Gå til innhold

Bibble oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt Canon 40D og kommer til å ta bilder i råformat men har ingen erfaring med

etterbehandling og konvertering av raw filer.

 

Er Bibble da et bra sted å begynne til en overkommelig pris slik jeg tror?

 

Jeg har en del erfaring med Photoshop og ser jo at det også kan brukes, men jeg har ingen lovlig lisens på Photoshop, og er ikke student lenger heller så da synes jeg det blir litt for galt å fortsatt drive på med pirat.

 

Mens jeg sparer til CS3 vurderer jeg derfor Bibble for å få utnyttet potensialet i bildene.

 

Er dette alt jeg trenger for å etterbehandle bildene mine frem til evt kreativ etterbehandling?

 

Håper dette ikke er for mye of topic, ettersom tråden vel egentlig går på oppdateringen..

Lenke til kommentar

Bibble Lite (for en gangs skyld har Lite-versjonen så mye funksjonalitet at det faktisk bare er proffer som trenger Pro) er veldig hyggelig priset, og (relativt) lett å få gode resultater med.

 

For min egen del klarer jeg meg helt uten Photoshop. All konvertering og justering gjøres i Bibble, og skal jeg til med mer retusj (sjelden), så holder The Gimp for meg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Bibble Lite (for en gangs skyld har Lite-versjonen så mye funksjonalitet at det faktisk bare er proffer som trenger Pro) er veldig hyggelig priset, og (relativt) lett å få gode resultater med.

 

Såvidt jeg ser, så er det par ting jeg vil ha glede av når det gjelder pro utgaven - som f.eks work queues - de ser speenede ut - ihvertfall ut ifra beskrivelsen. Nå er jo også pro utgaven hyggelig priset.

 

For min egen del klarer jeg meg helt uten Photoshop. All konvertering og justering gjøres i Bibble, og skal jeg til med mer retusj (sjelden), så holder The Gimp for meg.

Da er du ikke avhengig av Windows heller da? Hva bruker du for å organisere bildene dine?

 

Tom

Lenke til kommentar
Bibble Lite (for en gangs skyld har Lite-versjonen så mye funksjonalitet at det faktisk bare er proffer som trenger Pro) er veldig hyggelig priset, og (relativt) lett å få gode resultater med.

 

Såvidt jeg ser, så er det par ting jeg vil ha glede av når det gjelder pro utgaven - som f.eks work queues - de ser speenede ut - ihvertfall ut ifra beskrivelsen. Nå er jo også pro utgaven hyggelig priset.

Jeg burde kanskje ha kursivert "trenger"? ;) Lite-versjonen er ikke forkrøplet på noen måte ifht. batchprosessering eller behandling av enkeltbilder - man får like enkelt like gode bilder med Pro og Lite. Untaket kan være at man må ha Pro for å få ekstra konfigurerbar Noise Ninja om man kjøper ekstra lisens. Work queues kan sikkert være et nyttig hjelpemiddel, men man klarer seg fint uten.

 

For min egen del klarer jeg meg helt uten Photoshop. All konvertering og justering gjøres i Bibble, og skal jeg til med mer retusj (sjelden), så holder The Gimp for meg.

Da er du ikke avhengig av Windows heller da? Hva bruker du for å organisere bildene dine?

Avhengig og avhengig... Jeg er en gamer, så jeg må fortsatt ha Windows for spill, men det er ingenting annet som låser meg til MS. Her går det i Thunderbird, Opera, VLC og OpenOffice. :)

Jeg er nok ganske primitiv i min bildeorganisering. Jeg bruker rett og slett Picasa og organiserer bildene mine etter dato i mappestrukturer på disk (Vista gjør det automatisk for meg når jeg stikker kortet i leseren), som gjenspeiles i Picasa. Alle bilder, inklusive råfiler, lagres på 2 separate, eksterne backupdisker, i tillegg til at jeg har inneværende år på en "produksjonsdisk".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Herregud så kjapt det går! Installerte og startet opp prøveversjonen på Ubuntu nettopp, og programmet var jo oppe på under ett sekund på laptopen min. Bare de aller minste programmene greier vanligvis noe sånt, og det er vel veldig modulært bygget opp for å greie dette. IMPONERT.

 

En ting er å starte opp PS CS3 i Windows, men prøve å starte opp Photoshop med Wine i Linux for å gjøre retusjering tar jo fort over 20 sekunder. Slipper å gjøre det mer :)

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket hadde ikke Lite-versjonen støtte for å bruke mer enn én kjerne om gangen. Da er jeg nødt til å ha Pro-versjonen. Har dette endret seg siden folk her sier man klarer seg med Lite?

 

(Er det noe jeg gjerne skulle hatt en fire-åtte kjerner for, så er det Bibble)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...