Gå til innhold

Eksternt kombidrev


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er dermed billigere å kjøpe to forskjellige enheter - én for HD DVD og én for Blu-ray - men da bruker man opp to USB-porter samt får ulempen med flere eksterne bokser liggende utenfor PC-en.

Et annet alternativ er å kjøpe LG GGC-H20L pluss en ekstern boks til den. Da bruker man bare én USB-port, har én ekstern enhet og ender opp på hyggelige 2969 kr for begge formatene. :D

Lenke til kommentar

I følge media er jo denne formatkrigen over. Alle de store filmselskapene sverger til BR, senest Warner og Paramount. Hva skal vi da med HDDVD-drev i PC-en? Kan det tenkes at det blir gitt ut software på HDDVD i framtiden? Tenker siden Microsoft var en av de som sverget til HDDVD.

Lenke til kommentar
I følge media er jo denne formatkrigen over. Alle de store filmselskapene sverger til BR, senest Warner og Paramount. Hva skal vi da med HDDVD-drev i PC-en? Kan det tenkes at det blir gitt ut software på HDDVD i framtiden? Tenker siden Microsoft var en av de som sverget til HDDVD.

 

Godt innlegg :)

Jeg tror også formatkrigen er over. Dog lurer jeg på om ikke MS også legger HDDVD død etterhvert. De må skape en konkurrent til Sony og det tror jeg ligger i nedlasting via nettet....

Lenke til kommentar
I følge media er jo denne formatkrigen over. Alle de store filmselskapene sverger til BR, senest Warner og Paramount. Hva skal vi da med HDDVD-drev i PC-en? Kan det tenkes at det blir gitt ut software på HDDVD i framtiden? Tenker siden Microsoft var en av de som sverget til HDDVD.

 

Nå sverger jo Paramount ikke til Blu-ray enda.. og MS er en såpass stor aktør at ting kan svinge begge veier.. Men det er jo også hevda at MS har en egen agenda og at målet dems er å lage kaos i HD-dvd - Blu-ray krigen intill deres eget format er klare...

Lenke til kommentar
Nå sverger jo Paramount ikke til Blu-ray enda.. og MS er en såpass stor aktør at ting kan svinge begge veier.. Men det er jo også hevda at MS har en egen agenda og at målet dems er å lage kaos i HD-dvd - Blu-ray krigen intill deres eget format er klare...

 

Det er jo ingen god grunn til at MS skal støtte noesomhelst format de må betale lisens for. De er store nok til å holde seg til HD-DVD på XBox (kanskje gi ut en BR spiller bare for å stikke en kniv inn i siden på PS3). Dessuten er det ganske sannsynlig at de lanserer sitt eget format etterhvert. De har mye å vinne, og lite og tape på det.

Lenke til kommentar
I følge media er jo denne formatkrigen over.

Media elsker å blåse saker opp til skandaler og lage hype. Både Blyray og HD-DVD har vært dødsdømt av media mange ganger.

 

Alle de store filmselskapene sverger til BR, senest Warner og Paramount.

Her må du skille mellom hvilke selskaper som er BD eksklusive og hvilke som har HD-DVD som hovedformat men åpner opp en mulighet for å lage BD-versjoner i tillegg.

 

Hva skal vi da med HDDVD-drev i PC-en? Kan det tenkes at det blir gitt ut software på HDDVD i framtiden? Tenker siden Microsoft var en av de som sverget til HDDVD.

HD-DVD-drev til PC vil ha to funksjoner:

Leser: Til filmer og muligens ekstremt bloated programvare (som uansett vil komme på DVD-plater i tillegg)

Skriver: Til lagring av filer til diverse formål. F.eks backup. Men det er jo som vanlig svært mye mer upraktisk enn eksterne harddisker og nettverkslagring så det spørs hvor godt BD og HD-DVD kan lykkes med det.

Lenke til kommentar
I følge media er jo denne formatkrigen over. Alle de store filmselskapene sverger til BR, senest Warner og Paramount. Hva skal vi da med HDDVD-drev i PC-en? Kan det tenkes at det blir gitt ut software på HDDVD i framtiden? Tenker siden Microsoft var en av de som sverget til HDDVD.

 

Nå sverger jo Paramount ikke til Blu-ray enda.. og MS er en såpass stor aktør at ting kan svinge begge veier.. Men det er jo også hevda at MS har en egen agenda og at målet dems er å lage kaos i HD-dvd - Blu-ray krigen intill deres eget format er klare...

 

Vel, de går i allefall langt i å påstå at Paramount kommer til å gå over til BR i følge denne artikkelen:

http://www.ft.com/cms/s/0/ea637496-bd8d-11...?nclick_check=1

Viser også til denne artikkelen hos DB.no

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/01/08/523277.html

og da er det ikke mange igjen i HDDVD-leiren.

Lenke til kommentar

Er selv en stor tilhenger av multiformat spillere, slik at man har et valg som forbruker. At prisene kommer til å stupe på hardwaresiden vet vi jo uansett er tilfelle. Min første DVD-brenner kostet 4199.....

 

En betraktning jeg har som forbruker, og ikke teknikkfrik, er at begge formatene er gode nok rent teknisk til å gi oss strålende opplevelser på filmsiden, og jeg på min side er ikke i stand til å skille formatene fra hverandre mht kvalitet. Det jeg imidlertid merker meg er at Blu-ray er det mest negative for meg som forbruker. Her er nemlig platene regionskodet, noe som er ekstremt irriterende. HD-DVD er såvidt meg bekjent SONEFRITT, noe som gir meg som forbruker mulighet til å velge hvor jeg selv ønsker å handle. BlueRaybrukerne kan gjerne vente en halv evighet på at toppfilmene kommer hit; jeg vil ha mulighet til å kjøpe plater fra hvor jeg selv ønsker.

Vi bør dessuten huske (også fra et forbrukerperspektiv) at de store filmselskapene ikke nødvendigvis støtter det mediet som er mest gunstig for kunden, men det som er best for dem selv.... Og hva ønsker alle de store selskapene? Å redusere våre rettigheter som forbrukere for å kunne skvise oss for mest mulig penger. Alle vet vel at du har rett i følge norsk lov til å lage en sikkerhetskopi av filmene du kjøper, i tilfelle originalen går tapt? Såvidt meg bekjent er dette også langt vanskeligere på Blu-ray enn HD-DVD.

 

Min mening er derfor klar: Heia HD-DVD! Alle vi som til slutt bestemmer hvilket format som vinner - altså kundene - burde huske det neste gang vi skal gå til innkjøp av nytt utstyr!

Lenke til kommentar
Den teoretiske overføringshastigheten til USB 2.0 er 480 Mbps, hva er den reelle hastigheten man får?

 

Er ikke det rund 30 mb eller noe slikt?

 

Hvordan vil det da gå ved overføringa av BD filmer som ligger på opptil 50 Mbps?

 

HD DVD går nok greit siden det er maks 30 Mbps som det støtter.

USB 2.0 er teoretisk 480 Mbit/s = 60 MByte/s

USB 2.0 klarer i praksis ca 240 Mbit/s = 30 MByte/s

Bluray har teoretisk topper opp mot 51 Mbit/s = 6 MByte/s

Bluray har vanligvis et gjennomsnitt på rundt 20 Mbit/s = 2,5 MByte/s

HD-DVD har teoretisk topper opp mot 36 Mbit/s = 4,5 MByte/s

HD-DVD har vanligvis et gjennomsnitt på rundt 15 Mbit/s = 2 MByte/s

 

Det skal altså gå helt fint.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
USB 2.0 er teoretisk 480 Mbit/s = 60 MByte/s

USB 2.0 klarer i praksis ca 240 Mbit/s = 60 MByte/s

Blu-ray har teoretisk topper opp mot 51 Mbit/s = 6 MByte/s

Blu-ray har vanligvis et gjennomsnitt på rundt 20 Mbit/s = 2,5 MByte/s

Blu-ray har teoretisk topper opp mot 36 Mbit/s = 4,5 MByte/s

Blu-ray har vanligvis et gjennomsnitt på rundt 15 Mbit/s = 2 MByte/s

 

Det skal altså gå helt fint.

???

Det var mange rare tall på en gang, gikk litt fort i svingene? :)

Lenke til kommentar
USB 2.0 er teoretisk 480 Mbit/s = 60 MByte/s

USB 2.0 klarer i praksis ca 240 Mbit/s = 60 MByte/s

Blu-ray har teoretisk topper opp mot 51 Mbit/s = 6 MByte/s

Blu-ray har vanligvis et gjennomsnitt på rundt 20 Mbit/s = 2,5 MByte/s

Blu-ray har teoretisk topper opp mot 36 Mbit/s = 4,5 MByte/s

Blu-ray har vanligvis et gjennomsnitt på rundt 15 Mbit/s = 2 MByte/s

 

Det skal altså gå helt fint.

???

Det var mange rare tall på en gang, gikk litt fort i svingene? :)

har ikke sjekka alle tallene men grunnprinsippet i det som står der er rett. at folk forveksle mbit me mbyte.

det skal nok stå 30 mb/sek på det som usb2.0 klare i realiteten

Lenke til kommentar
Det er dermed billigere å kjøpe to forskjellige enheter - én for HD DVD og én for Blu-ray - men da bruker man opp to USB-porter samt får ulempen med flere eksterne bokser liggende utenfor PC-en.

Et annet alternativ er å kjøpe LG GGC-H20L pluss en ekstern boks til den. Da bruker man bare én USB-port, har én ekstern enhet og ender opp på hyggelige 2969 kr for begge formatene. :D

GGW-H20L er det også mulig å kjøpe i dette landet, den støtter brenning av Blu-ray i tillegg til funksjonene GGC-H20L har. Den koster omtrent det samme også, så det er ikke noe å tape. :)

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar
??? Det var mange rare tall på en gang, gikk litt fort i svingene? :)
har ikke sjekka alle tallene men grunnprinsippet i det som står der er rett. at folk forveksle mbit me mbyte.

det skal nok stå 30 mb/sek på det som usb2.0 klare i realiteten

Jepp, det gikk litt fort i svingene. Det skulle stå HD-DVD i stedet for Blyray et par plasser der og 30 MByte/s i stedet for 60 en plass. Se den oppdaterte lista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...