Gå til innhold

Minnepinne med nettlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konstant, eller rettere sagt kontinuerlig, backup er ikke nødvendig. Det er derimot veldig kjekt fordi man ikke taper f.eks. en dags arbeid dersom pinnen kræsjer, hvilket man gjør med den gode, gamle døgnbackupen.

 

Minnepinner er ikke et spesielt dårlig lagringsmedium, men backup er backup. Dessuten er en minnepinne liten og portabel, og dermed er det ikke utenkelig at man kan miste den lettere enn man mister en harddisk.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Konstant, eller rettere sagt kontinuerlig, backup er ikke nødvendig. Det er derimot veldig kjekt fordi man ikke taper f.eks. en dags arbeid dersom pinnen kræsjer, hvilket man gjør med den gode, gamle døgnbackupen.

 

Minnepinner er ikke et spesielt dårlig lagringsmedium, men backup er backup. Dessuten er en minnepinne liten, og dermed er det ikke utenkelig at man kan miste den lettere.

+1

 

Jeg kjenner flere som plutselig har fått problemer med minnepenner.

Så, en dag, i fjor, så sier jeg til damen min:

"Du må aldri stole 100% på en minnepenn, selv om dette er minne og ikke feks en cd-rom, så kan den plutselig en dag slutte å fungere".

 

Og.. Ja, hva skjer dagen etterpå??

Jo, hun klarer å sparke til minnepennen, så den knekker i usb-porten på pcen!!

Vi loddet på en usb-kabel, men kretskortet var åpenbart herpet.

 

Man kan jo også som du sier; miste minnepennen! De nye pennene nå er jo rimelig små også (de minste stikker jo såvidt ut av pcen!).

 

Anyhow: Stol aldri på en datamaskin, eller tilhørende komponenter.

Selv nett-lagring skal man være skeptisk til å stole 100% på, med mindre man vet det er i seriøs form.

Lenke til kommentar
En bedrift uten en egen backupløsning?

Skulle en bedrift kjøpt inn 1000 slike minnepenner for å gi backupmulighet til sine ansatte?

 

;)

 

De fleste firmaer i dag har ordninær backup av filer på sine servere. Ønsker de ansatte backup, må de legge filene på filserveren. Det er ikke mange som har automatisk synkronisering av filer på minnepinner til filserveren. Dette er selvfølgelig mulig, men koster tid og penger, både i administrasjon, lisenser og evt. tekniker fra leverandør. Pluss enda litt tid og penger hvis man skal ha dette tilgjengelig på nett.

 

Fordelen med å kjøpe løsningen med minnepinnen er at alt dette er ferdig og klart til bruk. Selgere og ledere som er mye ute og reiser kan tenkes å ha viktige presentasjoner på minnepinnen, og da er det greit å ha det på nett også.

 

Men det er et poeng at man jo kan ha backup av minnepinnen rett på disken på laptopen. Så en slik løsning er i så fall et 3. backup, eller backup for tilfeller der man av en eller annen grunn ikke har med PCn.

Lenke til kommentar
...

Det er ikke mange som har automatisk synkronisering av filer på minnepinner til filserveren. Dette er selvfølgelig mulig, men koster tid og penger, både i administrasjon, lisenser og evt. tekniker fra leverandør. Pluss enda litt tid og penger hvis man skal ha dette tilgjengelig på nett.

Hvordan er egentlig utvalget av programmer for å holde innholdet på en minnepinne synkronisert med harddisken? Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
En bedrift uten en egen backupløsning?

Skulle en bedrift kjøpt inn 1000 slike minnepenner for å gi backupmulighet til sine ansatte?

 

;)

 

De fleste firmaer i dag har ordninær backup av filer på sine servere. Ønsker de ansatte backup, må de legge filene på filserveren. Det er ikke mange som har automatisk synkronisering av filer på minnepinner til filserveren. Dette er selvfølgelig mulig, men koster tid og penger, både i administrasjon, lisenser og evt. tekniker fra leverandør. Pluss enda litt tid og penger hvis man skal ha dette tilgjengelig på nett.

 

Fordelen med å kjøpe løsningen med minnepinnen er at alt dette er ferdig og klart til bruk. Selgere og ledere som er mye ute og reiser kan tenkes å ha viktige presentasjoner på minnepinnen, og da er det greit å ha det på nett også.

 

Men det er et poeng at man jo kan ha backup av minnepinnen rett på disken på laptopen. Så en slik løsning er i så fall et 3. backup, eller backup for tilfeller der man av en eller annen grunn ikke har med PCn.

My point. Selvfølgelig hadde en slik backupløsning vært bedre om den kunne knyttet opp mot sine egene filservere, men som du sier er løsningen allerede der nå.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser ikke for meg i det heletatt at noe slikt vil bli tatt ibruk i en seriøs bedrift.

De fleste bedrifter har lokal server hvor de får tatt backup imot, og er det noen filer de er avhengige av når de skal utenfor bedriftets nett, så legger de det nok heller på egen epost, eller en annen lagringsplass de har mot internet, og bruker en en minnepenn som faktisk tåler å bli brukt.

 

Nå skal jeg ikke si noe på kvaliteten på denne minnepennen da jeg ikke har prøvd den selv, men jeg tør nesten å vedde på at det der ikke er den mest solide minnepennen på markedet.

 

Det der er en dyr, og ikke spesielt bra løsning.

Det er nok heller private som kjøper dette, enn bedrifter.

Lenke til kommentar
Nei, jeg ser ikke for meg i det heletatt at noe slikt vil bli tatt ibruk i en seriøs bedrift.

De fleste bedrifter har lokal server hvor de får tatt backup imot, og er det noen filer de er avhengige av når de skal utenfor bedriftets nett, så legger de det nok heller på egen epost, eller en annen lagringsplass de har mot internet, og bruker en en minnepenn som faktisk tåler å bli brukt.

 

Nå skal jeg ikke si noe på kvaliteten på denne minnepennen da jeg ikke har prøvd den selv, men jeg tør nesten å vedde på at det der ikke er den mest solide minnepennen på markedet.

 

Det der er en dyr, og ikke spesielt bra løsning.

Det er nok heller private som kjøper dette, enn bedrifter.

Men ville du vært enig om denne da i så fall knyttet seg opp mot bedriftens egene lokale filservere? ;) Det hadde nok vært den optimale løsningen. Jeg mener nå fortsatt at dette er en grei "siste liten" ordning for en siste sikker backup, men hei, smaken er som baken ;)

Lenke til kommentar

Ja, men å synkronisere en minnepenn mot en lokal server tviler jeg da på at er noe problem.

Du har jo en enkel 1-2-3 løsning på å sette opp synkronisering av nettverksstasjoner allerede i Windows, og det blir ikke så veldig annerledes det vi snakker om.

 

Er litt usikker på om det er mulig, og tror faktisk jeg skal teste det når jeg har tid.

 

Edit: Det var absolutt ikke NOE problem med f.eks. SyncToy.

Eneste som er at du får kun synkronisert fra den arbeidsstasjonen du har installert programmet på, men trenger man noe mer? Helt ærlig talt.

 

Denne minnebrikken kommer forhåpentligvis aldri til å se dagens lys i et bedriftsmarked.

Men å få et program intigrert på en minnepinne, så du får satt opp den til å synkronisere til et egendefinert webhotel, DET er ikke det dummeste i seg selv.

 

Tviler på at det blir mulig å selv spesifisere webhotel med denne minnepinnen.

De skal jo tross alt tjene penger.

Endret av Steina
Lenke til kommentar
...

Det er ikke mange som har automatisk synkronisering av filer på minnepinner til filserveren. Dette er selvfølgelig mulig, men koster tid og penger, både i administrasjon, lisenser og evt. tekniker fra leverandør. Pluss enda litt tid og penger hvis man skal ha dette tilgjengelig på nett.

Hvordan er egentlig utvalget av programmer for å holde innholdet på en minnepinne synkronisert med harddisken? Noen som har noen erfaringer?

Det eneste jeg kjenner til er Backup Exec, som jeg antar kan fikse noe sånt. BE har støtte for kontinuerlig backup fra klienter, og jeg tipper at man kan definere minnepinnen som kilde, og plassere backupen på disk.

Så kan man også opprette en webserver der brukerne har tilgang til sine sikkerhetskopierte filer.

EMC sine løsninger har sikkert lignende funksjonalitet.

 

Jeg jobber ikke i Symantec, EMC eller i noe salgsledd av disse.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Latterlig dyrt, men tanken er god.

Finnes helt sikkert ett opensource alternativ som f.eks bruker dropbox eller gmail kontoen din for lagring, evt egenconfa CIFS share. Hvis ikke skal det ikke ta noen som har tatt i ett programmeringsspråk før lange dagen å mekke det =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...