Gå til innhold

Glem megapikslene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir spennende å se hvordan de skal rangere, med tanke på at nye og bedre mobiler stadig dukker opp. En mobil med terninkast 6 i dag, fortjener ikke samme 6eren om ett år...

Blir vel mest sannynlig et poengsystem, som blir matematisk regnet ut, og som er uten makspunkt.

 

For eksempel tar de det beste mobilkameraet i 2007, kjører gjennom den matematiske modellen og får 1053 poeng, så kommer det beste i 2008 og får 1432, etter hvert som kameraene blir bedre og bedre, så får de selvfølgelig høyere poengscore. Nesten som 3dmark om du har hørt om dette.

Lenke til kommentar

Endelig. Så slipper man kanskje å høre dette evinnelige maset om hvor mange megapiksler mobilkameraene har, både fra produsenter og forbrukere. Det er ingen tvil om at optikken i mobilkameraer har forbedret seg drastisk de siste årene. Men de vil jo alltid ligge bak for eksempel digitale kompaktkameraer. Så tror nok mobilkameraer alltid vil egne seg best som kamera når man ikke har noe annet for hånden. Ville ikke brukt et mobilkamera som feriekamera akkurat.

 

Men kanskje forskjellene utjevnes litt etterhvert som kameraene blir bedre. På et punkt lar det seg jo vanskelig forbedres, og da vil man nok ikke mannen i gata se den store forkjellen.

Lenke til kommentar

dette vil vel funke omtrent like bra som cpu-talla er jeg redd...

 

en kan vel fint kalle dette en benchmark for digitalkamera, og hvor mange produsenter tror dere vil faktisk oppgi den?

dem vil kanskje oppgi ett blad eller nettsides test resultat, om det kommer bra ut, men jeg tror nok dem fortsatt kommer til å presentere megapixel tallet i front. dette på samme måte som at selv om amd og intel har prøvd å legge om cpu-merkinga så oppgis mhz eller ghz fortsatt...

 

nei det er vel som den kjære bilen, "folk kjøper hestekrefter men kjører dreiemoment" som det var en eller annen som sa...

Lenke til kommentar
dette vil vel funke omtrent like bra som cpu-talla er jeg redd...

 

en kan vel fint kalle dette en benchmark for digitalkamera, og hvor mange produsenter tror dere vil faktisk oppgi den?

dem vil kanskje oppgi ett blad eller nettsides test resultat, om det kommer bra ut, men jeg tror nok dem fortsatt kommer til å presentere megapixel tallet i front. dette på samme måte som at selv om amd og intel har prøvd å legge om cpu-merkinga så oppgis mhz eller ghz fortsatt...

 

nei det er vel som den kjære bilen, "folk kjøper hestekrefter men kjører dreiemoment" som det var en eller annen som sa...

Det kan nok være som du sier ja. Men mobilprodusentene som har gått inn for dette skal hvertfall ha respekt og kudos for tiltaket. Det er bedre at de prøver enn at de ikke prøver.

Lenke til kommentar

Glimrende! Jeg håper vi får en slags CamMark08 med ulike undertester og en totalsum. Undertestene kan gjerne være basert på lignende tester som Akam gjør.

 

- Oppløsningstest

canon_s3_is.gif

 

- Støytest

- kromatisk feilbrytningstest

- Fortegning

- Lysfall

- Fargetest

- Hurtighetstest (oppstart, fokusering, utløserforsinkelse, klart til neste bilde)

- Blitstest (styrke, lysfall, farge, klart til neste bilde)

 

Og et oppsummeringsresultat omtrent som i 3DMark. Hvis metoden standardiseres så kan alle produsentene bruke den som et mål på kamerakvalitet i sitt reklamemateriell.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...