Gå til innhold

Miniguide: Raskere bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt råd for raskere ny bærbar er å reinstallere Windows! ;)

 

Men det er jo ikke alle som syns det er like enkelt, de kan da heller ta en tur i kontrollpanel - legg til/fjern programmer, og rense ut alt man ikke bruker, eller som er trialware (prøveversjoner av div programmer).

Jeg gjør selv alltid dette på nye ferdigmaskiner, og kjøpte nylig en ny Acer TravelMate 6592 med 2,2Ghz C2D, fordi jeg ville ha mer fart i Vista enn den gamle med 1,7Ghz PM. Bruker maskinen til alt annet enn spill.

Men denne nye maskinen starter da opp med ikke mindre enn 85! kjørende prosesser i Vista før jeg i det hele tatt har installert noe (ca dobbelt så mange som en clean install burde ha), og hastighetsøkningen samt oppstartstid blir kraftig avspist pga all crapware som ligger inne fra Acer.

 

Det enkleste utover å avinstallere unødvendige programmer er å rense ut oppstartselementer i msconfig. På en kontormaskin er det feks liten vits i å ha "tray" for lyd og grafikk kjørende hele tiden, det er også etter min mening liten vits i å kjøre tredjeparts programmer for nettverkskort, batteri, hurtigtaster, osv, når Windows kan gjøre dette like greit selv uten ekstra kjørende prosesser.

 

Et annet, og litt mer drastisk råd er å skaffe en 7200rpm harddisk, dette gir spesielt i Vista en svært god ytelsesøking ifht 4200rpm disker, og litt bedre enn 5400rpm.

Lenke til kommentar

oi, så ikke den :p

Uansett, veldig (UTROLIG) tynn liste, det er mye mer enn det man kan deaktivere, og fortsatt ha alt i tipp topp fungerendes stand :)

 

edit: Ser forresten task scheduler i deaktiveringslisten... Deaktiverer du den, deaktiverer du også prefetching, noe som gjør alt en god del tregere...

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Bare en liten kommetar til det å slå av det trådløse, er at det er en fordel å slå av både det trådløse og blåtann (som han glemte å nevne) som standard, og slå på når det er nødvendig. Sparer strøm, og er sikkerhetsmessig en stor fordel. En annen ting er hvis en kobler seg til med en kabel, og det er et åpent trådløst nettverk i nærheten som automatisk blir koblet opp, så kan det skape problemer å få tak i ressurser på det kablede nettet...

Lenke til kommentar
Men denne nye maskinen starter da opp med ikke mindre enn 85! kjørende prosesser i Vista før jeg i det hele tatt har installert noe (ca dobbelt så mange som en clean install burde ha), og hastighetsøkningen samt oppstartstid blir kraftig avspist pga all crapware som ligger inne fra Acer.

 

Det enkleste utover å avinstallere unødvendige programmer er å rense ut oppstartselementer i msconfig. På en kontormaskin er det feks liten vits i å ha "tray" for lyd og grafikk kjørende hele tiden, det er også etter min mening liten vits i å kjøre tredjeparts programmer for nettverkskort, batteri, hurtigtaster, osv, når Windows kan gjøre dette like greit selv uten ekstra kjørende prosesser.

Helt enig - og akkurat det jeg selv gjør :yes: Ble veldig plaget av ekstremt mye aksess til disk i Vista, og skrudde av det jeg kunne for å få has på problemet: Anti-Adware/Spyware, anti-virus - alt bort. Allikevel forsvant ikke problemet, jeg kunne vært borte i 1 time, og allikevel ha full aktivitet da jeg kom tilbake. Det viste seg å være tjenesten "Superfetch" som prefetcher en hel masse drit. Anbefaler å deaktivere denne! Vista var ekstremt mye mer brukbar etterpå.

Lenke til kommentar
Installer din favoritt av Linux-distribusjoner og se ytelsen gå i været.

 

Min favoritt er Fedora 8 (siden da funker nesten alt out of the box på min PC). Et av ankepunktene mine er imidlertid at batterilevetid er mye dårligere enn med XP. Det kan sikkert ha noe med at jeg er flinkere til å kun enable det som jeg trenger på XP enn i Linux også da ;)

Lenke til kommentar
Men denne nye maskinen starter da opp med ikke mindre enn 85! kjørende prosesser i Vista før jeg i det hele tatt har installert noe (ca dobbelt så mange som en clean install burde ha), og hastighetsøkningen samt oppstartstid blir kraftig avspist pga all crapware som ligger inne fra Acer.

 

Det enkleste utover å avinstallere unødvendige programmer er å rense ut oppstartselementer i msconfig. På en kontormaskin er det feks liten vits i å ha "tray" for lyd og grafikk kjørende hele tiden, det er også etter min mening liten vits i å kjøre tredjeparts programmer for nettverkskort, batteri, hurtigtaster, osv, når Windows kan gjøre dette like greit selv uten ekstra kjørende prosesser.

Helt enig - og akkurat det jeg selv gjør :yes: Ble veldig plaget av ekstremt mye aksess til disk i Vista, og skrudde av det jeg kunne for å få has på problemet: Anti-Adware/Spyware, anti-virus - alt bort. Allikevel forsvant ikke problemet, jeg kunne vært borte i 1 time, og allikevel ha full aktivitet da jeg kom tilbake. Det viste seg å være tjenesten "Superfetch" som prefetcher en hel masse drit. Anbefaler å deaktivere denne! Vista var ekstremt mye mer brukbar etterpå.

Ja det er meget mulig at dette kan være en god løsning for noen (mange?), men vil bare legge til at Vista er merkbart mye tregere når installasjonen er ny, enn den er etter en uke. Så jeg vil vel anbefale å gjøre det du sier som en løsning dersom maskinen forblir lite responsiv selv etter en tids bruk. Jeg syns nok forøvrig også Vista sin automatiske defragmentering er verdt å skru av, og heller kjøre selv når det passer meg. Vil tro dette også hjelper godt på batteritid. Men det kan sikkert være litt avhengig av bruksmønster om dette er en god ide.

 

Trynemjoel Lagt til I dag, 14:18

Installer din favoritt av Linux-distribusjoner og se ytelsen gå i været.

Var jo bare et tidspøsmål før det forslaget kom ja...

Er jo i og for seg et bra forslag også, men min favoritt-distrubusjon må nok bli Kubuntu, og jeg kan ikke si jeg opplever den som raskere enn XP. Men den er definitivt raskere enn Vista om man ikke har veldig kraftig maskin, mitt "problem" er bare at selv om jeg prøver hardt kan jeg ikke noe for å like Vista bedre enn både XP og Kubuntu. Jeg syns rett og slett det er verdt "prisen" så lenge maskinen er satt opp som nevnt tidligere, uten all crapwaren fra Acer, Dell, osv.

Men vi trenger vel ikke gjøre dette til atter en lang og kjedelig Linux VS Windows debatt kanskje? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...