Gå til innhold

Kulturo: Filmåret 2008; en sniktitt


annejohn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint med en liten sniktitt. Noen av de mest lovende filmene ble utelatt, men man kan vel klikke seg inn på kinoguiden til Kulturo for å få med seg litt mer. Har også en tråd på forumet hvor man kan stemme over hva man gleder seg til:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=886129&hl=

 

For min egen del er det februar som ser ut til å bli den store måneden. No Country for Old Men, Cloverfield, There Will be Blood og Before the Devil Knows You're Dead er fire filmer som ser ufattelig gode ut, tre av dem med svært gode snitt på IMDb.

 

Over til artikkelen, et par ting jeg stusset på:

 

Originalfilmen "Alien" har i ettertid skapt flere spinoff-filmer, i nær sagt alle veier.

 

Har den? Jeg vet om oppfølgerne og Alien vs. Predator. Hvilken annen spin-off enn AvP har kommet?

 

J.J. Abrams er kjent for å levere storslagne filmer, og dette er uten tvil noe å se frem til.

 

Han er hva? Han har regissert en film i sin karriere og det er Mission Impossible III. JJ er kjent for tv-seriene Alias og Lost, ikke for storslagne filmer. Eller har jeg gått glipp av noe? Han var vel også med og skrev manus til Armageddon.

 

Utvilsomt blir dette en oppvisning i fantastisk datamanipulering, om ikke så mye annet.

 

Del Toro er en mester innen effekter og make-up, ettersom han tross alt jobbet med dette i over 10 år. Han bruker CGI som et supplement til virkelige effekter og det er derfor han klarer å få det til å se mer ekte ut enn hva eksempelvis Lucas, med sin konstante blåskjermbakgrunn, makter. Så det blir garantert en oppvisning i langt mer enn datamanipulering. Her får man gode gamle effekter (perfeksjonert) med CGI som supplement. Det som gjør at han får til en helt annen stemning og varme i sine filmer (Pan's Labyrinth og Hell Boy er gode eksempler). Del Toro må for all del ikke assosieres med en som ikke leverer annet enn datamanipulering, det er jo respektløst mot en regissør som faktisk gjør sitt for å gi noe langt mer enn akkurat det. :)

 

Spielberg og Lucas er ikke kjent for å gi seg med hverken en eller to eller tre konseptfilmer, og nå kommer altså den fjerde i "Indiana Jones"-franchisen.

 

Av alle de fantastiske filmene Spielberg har laget så er det kun Indiana Jones og Jurassic Park som har fått oppfølgere hvor han står bak som regissør. Så jeg vil ikke si meg helt enig i at Spielberg er kjent for å lage konseptfilmer (om jeg da har samme oppfatning av ordet). For Lucas er det jo kun Star Wars det er snakk om. Eller er det produsentroller skribenten tenker på?

 

 

Og godt nytt filmår til Kulturo også :)

Lenke til kommentar
Hvem regisserer Indiana Jones 4? Hadde jo vært kult om den ble utrolig bra, men filmer som kommer veldig lenge etter den forige (Om du skjønenr hva jeg mener. 3'ern kom jo i 1989) har en tendens til å bli dårlig.

Men jeg har vel egentlig troen på den. Hadde vært kult om den ble veldig bra ;)

 

Steven Spielberg. Eneste motivasjonen han egentlig har oppgitt er at fansen ønsket det så sterkt. Eneste grunnen til at han laget Indiana Jones 3 var jo for å rette opp inntrykket etter nr. 2. Hvorfor han laget nr. 2 aner jeg dog ikke :)

 

Det er kun denne og Jurassic Park som han har regissert oppfølger til. JP har fått ytterligere en oppfølger (regissert av Joe Johnston). Jaws fikk også oppfølgere, uten at Steven Spielberg var involvert der. Spielberg er involert i mange filmer (over 100) i sin rolle som produsent, men det er nok heller begrenset hvor mye han engasjerer seg fra den rollen. Jurassic Park IV er også på vei, men uten Spielberg som regissør (men som produsent). Med mindre det skjer endringer etter at Spielberg "brøt" Dreamworks-samarbeidet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...