Gå til innhold

Utsetter "high-end"-Phenom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare en kommentar til dette... trist :shrug:

 

Ikke gidder jeg å kjøpe ny intel igjen, hadde bestemt meg for å kjøre AMD/ATI i noen mnd nå :love: men de vet jammen å gjøre det vanskelig for en stakkar :thumbdown:

 

edit: men de kan jo klokke bedre på tross av denne såkalte feilen, som jeg har forstått ikke gjelder alle B3 rev :thumbup:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Kanskje dette har noe med saken å gjøre?

TLB bug still present in B3 revision

 

"Fordi OEMene heller vil ha laveffektsmodeller"? Tipper dette bare er unnskyldninger fra AMDs markedsførere, lite å stole på av det de sier i det siste. Hva folk vil er jo vel at de lanserer høyere klokkede prosessorer, slik de kan konkurrere bedre? Er i alle fall det som er best for markedet.

 

Dagens Phenom er vel 95W modeller men drar jo en god del mer enn Q6600 som også er 95W, som vi ser her: (9900 er vel 125W?)

 

16066.png

 

Og folk som alltid sier at AMD er mer å stole på når det gjelder ratingen av prosessorene. Tipper denne får sikkert litt lavere forbruk enn Q6600, men yter også dårligere pga den lave hastigheten på 1,8G. Forbruks-fordelen forsvinner vel kjapt ettersom Q9450 og de andre kommer på banen.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
"Fordi OEMene heller vil ha laveffektsmodeller"? Tipper dette bare er unnskyldninger fra AMDs markedsførere, lite å stole på av det de sier i det siste.

Sant nok. Markedsføring handler ofte om å lyve mest mulig overbevisende til flest mulig. På en annen side så er bedriftsmarkedet interesert i store mengder energieffektive (ultra slim) SFF kontormaskiner med god nok ytelse. Dvs. 1.6-2 GHz dual core k8/k10 eller C2D pluss integrert grafikk og den minste harddisken du kan oppdrive siden lagring går mot server uansett.

 

Sjekk ut snertne maskiner som HP dc7800 ultra slim SFF f.eks. ca samme som Mac mini.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/en/WF...98-3459242.html

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

El_salvad: Phenom 9900 og 9700 er ikke lansert så de effektmålingene må enten være Engineering samples eller overklokkede 9600 eller 9500. Altså ikke nødvendigvis representativt for det som kommer i salg.

 

En annen ting er at Intel og AMD-systemene ikke kan være helt sammenlignbare grunnet forskjellige hovedkort. At AMD-systemet bruker 29W mer enn Intel-systemet betyr dermed ikke at det er prosessoren som bruker nøyaktig 29 watt mer.

 

Ellers så skjønner jeg krise-strategien med laveffekts firekjerner dersom de ikke får høyere klokkefrekvens på grunn av TLB-bugen. Da er den eneste retningen de kan øke utvalget sitt på nedover i frekvens og effekt. Foreløbig har ikke Intel noen Core 2 Quad med 65W TDP. Selv den lavest klokkede Core 2 Quad på 45nm har hele 95W TDP. Det samme som dagens Phenom 9600.

Lenke til kommentar
Hva folk vil er jo vel at de lanserer høyere klokkede prosessorer, slik de kan konkurrere bedre?

 

 

Tjah, man kan vel få inntrykk av det ved å lese forumet her som brukes av hardware entusiaster. Stadig vekk folk som maser om at AMD er ubrukelig fordi Intel leverer raskere prosessorer.

Men hva folk flest vil er vel å få mest mulig for pengene. Og som regel kjøper de billige Elkjøp PC-er der AMD fint klarer å konkurrere med Intel.

Lenke til kommentar
Hva folk vil er jo vel at de lanserer høyere klokkede prosessorer, slik de kan konkurrere bedre?

 

 

Tjah, man kan vel få inntrykk av det ved å lese forumet her som brukes av hardware entusiaster. Stadig vekk folk som maser om at AMD er ubrukelig fordi Intel leverer raskere prosessorer.

Men hva folk flest vil er vel å få mest mulig for pengene. Og som regel kjøper de billige Elkjøp PC-er der AMD fint klarer å konkurrere med Intel.

 

Entusiaster prater som entusiaster skjønner du... Men ikke bare det, markedseffekten av dette er ikke bra for AMD, negativ omtale er IKKE bra for noen :whistle:

Lenke til kommentar
En annen ting er at Intel og AMD-systemene ikke kan være helt sammenlignbare grunnet forskjellige hovedkort. At AMD-systemet bruker 29W mer enn Intel-systemet betyr dermed ikke at det er prosessoren som bruker nøyaktig 29 watt mer.

 

Selv om hovedkortene er like, så er dette vekselstrøm-trekk som er målt, så endel går bort i PSUen, la oss si den har 85% effektivitet. Da er uansett forskjellen mellom CPUene 29*0.85, selv om alle andre komponenter enn CPUen er de samme.

 

Når det er sagt så er det skuffende at det kommer slike utsettelser, midlertidige setbacks er greit nok, men dette kan ikke dra ut alt for lenge for AMD.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv ser jeg for meg og anskaffe meg og sette opp en server i nærmeste fremtid(satser på i løpet av året..), og da kan en energieffektiv quad prosessor være noe for meg, da lite strøm krever mindre kjøling, derav mindre støy. Skal ikke se bort i fra at jeg anskaffer meg en AMD til denne oppgaven.

Prisen virket jo til og være overkommelig også, bare i underkant av 1500 kr for enheten.

Lenke til kommentar
Hva folk vil er jo vel at de lanserer høyere klokkede prosessorer, slik de kan konkurrere bedre?

 

 

Tjah, man kan vel få inntrykk av det ved å lese forumet her som brukes av hardware entusiaster. Stadig vekk folk som maser om at AMD er ubrukelig fordi Intel leverer raskere prosessorer.

Men hva folk flest vil er vel å få mest mulig for pengene. Og som regel kjøper de billige Elkjøp PC-er der AMD fint klarer å konkurrere med Intel.

 

 

billige elkjøp pc-er?? kjøper du en pc med samme spesifikasjonene hos nesten en hvilken som helst webshop, så vil du spare penger i forhold til å kjøpe den hos elkjøp ol.

Lenke til kommentar
Hva folk vil er jo vel at de lanserer høyere klokkede prosessorer, slik de kan konkurrere bedre?

 

 

Tjah, man kan vel få inntrykk av det ved å lese forumet her som brukes av hardware entusiaster. Stadig vekk folk som maser om at AMD er ubrukelig fordi Intel leverer raskere prosessorer.

Men hva folk flest vil er vel å få mest mulig for pengene. Og som regel kjøper de billige Elkjøp PC-er der AMD fint klarer å konkurrere med Intel.

 

 

billige elkjøp pc-er?? kjøper du en pc med samme spesifikasjonene hos nesten en hvilken som helst webshop, så vil du spare penger i forhold til å kjøpe den hos elkjøp ol.

 

 

He he.. Elkjøp er UT :!: har kjøpt en pc der EN gang... aldri mer. Fikk heldigvis hevet kjøpet :whistle:

 

edit: skriveleif..

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
billige elkjøp pc-er?? kjøper du en pc med samme spesifikasjonene hos nesten en hvilken som helst webshop, så vil du spare penger i forhold til å kjøpe den hos elkjøp ol.

 

Faktisk så blir de aller fleste maskiner her i landet kjøpt på elkjøp, expert etc...

De som har noe peiling bestiller via nettet, men det er ikke veldig mange av "vanlige" folk som har.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
billige elkjøp pc-er?? kjøper du en pc med samme spesifikasjonene hos nesten en hvilken som helst webshop, så vil du spare penger i forhold til å kjøpe den hos elkjøp ol.

 

Faktisk så blir de aller fleste maskiner her i landet kjøpt på elkjøp, expert etc...

De som har noe peiling bestiller via nettet, men det er ikke veldig mange av "vanlige" folk som har.

 

~ Mortis360

 

er det virkelig sant? har du noen tall eller referanser som kan bekrefte det? jeg ville tro de fleste som ikke har så god peiling på data og som har tenkt å gå til annskafelse av en pc, spør venner eller bekjente som har datakunnskaper om hjelp ved kjøp. har den personene da kunnskaper om data og er klar over prisforskjellen ville vel han ha brukt en webshop. men jeg ser llikevel for meg mor og far som kjøper pc til guttungen til jul gjennom elkjøp også.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar

hvordan var dette med kompatibilitet for å kjøre quad-core på AM2 hovedkort igjen? Jeg har et Abit KN9 Ultra hk (som igjen har et Nvidia nForce 570 Ultra chipset) hvor jeg i dag har en AMD Athlon64 X2 5000+ snurrende. Hadde ikke hatt noe i mot og erstattet den med en lav-effekts quad-core, om det lar seg gjøre. Lar det seg gjøre? :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
hvordan var dette med kompatibilitet for å kjøre quad-core på AM2 hovedkort igjen? Jeg har et Abit KN9 Ultra hk (som igjen har et Nvidia nForce 570 Ultra chipset) hvor jeg i dag har en AMD Athlon64 X2 5000+ snurrende. Hadde ikke hatt noe i mot og erstattet den med en lav-effekts quad-core, om det lar seg gjøre. Lar det seg gjøre? :)

 

Det ser dessverre ut som om at phenom ikke er støttet av dette hovedkortet.

Sjekket opp en cpuliste hos abit, den var oppdatert i år, der var ikke phenom listet opp.

Lenke til kommentar

Dersom AMD's begrunnelse stemmer med realiteten er det kanskje ikke et så forferdelig dumt valg dersom man tar hensyn til AMD's fremtid. OEM markedet utgjør et mye større volum enn hva High-End markedet utgjør. Samtidig må vi også huske at Norge er et av de største High-End pc markedene i verden i forhold til vår befolkning. Hardware slag i Norge er ikke nødvendigvis representativt for resten av verden.

 

Dersom AMD tjener mer penger på å produsere en lav-effekts prosessor, kontra en high end er det et forståelig valg i AMD's pressede situasjon.

 

Men det kan jo også som andre her nevner bare være en bortforklaring.

Lenke til kommentar
hvordan var dette med kompatibilitet for å kjøre quad-core på AM2 hovedkort igjen? Jeg har et Abit KN9 Ultra hk (som igjen har et Nvidia nForce 570 Ultra chipset) hvor jeg i dag har en AMD Athlon64 X2 5000+ snurrende. Hadde ikke hatt noe i mot og erstattet den med en lav-effekts quad-core, om det lar seg gjøre. Lar det seg gjøre? :)

 

Det ser dessverre ut som om at phenom ikke er støttet av dette hovedkortet.

Sjekket opp en cpuliste hos abit, den var oppdatert i år, der var ikke phenom listet opp.

 

Søren :(

 

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...