Gå til innhold

Kulturo: 3:10 to Yuma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne filmen er meget god og den treffer essensen i hva som er Western: Etiske dillemmaer. Den fokuserer på gråsonene og unngår det stereotypiske. Western som sjanger handler om kollisjonen mellom de ville tilstandene og lov og orden. Den er bedre enn originalen, mye takket være skuespillet. Bale sin karakter er westernhelt slik de skal være og det minner veldig mye om High Noon. Crowe illustrerer banditten på en overbevisende måte og det psykologiske som ligger i grunn kommer frem uten for mye mas og fjas. Et par skytescener er det som trekker litt ned, ble litt for lite troverdig de bitene. Men ellers en topp film og den beste western som er kommet siden Tombstone (som ble så bra grunnet Val Kilmer sin prestasjon). Nå er jeg en sucker for helter typen Bale sin karakter og filmen er en god 8'er i min bok :)

Lenke til kommentar
Jeg har forresten ikke sett orginalen. Kan den anbefales den og?

 

Ja, men jeg foretrekker faktisk nyversjonen. Spesielt skuespillet skiller de to filmene. Mot slutten av filmen har Bale en scene som er helt rå. Stort sett alle andre skuespillere som hadde prøvd seg på den "talen" han holdt ville gjort scenen cheesy, men Bale gjør den meget bra. Crowe er jo helt rå i alt han gjør, skremmende hvor enkelt han får det til å virke. 3:10 to Yuma er rett og slett et meget solid stykke film, selv om jeg tviler på at den vil få Western til å blomstre igjen. Må også si at Logan Lerman gjorde en grei figur. I begynnelsen virket han som den stereotypiske plagsomme tenåringen, men fikk litt mer kjøtt på bein utover i filmen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ganske enig i din konklusjon Nicolai. En svært bra western, og for eksempel en god del bedre enn Jesse James-filmen som fikk i overkant mye skryt. Det er mye bra skuespill her, og jeg synes som deg at Ben Foster både var en vågal casting mtp utseende og en glimrende jobb av han. Bale/Crowe feiler jo omtrent aldri, men Bale var kanskje litt svakere enn han pleier, selv om enkelte scener var glitrende.

 

Lander en plass mellom 7 og 8 på skalaen.

Lenke til kommentar

Bale var ganske jevn, men hadde en fenomenal scene mot slutten når han forklarte hvorfor han gjorde de valg han gjorde. 90% av alle andre skuespillere ville ikke maktet den scenen og gjort den for klisjeaktig, men Bale mestret den så til de grader. Men Crowe har litt mer å vise til i prestasjon, men han tjener godt på mer erfaring.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...