Gå til innhold

TEST: PC Power & Cooling Silencer 610 W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk Seasonic som har produsert denne strømforsyningen.

 

PC Power & Cooling Silencer 610w og 750w er merket med UL nummeret til PC Power & Cooling, men den er 100% konstruert og laget av Seasonic.

 

PC Power & Cooling Silencer 610w og 750w bruker faktisk samme printkort som Corsair HX620 og Corsair HX520.

 

Når man sammenligner bildet av Corsair HX620 med bildene på linkene under så ser man at de er like og er merket med APR.18.2006. X4. (X er merket med et tegn som tastaturet mitt ikke hadde).

 

Link til bilde av PC Power & Cooling Silencer 750 Quad CrossFire Edition

 

Link til bilde av PC Power & Cooling Silencer 610 W

post-49600-1199383568_thumb.jpg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

HW.no utaler seg noe kritisk til plassering av vifta i PSUen

 

"Dette er vi imidlertid litt skeptiske til, med tanke på at denne strømforsyningen skal være en stillegående modell, og andre produsenter klarer fint å produsere stillegående strømforsyninger med gode komponenter."

 

Jeg skjønner meg ikke på HW, er ikke støynivået viktig nok for en nøytral vurdering at HW invisterer i et måle-instrument? Gang på¨gang så ser jeg HW invisterer i ekstremt dyre måle instrumenter, men kunne man ikke ha invistert i om det så bare er et billig instrument for å måle lydstyrken?

 

Har stilt dette spm før, men aldri fått noen tilbakemelding.

 

Det var kritikken, ellers så syntes jeg det var en bra og grundig gjennomgang av strømforsyningen god og teknisk på alle områder bortsett fra måling av lydnivået.

 

Frank

Lenke til kommentar

Hei Frank!

 

Du har rett i det du sier, men utstyr for å måle lyd på en skikkelig måte, har vist seg å være meget dyrt. Vi har kjøpt inn skikkelig utstyr for dette, som nå er under testing. Det er meget vanskelig å få en klar lydfil fra strømforsyningen, da testbenken generer en solid dose støy. Vi jobber med saken, men mitt øre har hørt alle strømforsyningene jeg har testet det siste året, og å sette de opp mot hverandre på en slik måte jeg har gjorde i artikkelen mener jeg er god nok i forhold til min kommentar.

 

LAEN: Takk for tipset, det er ikke alltid like lett å skjekke opp produsenter på en skikkelig måte. Selv benytter jeg meg hovedsaklig av UL-registeret, men ser også hva andre anmeldere har skrevet. Har du noen bedre tips?

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

3tommers tykk stålvegg skulle vel holde for lydstøy generert av alt annet enn PSUen :) Kanskje lage en lydboks som PSUen kan plasseres inni?

 

Men ok, jeg er glad for at dere i hvertfall ha gått til innkjøp av utstyr for dette formålet og ser frem til videre resultater av dette.

 

NATRIUM: Ikke det at jeg ikke stoler (det kom vel ut riktig?), jeg tror du har en bra og lang erfaring på dette feltet, men ingenting er bedre enn å få høre en dose lyd-fil... :)

 

Frank

Lenke til kommentar
3tommers tykk stålvegg skulle vel holde for lydstøy generert av alt annet enn PSUen :) Kanskje lage en lydboks som PSUen kan plasseres inni?

 

Men ok, jeg er glad for at dere i hvertfall ha gått til innkjøp av utstyr for dette formålet og ser frem til videre resultater av dette.

 

NATRIUM: Ikke det at jeg ikke stoler (det kom vel ut riktig?), jeg tror du har en bra og lang erfaring på dette feltet, men ingenting er bedre enn å få høre en dose lyd-fil... :)

 

Frank

 

En 3-tommers stålvegg vil neppe dempe lyd oppsiktsvekkende bra, og videre så har man spørsmålet, skal man lage målerommet absoberende eller reflekterende, og om det siste, så må det også være diffuserende. Dette i tilegg til selve utstyret, profesjonelt utstyr som måler langt ned, og over et ok dynamikkområde er ikke billig. Selvsagt kan man legge lista litt lavere, og personlig mener jeg hw.no bør og kan ta seg råd til skikkelig utstyr, fordi det er så nyttig. Men trivielt er det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
LAEN: Takk for tipset, det er ikke alltid like lett å skjekke opp produsenter på en skikkelig måte. Selv benytter jeg meg hovedsaklig av UL-registeret, men ser også hva andre anmeldere har skrevet. Har du noen bedre tips?

 

Et bra tips er å bruke forumet på Jonnyguru.com der kan du søke etter eller spørre om produsent på den strømforsyningen du lurer på.

 

Et søk etter Cooling Silencer 610W ga 5 linker der 3 av dem opplyste at PC Power & Cooling Silencer 610W er laget av Seasonic.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

3 tommers stålvegger ville gitt noen lydmålinger som ikke hang på greip (og som var helt ubrukelige).

 

Som ATWindsor så pent sier det;

Men trivielt er det ikke.

 

Så rett så rett. Støymålinger, ja alt som har med lyd og akustikk å gjøre, er ekstremt mye mer komplisert å drive på med enn måling av effektbruk, volt, rippel, ytelse med mer. Og det krever dyrt utstyr skal det bli skikkelig.

Lenke til kommentar

3 tommer stålvegg. Ja hvis du er så uheldig at arbeidsomgivelsene dine er slik.. Misunner deg ikke særlig mye da. :!:

 

Som nevnt av andre i denne tråden. Stål vil reflektere lyden istedetfor å absorbere. Men jeg tolker frank_jarle sitt innlegg slik at han kanskje ønsker seg en innkapsling med 3 tommers tykke stålvegger for å holde lyden vekke fra måleinstrument og lydkilde som skal måles. Refleksjon av lyd vil jo påvirke oppfatningen av lyden. Men hvorvidt dette har særlig betydning dersom alle målingene baseres på akkurat disse forholdene er jo en interessant nok problemstilling.

 

Men det ville vel bli større sprik mellom denne type måleresultater og de resultater som en ellers kunne tenke seg å sammenlikne med fra andre støytester. Slik sett blir jo resultatene ikke så anvendelige for andre som driver med lydmåling.

 

Er det i grunnen noe problem for måleresultatet å ha disse reflekterende veggene? Bolson?

Lenke til kommentar

Som sagt, så er det gjerne to hovedmåter å måle på om man har mulighet til å lage omgivelsene selv, og det er absorberende, slikt at man kun måler direkte lyd, eller helt reflekterende, slk at man får et sterkt og jevnt etterklangsfelt. Det ene er i utganspunktet ikke mer riktig enn det andre, det er snakk om hva man ønsker å måle. Men skal du ha reflekterende, så bør det være diffuserende, slik at lyden er (så godt som) lik overalt, det er neppe tilfelle om du kun lager en kasse av stål uten videre modifikasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

@G:

 

ATWindsor har til en viss grad svart på det du spør om. Men problem i reflekterende miljøer er at forsterkingen av lyd (etterklangen) variererer over frekvensområdet avhengig av konstruksjon, form og materiale. Ikke ukjent fra enkelte musikkinstrumenter, og faktisk også med hell brukt i svært dyre høyttalere. I tillegg er dette prinsippene bak god lyddesign i konsertsaler og faktisk også i fungerende åpne kontorlandskap (selv om målet ofte er motsatt, rett refleksjon og romklang i det ene tilfellet, og høy absorbsjon for å fjerne bakgrunnstøy i det andre.

 

Rene reflekterende vegger kan således lage betydelig etterklang og forsterking av lyden. Et eksempel er lydbildet som ofte har vært i eldre svømmehaller med fliser overalt (hvor lyddesign/akustikk ikke er hensyntatt). Dette er ekstremt reflekterende materiale, har omtrent ikke diffusjon i det hele og man får faktisk en betydelig lydforsterking.

 

Det er som ATWindsor peker på mulig å lage reflekterende miljø slik at lyden er nærmeste lik overalt, og at eventuell demping og refleksjonseffekt (forsterking og etterklang) ikke gir reelle utslag. Men det er etter min mening langt mer komplisert en å lage et helt absorberende miljø med direktemåling av lydkilden, hvor man kan få en korrekt angivelse av støynivå og over hvilket frekvensområde støyen kommer.

 

Støyens karakteristikk er faktisk svært interessant, da man i et reellt rom faktisk kan oppleve at den minst støyende kilden kan gi mer støy (lyd) avhengig av rommets lydkarakteristikk.

Lenke til kommentar
@G:

 

ATWindsor har til en viss grad svart på det du spør om. Men problem i reflekterende miljøer er at forsterkingen av lyd (etterklangen) variererer over frekvensområdet avhengig av konstruksjon, form og materiale. Ikke ukjent fra enkelte musikkinstrumenter, og faktisk også med hell brukt i svært dyre høyttalere. I tillegg er dette prinsippene bak god lyddesign i konsertsaler og faktisk også i fungerende åpne kontorlandskap (selv om målet ofte er motsatt, rett refleksjon og romklang i det ene tilfellet, og høy absorbsjon for å fjerne bakgrunnstøy i det andre.

 

Rene reflekterende vegger kan således lage betydelig etterklang og forsterking av lyden. Et eksempel er lydbildet som ofte har vært i eldre svømmehaller med fliser overalt (hvor lyddesign/akustikk ikke er hensyntatt). Dette er ekstremt reflekterende materiale, har omtrent ikke diffusjon i det hele og man får faktisk en betydelig lydforsterking.

 

Det er som ATWindsor peker på mulig å lage reflekterende miljø slik at lyden er nærmeste lik overalt, og at eventuell demping og refleksjonseffekt (forsterking og etterklang) ikke gir reelle utslag. Men det er etter min mening langt mer komplisert en å lage et helt absorberende miljø med direktemåling av lydkilden, hvor man kan få en korrekt angivelse av støynivå og over hvilket frekvensområde støyen kommer.

 

Støyens karakteristikk er faktisk svært interessant, da man i et reellt rom faktisk kan oppleve at den minst støyende kilden kan gi mer støy (lyd) avhengig av rommets lydkarakteristikk.

 

 

Har man flere tommer tjukt stål tror jeg ikke man skal bekymre seg så veldig over forskjellige absorpsjon (dog slår det meg som enklere å bruke et rom av betong), og dermed blir vel etterklangen i utganspunktet lik også. (dg er det jo vanskligere å difusere lave frekvenser, noe som spiller inn). Eller er jeg litt nysgjerrig på hva du tenkte på når det gjaldt kontorlandskap og konsertsaler?

 

Ellers vil jo etterklangen gå ned om man legger til mer absorpsjon, også i et diffust lydfelt. (og dermd lydtrykknivået).

 

bo1e: Om man bare smeller opp et rom av stål vil man få stående bølger i rommet. Noe som i praksis gjø det umulig å få det helt likt i alle tester. Videre kan man om man gjø det skikeklig få et tall som er ganske riktig, noe som er mer interessant enn kun et relativt tall.

 

AtW

Lenke til kommentar

@ATWindsor.

 

Med konsertsaler og kontorlandskap mente jeg ikke mer enn to områder der blant annet refleksjon og absorbsjon er fundamentale i rommets virkemåte. Konsertsaler typisk der en bestemt type refleksjon (romklang) ønskes, og store åpne kontorlandskap enn plass der veldig høy absorbsjon ønskes. Derfor brukes fagfolk på akustikk i begge tilfeller.

 

Nei. stålplater har neppe særlig absorbsjon - faren her er om de er for tynne kan de i tillegg svinge med å således skape problemer. Betongrom er da bedre, med unntak av at de ikke er helt perfekte. Gir noe absorbsjon grunnet egenskaper i betongen, men den er i realiteten bare målbar med fint utstyr. Den kan også gi noe ulik absorbsjon over frekvensspekteret.

 

Nå begynner det å bli for mange år siden jeg puslet som lydtekniker (hobby/halvprofesjonelt), men jeg har opplevd mange artige situasjoner knyttet til ulike lokaler sin lydkarakteristikk (akustikk).

 

Men summa summarum, er nok vi på samme linje. Gode støymålinger er ingen "trivialitet".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du måler alle psu'er i samme omgivelse uansett hva rommet er laget av (ikke 3" stål men no litt mere fornuftig) så vil du få en mere nøyaktig måling enn STØYER - OK - lydløs. Er ikke snakk om data man skal sende til NASA og befolkningens eksistens beroer på om målingene er 100% nøyaktig.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...