Gå til innhold

Network Norway kjøper One Call


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske morsom å være One Call kunde da :p

 

"Hei, jeg har One Call, De er underoperatør av Network Norway som er underoperatør av netcom" :p

 

Norge er et fint land, underoperatører av underoperatører. Mellomledd er en fin båt.

 

(ja, jeg vet network norway har eget nett, men de bruket netcom utenfor sitt dekningsområde)

Lenke til kommentar
Har nettopp bestilt meg abonnement fra OneCall, siden NuTel gikk konk. Vil dette kjøpet av OneCall gjøre slik at vi får tilsendt et nytt sim-kort for bruk med Network Norway, eller kan vi beholde det vi har? SIM-kortet jeg har fått i posten blir ikke aktivert før 7. jan, så jeg kan jo ikke bruke telefonen.

 

One Call kommer til å ha aktive NetCom-kort en stund til, så du vil kunne bruke kortet du fikk... du vil få et nytt kort etterhvert, og kjenner jeg One Call rett så kommer de til å aktivere det nye kortet midt på natta slik at det ikke skal påvirke arbeidsdagen :-)

 

-snubbel

 

"Hei, jeg har One Call, De er underoperatør av Network Norway som er underoperatør av netcom" :p

(ja, jeg vet network norway har eget nett, men de bruket netcom utenfor sitt dekningsområde)

 

Nå vil jo endelig NwN kunne bygge ut nettet sitt slik at de ikke trenger å leie kapasitet av NetCom utenfor eget dekningsområde...

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Nå vil jo endelig NwN kunne bygge ut nettet sitt slik at de ikke trenger å leie kapasitet av NetCom utenfor eget dekningsområde...

Det vil aldri skje. Ikke så lenge Netcom og Telenor er pålagt å tilby roamingavtale til mindre operatører. Det vil være direkte ulønnsomt for NwN å bygge ut et nasjonalt nett, når de heller kan bygge bare på steder det er lønnsomt å ha eget nett og "piggybacke" på NC eller TN der hvor det ikke er lønnsomt å bygge.

Lenke til kommentar
Det vil aldri skje. Ikke så lenge Netcom og Telenor er pålagt å tilby roamingavtale til mindre operatører. Det vil være direkte ulønnsomt for NwN å bygge ut et nasjonalt nett, når de heller kan bygge bare på steder det er lønnsomt å ha eget nett og "piggybacke" på NC eller TN der hvor det ikke er lønnsomt å bygge.

 

Selvfølgelig vil ikke NwN gidde å bygge et landsdekkende nett, men det er heller ikke nødvendig får å trumfe gjennom nye priser og tjenester. Det er jo ikke ukjent at den største kundemassen er i byene og det er der operatørene drar inn mest penger. Hvis NwN har eget nett i byene, er det ikke lenger et problem at dette finansierer deler av utlegget de har til NetCom for kundene som bor i skauen.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jokeren i dette spillet heter 3G. Det er ingen tvil om at dette er fremtidens nett, ikke minst fordi NWN har begrenset med kapasitet i GSM900, som de har bygget mye av i det siste året. Når det gjelder GSM900 kan de drive med Cherrypicking, dvs bygge eget nett i storbyene, og bruke NC i resten av landet.

 

På 3G har de ingen slik avtale med NC, og hvorvidt de får en slik avtale vil være avgjørende for hvor stor geografisk dekning de vil bygge på 3G. Hvis de ikke får 3G-roaming med NC vil de være nødt til å bygge stort, muligens vil 3G-nettet dekke mer enn GSM-nettet deres, men dette er spekulasjoner fra min side, siden jeg ikke kjenner kalkylene deres.

 

PS. I går fikk jeg inn kotorsenderen til NWN og kunne ringe hjem. Heaven can wait...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil ikke NwN gidde å bygge et landsdekkende nett, men det er heller ikke nødvendig får å trumfe gjennom nye priser og tjenester. Det er jo ikke ukjent at den største kundemassen er i byene og det er der operatørene drar inn mest penger. Hvis NwN har eget nett i byene, er det ikke lenger et problem at dette finansierer deler av utlegget de har til NetCom for kundene som bor i skauen.

Jeg er litt spent på om de kommer til å gjøre det på den måten (jeg vil egentlig tro det) eller om de kommer til å kjøre på gammel Teletopia modell, altså differentsiert pris på eget nett og på roaming. Jeg tipper at de kommer til å kjøre den første, men det kunne også vært spennende å sett hva som skjedde dersom de valgte den første.

 

Jeg er også spent på å se hva PT kommer til å gjøre dersom NwN blir store. Det kan godt tenkes at de føler at roamingpåbudet deres blir utnyttet og endrer den. Hvor går den magiske grensen for at man er en liten operatør?

Lenke til kommentar
På 3G har de ingen slik avtale med NC, og hvorvidt de får en slik avtale vil være avgjørende for hvor stor geografisk dekning de vil bygge på 3G. Hvis de ikke får 3G-roaming med NC vil de være nødt til å bygge stort, muligens vil 3G-nettet dekke mer enn GSM-nettet deres, men dette er spekulasjoner fra min side, siden jeg ikke kjenner kalkylene deres.

Lurte på hvor du ble av :) Nasjonalt 3G nett er absolutt noe som hadde vært av interesse. Uheldigvis kinger 3G og norsk topografi dårlig i samme setning. Det vil vell være fryktelig dyrt å bygge et stort geografisk 3G nett i Norge sammenlignet med et stort geografisk GSM 900 nett... Jeg har mine tvil om NwN 3G nett noensinne vil dekke noe særlig mer enn storbyene, men man kan jo aldri vite. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Håper dette ikke fører til voldsomme forandringer i abbonementet mobil faktura til OneCall. Jeg liker egentlig det slik det er nå; gratis opp til ei viss grense (som jeg uansett ikek greier overstige)

Not to worry, son.

Lenke til kommentar
Håper dette ikke fører til voldsomme forandringer i abbonementet mobil faktura til OneCall. Jeg liker egentlig det slik det er nå; gratis opp til ei viss grense (som jeg uansett ikek greier overstige)

Tviler sterkt på at det blir endret. Jeg tipper det som kommer til å skje er at ringeprisen over den faste grensen blir litt lavere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...