Gå til innhold

Bildekritikk: Hvordan legge inn bilder


tomsi42

Anbefalte innlegg

Det er mange nye på forumet som prøver å legge ut bilder på bildekritikken, men som ikke får det helt til. For å hjelpe dere på dette, lager jeg denne lille manualen. Denne guiden egner seg også for dere som skal levere inn bilder til fotokonkurransen.

 

Først må du skalerene ned bildet til en fornuftig størrelse; dette kan du f.eks. gjøre med programmet PIXresizer. 1024 piksler på lengste side pleier å være bra. Her holder jeg på med et bilde:

post-126935-1198684164_thumb.jpg

 

JPEG kvalitet kan normalt ligge på 65-75, men er det mange detaljer så bør du gå opp til 80-90. (Kvaliteten setter du ved å klikke på knappen til høyre for JPEG).

 

Hvis du ikke ønsker å ha med EXIF informasjonen i bildefilen, så fjerner du haken ved siden av "Save EXIF Data".

 

Deretter legger du til nytt emne, og bruker vedleggspanelet til å administrere vedlegg.

post-126935-1198684123_thumb.jpg

Trykk Browse for å velge bilde, Last opp for å legge bildet inn i vedlegglisten.

 

Hvis du nå velger Start nytt emne så kommer bildene nederst på innlegget ditt. Hvis du ønsker å ha tekst rundt omkring, bruker du nedtrekksgardinen Administrere vedlegg og klikker på + tegnet foran bildet du skal ha der:

post-126935-1198684370_thumb.jpg

 

Da ser det slik ut i editoren:

post-126935-1198684460_thumb.jpg

 

Hvis du allikevel ikke skal bruke bildet du har lagt ved, bruk nevnte nedtrekksgardin og trykker på X for å slette vedlegget.

 

Håper dette hjelper dere, og husk å ikke legge ut mer enn maks tre bilder av gangen.

 

Ved levering til fotokonkurransen.

Når du leverer bilder til fotokonkurransen, så gjøres det ved å sende en PM til arrangøren. Du har de samme mulighetene til å hekte på bilder som vedlegg. Men husk å fjerne EXIF informasjon, som beskrevet ovenfor.

 

Tom

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et fint alternativ til forumets opplastingfunksjon er å ta i bruk nettsider som Photobucket og Imageshack som enkelt lar deg holde orden på og dele bildene dine.

Det er en del som ikke ønsker å legge ut bildene sine på slike nettsteder, da du frasier deg en del rettigheter. Det gjelder særlig myspace og Picasa web. Er usikker på om disse stedene er like ille.

 

Tom

Lenke til kommentar

Godt poeng.

 

"However, by posting or making User Content available through the Site or via the Services, you hereby grant to Photobucket a nonexclusive, royalty-free, transferable, worldwide license to use, copy, modify, prepare derivative works from, distribute, publicly display and publicly perform (whether by means of a digital audio transmission or otherwise) and process your User Content, or any part of it, solely on and through the Site and Services, including without limitation (a) adapting the format of your User Content (for example by encoding or transcoding) for suitable display on the Site; and (b) displaying, in Photobucket's sole discretion, your public User Content in search results generated by the Photobucket search engine."

Lenke til kommentar
Et fint alternativ til forumets opplastingfunksjon er å ta i bruk nettsider som Photobucket og Imageshack som enkelt lar deg holde orden på og dele bildene dine.

 

Nei, dette er ikke ønsket på bildekritikken, ganske enkelt fordi hele tråden vil miste sin sammenheng om den andre siten går ned, endrer URl eller bildet fjernes.

 

I bildekritikken her skal man derfor legge inn bildene på diskusjon - ikke linke til bilder på andre servere.

Lenke til kommentar

Tenker at det er litt min skyld dette her.

Jeg har klart det fint før men nå plutselig så fikk jeg opp denne meldingen her:

Opplasting feilet. Vennligst be administrator om å sjekke innstillinger og tillatelser

Derfor sa en at jeg kunne bruke bildr.no, men så gikk vist ikke det heller så jeg bruker heller hjemmesiden min, men der får jeg litt dårligere kvalitet på bildene mine pga jeg får ikke til å laste opp bildene mine i orginal str.

Lenke til kommentar
Tenker at det er litt min skyld dette her.

Det er langt ifra bare deg. Det er mange andre også.

 

Jeg har klart det fint før men nå plutselig så fikk jeg opp denne meldingen her:

Opplasting feilet. Vennligst be administrator om å sjekke innstillinger og tillatelser

Kan ha vært for mye trafikk på diskusjon.no eller at du satt på en mørken internet linje.

 

Derfor sa en at jeg kunne bruke bildr.no, men så gikk vist ikke det heller så jeg bruker heller hjemmesiden min, men der får jeg litt dårligere kvalitet på bildene mine pga jeg får ikke til å laste opp bildene mine i orginal str.

Du kan jo prøve igjen nå. Det gjøres lettest ved å redigere det første innlegget ditt (velg full redigering). Går det bra nå, så kan du be en moderator fjerne unødvendige innlegg.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et fint alternativ til forumets opplastingfunksjon er å ta i bruk nettsider som Photobucket og Imageshack som enkelt lar deg holde orden på og dele bildene dine.

 

Nei, dette er ikke ønsket på bildekritikken, ganske enkelt fordi hele tråden vil miste sin sammenheng om den andre siten går ned, endrer URl eller bildet fjernes.

 

I bildekritikken her skal man derfor legge inn bildene på diskusjon - ikke linke til bilder på andre servere.

Vi har jo vekslet et par PM'er om manglende plass til vedlegg. For øyeblikket har jeg ikke mere plass til vedlegg, selv om jeg har slettet alle gamle og/eller lite besøkte vedlegg, og dermed ødelagt en del eldre tråder. Sammenlign det med de mange bildene jeg har lagt ut i diverse eksempeltråder og noen få på bildekritikken - disse er linket fra min SmugMug, og er derfor i praksis mye mer permanente.

 

Jeg følger med på antallet treff disse bildene får, og kan se at en del folk er flinke til å bruke søkefunksjonen, så det ville vært leit om jeg hadde måttet slette dem for å få mer plass til vedlegg... Bilder jeg har lagt ut i tråder for lenge, lenge siden får fortsatt treff.

 

Mao. virker, IMHO, policyen om ikke å linke fra eksterne kilder mot sin hensikt, for ikke å snakke om at det har torpedert mitt selvflagellerende prosjekt "Not Quite Ready For Prime Time"... :)

 

Ellers: Sticky! Sticky! Sticky!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, utefra hva jeg ser på screenshot så ser dette programmet enkelt og greit ut. Er det noen som vet om det en like enkel måte å gjøre samme prosess i Photoshop Elements? Synes det er greit å forholde meg til færrest mulig applikasjoner.

 

Edit: fjernet en lang quote

Endret av Linken
Lenke til kommentar
Hei, utefra hva jeg ser på screenshot, så ser dette programmet enkelt og greit ut. Er det noen som vet om det en like enkel måte å gjøre samme prosess i Photoshop Elements? Synes det er greit å forholde meg til færrest mulig applikasjoner.

Du kan eksportere bildet fra Organiserings-delen i PS Elements. Der velger du filtype (JPEG), en passende størrelse og JPEG kvalitet (Jeg bruker normalt 7). Dette virker i PS Elements 6, husker ikke om funksjonaliteten finnes i eldre utgaver.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg mener at hvis det var mulig, så burde det være en sperre mot linking av bilder i BK. Vi har sett mange ganger at linker ikke funker, eller er altfor treige. Vi må lide oss gjennom pop-ups av og til, og det er en plage for oss som skriver mange kommentarer. Jeg synes dere kan vise oss den respekten at dere gjør det lettest mulig for oss som kommenterer bildene deres.

 

Jeg skjønner ikke at det skulle være noe å diskutere i det hele tatt. Greit nok, mange mener at deres sider er en god løsning. Men det er nå engang slik at så og si alle erfarne BK-kommentatorer vil ha det annerledes. Dere har en konto, så bruk den.

 

Vi har lest grunnene til at noen synes det er greit med hosting. Det er det delte meninger om. Men har dere noe i mot å bruke deres konto her på forumet? Er det noen god grunn til å ikke bruke den kontoen? og ikke skriv at latskap er årsaken, for det er ikke et akseptabelt argument.

Lenke til kommentar
Jeg mener at hvis det var mulig, så burde det være en sperre mot linking av bilder i BK. Vi har sett mange ganger at linker ikke funker, eller er altfor treige. Vi må lide oss gjennom pop-ups av og til, og det er en plage for oss som skriver mange kommentarer. Jeg synes dere kan vise oss den respekten at dere gjør det lettest mulig for oss som kommenterer bildene deres.

 

Jeg skjønner ikke at det skulle være noe å diskutere i det hele tatt. Greit nok, mange mener at deres sider er en god løsning. Men det er nå engang slik at så og si alle erfarne BK-kommentatorer vil ha det annerledes. Dere har en konto, så bruk den.

 

Vi har lest grunnene til at noen synes det er greit med hosting. Det er det delte meninger om. Men har dere noe i mot å bruke deres konto her på forumet? Er det noen god grunn til å ikke bruke den kontoen? og ikke skriv at latskap er årsaken, for det er ikke et akseptabelt argument.

Ja, dette er så i klartekst at det er det som burde stått øverst der doffen har skrevet noe greier. Eller redigert inn i førstepost her med rød skrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...