 

Virtual Machine Manager og Revisor er så vidt jeg vet ikke tilgjengelig i Ubuntu. Fedora har også litt bedre konfigurasjonsverktøy enn Ubuntu og tilbyr flere funksjoner gjennom disse.

Vil også legge til Fedoras selinux-implementasjon. Må si at jeg foretrekker Fedora foran Ubuntu, føler bare at Fedore kommer mindre i veien.

Lenke til kommentar
• Hvis det på forhånd erklæres at distro’en av prinsippielle grunner ikke tilbyr proprietære ”ting” så la vær å mas om det, bare informér om det vel?

Jeg installerte Fedora 8 64-bit på en av mine PCer for ikke lenge siden, og er stort sett fornøyd med distroen :)

 

Men angående kritikken mot multimediahåndteringen, så støtter jeg Skinney. Fedora 8 har dessverre en dårlig løsning på problemet sammenliknet med distroer som Ubuntu. Det fins selvsagt distroer som er enda greiere enn Ubuntu også, fordi alt av codecs er forhåndsinstallert, men dessverre er det nå blitt slik at de store distroene som er backet av kommersielle foretak er veldig varsomme med å inkludere codecs av frykt for å bryte software-patenter.

 

Problemet med Fedora 8 er den nye CodecBuddy, som er et altfor kommersiellt verktøy. Eneste som tjener på dette er Fluendo, ved at den linker til webshop'en deres hvor du kan kjøpe "lovlige" codecs. Er dette en god løsning?

 

At Fedora er prinsippfaste og velger å ikke inkludere proprietær software er greit for min del, men CodecBuddy er minst like ille :(

 

Jeg skjønner utmerket godt at Redhat ikke ønsker å bli saksøkt av MPEG LA m.fl., men hva med å informere om at majoriteten av brukerne fint kan bruke disse codecene LOVLIG uten å betale en rød øre! Enten fordi man bare bruker softwaren til ikke-kommersiell bruk (som nok gjelder ganske mange av brukerne) eller fordi man bor i et land hvor patentene ikke gjelder. Uvitende brukere kan med andre ord lures til å kaste penger ut av vinduet for helt ubrukelige lisenser, mens MPEG LA, Fluendo og andre ler hele veien til banken :thumbdown: (Greit nok, Fluendo har gjort ålreite ting også, og de tilbyr en gratis mp3-plugin som *kan* være nyttig for enkelte. Men hvis Fluendo er hovedarkitekten bak codecbuddy så fortjener de en liten smekk)

 

 

Kort og godt: sleng inn rpm.livna.org repo'en isteden, så blir det ordnings på både MP3, MPEG2/4 osv. :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Langbein.........veldig bra! :thumbup:

 

Men likevel....vi snakker her om artikkelen.......jeg var/er opptatt av at forfatteren forholdt seg til en evt. erklært ’policy’ fra utviklerne var konsekvent eller ikke.

 

Mitt poeng er faktisk...... at det du framfører bør artikkelforfatteren nettopp ha tatt for seg; hans oppgave er å informere og ikke klandre utviklerne, fordi prinsippet ikke passer ham; dvs. at de ikke inkluderer proprietære "ting". Det tilkommer vel leserne å bestemme om de liker det eller ei?

 

PS. hvorfor står disse journalister fram med alias'er?

Lenke til kommentar
Langbein.........veldig bra! :thumbup:

 

Men likevel....vi snakker her om artikkelen.......jeg var/er opptatt av at forfatteren forholdt seg til en evt. erklært ’policy’ fra utviklerne var konsekvent eller ikke.

 

Mitt poeng er faktisk...... at det du framfører bør artikkelforfatteren nettopp ha tatt for seg; hans oppgave er å informere og ikke klandre utviklerne, fordi prinsippet ikke passer ham; dvs. at de ikke inkluderer proprietære "ting". Det tilkommer vel leserne å bestemme om de liker det eller ei?

 

PS. hvorfor står disse journalister fram med alias'er?

 

Aliaser? :p

 

Selv mener jeg ikke at jeg har kritisert Fedora for å ikke inkludere proprietære/lukkede formater, men alt er vel relativt ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...