Gå til innhold

48 GB Compact Flash


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg husker den gangen broren min fikk et 4MB CF-kort i bursdagsgave av tante og onkel til bruk i HP-kameraet hans.

Hmm, det minste digitale kortet jeg noengang har hatt er/var vel 8mb. Det var max størrelse i mitt første, mildt sagt, superelendige 640x480 digital-"kamera".

Teoretisk sett ville jeg fått plass til 1.006.632 bilder på dette nye kortet om "kameraet" hadde akseptert kortet ;)

 

20D'n jeg har i dag ville nok kunne slengt vel 4.000 Raw-filer inn på kortet. (Basert på siste totalfylling av 4GB CF, som ga 539 Raw-filer)

Lenke til kommentar

Morsomt. Det får en til å tenke litt.

 

- Mitt første kamera hadde 16MB innebygget minne og ingen utvidelsesmuligheter

- Mitt andre kamera hadde 16MB medfølgende minnebrikke

- Jeg husker jeg leste med beundring om de svindyre IBM 1" mikroharddiskene i CFII-format. De hadde 340 MB kapasitet og leste med hele 5 MB/s.

 

Nå begynner vel kapasiteten å bli så stor og prisene så lave at kapasitet i antall bilder ikke lengre er noen bekymring i hvert fall for kompaktkameramarkedet (jpg). Kanskje flashminne er så billig om få år at det ikke gir mening å ha det som utbyttbar komponent lengre på kompaktkameraer. Altså at man kan ha innebygget nok minne til hele kompaktkameraets levetid uten at det koster nevneverdig.

Lenke til kommentar
Morsomt. Det får en til å tenke litt.

 

- Mitt første kamera hadde 16MB innebygget minne og ingen utvidelsesmuligheter

- Mitt andre kamera hadde 16MB medfølgende minnebrikke

- Jeg husker jeg leste med beundring om de svindyre IBM 1" mikroharddiskene i CFII-format. De hadde 340 MB kapasitet og leste med hele 5 MB/s.

 

Mitt første digital kamera kom med en 1GB IBM microdrive som databutikken.com hadde feilpriset til samme pris som et med 16MB CF kort... Eneste store problemet med microdriven var at den ikke kunne brukes i høyden, ettersom den var avhengig av lufttetthet til å "sveve".

 

Kan si en var heldig med den handelen. Så en svær reklame plakat for 16GB versjonen av Sandisk Extreme III like etter jul. Fikk lyst på et slikt. Nå, 1 uke etterpå kommer det info om 3x størrelse... For en flott tid vi lever i :)

 

Ellers følger samme gamle argumentet om alle eggene i samme kurv, men det sier man jo hver gang det kommer noe nytt og stort.

Endret av WildEye
Lenke til kommentar

Harddisker er allerede på vei ut av mp3-spillermarkedet. Det er stadig lengre mellom hver gang jeg hører om en lansering av en harddiskbasert mp3-spiller og stadig lengre mellom hver gang jeg hører noen som kan tenke seg å kjøpe en.

 

Både Fujitsu og Hitachi har droppet harddisker i størrelsene 1 til 1,8 tommer grunnet konkurransen fra flash.

Lenke til kommentar
Morsomt. Det får en til å tenke litt.

 

- Mitt første kamera hadde 16MB innebygget minne og ingen utvidelsesmuligheter

- Mitt andre kamera hadde 16MB medfølgende minnebrikke

Jeg bestilte et Canon kamera til en bekjent i siste halvdel av 2007 som ble levert med 16MB MMC-brikke (PowerShot A570IS)...
Lenke til kommentar
De fleste kameraleverandørene, i hvert fall Canon, leverer med de samme størrelse på brikkene til sine nye kamera idag, som for 4-5 år siden !!

Idiotisk....

 

Tja.. Da er det bedre å kjøpe speilrefleks, da slipper du å få med kort på handelen da de leveres uten. Så må du selv finne riktig kort og i den størrelsen som lommeboka de er komfortabel med etter en dSLR-utskeielse.. ;)

Lenke til kommentar
hmm, skulle funke genialt i kombo med en sata/ide overgang også dem størrelsene der :D

 

Enig, tenker tilbake på BeQuiet HTPC-arbeidsloggen der det ble brukt minnekort med adapter som primærdisk for PC-en. Lydløs pc virker mye lettere å få til nå som disse solid state mediaene øker såpass i størrelse. Blir spennende å følge med på SSD fremover, det er helt klart diskene som bråker mest i min maskin, ville vært deilig å fått bukt med dem.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte et Canon kamera til en bekjent i siste halvdel av 2007 som ble levert med 16MB MMC-brikke (PowerShot A570IS)...

 

De fleste kameraleverandørene, i hvert fall Canon, leverer med de samme størrelse på brikkene til sine nye kamera idag, som for 4-5 år siden !!

Idiotisk....

Hehe... har sett kunder som blir sure over at det følger med diverse dilldall med kamera som de har fra før (Olympus hadde med veske på noen av sine). Hadde du syntes det var kjempefint å betale 300 kroner mer for et kamera der det fulgte med 2GB minnekort, når du allerede hadde f.eks. 4GB liggende hjemme?

 

Kameraene blir billigere når det ikke følger med store minnekort, så betaler man heller det ekstra om man har behov for det... da slipper man å bli tvunget til å kjøpe noe man ikke trenger.

Lenke til kommentar
Hehe... har sett kunder som blir sure over at det følger med diverse dilldall med kamera som de har fra før (Olympus hadde med veske på noen av sine). Hadde du syntes det var kjempefint å betale 300 kroner mer for et kamera der det fulgte med 2GB minnekort, når du allerede hadde f.eks. 4GB liggende hjemme?

 

Kameraene blir billigere når det ikke følger med store minnekort, så betaler man heller det ekstra om man har behov for det... da slipper man å bli tvunget til å kjøpe noe man ikke trenger.

På veldig mange måter er jeg enig med deg her. Men når det først skal følge med et minnekort bør det i alle fall være såpass stort at det kan brukes i praksis. Mitt første "ordentlige" digitalkamera var/er et Sony DSC-S75. Det er et 3.2mp kompaktkamera med mulighet for fllstendig manuell styring. Igrunnen et veldig bra kamera (har det ennå og det er fortsatt i aktivt bruk), men der fulgte det med en memorystick på 8mb. Vel og bra, det gikk jo hele 5 .jpeg bilder inn på brikken. Men det var ikke mulig å ta bilde i "Raw". Kameraet kan levere bilder i .jpeg eller .tiff, og .tiff-filen blir 9mb (og bruker fulle 54 sekunder fra jeg trykker knappen til kameraet er klart til neste bilde). Prøvde jeg å sette kamera i "Super High Quality Extra" modus med medfølgende brikke fikk jeg beskjed om "not enough space".

Hva jeg vil frem til, er at joda, produsenter må gjerne legge ved lavkapasitetskort, men de bør i alle fall legge ved et såpass kort at man får prøve minst ett bilde i høyeste oppløsning.. Nå skal det jo også nevnes at den minste memorystick'en som gikk an å få kjøpt separat da jeg kjøpte Sony'n i 1999 var 32mb (og max 128, som også er max kapasitet kameraet klarer).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...