Gå til innhold

Firefox 3.0 Beta 2 ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En forhåndsvisning av Firefox 3.0 Beta 3 kan forresten lastes ned fra ftp.mozilla.org - forløpig kun for Windows.

 

Nei, nei, nei. Dobbelt unøyaktig, både ordvalget "forhåndsvisning" og at det kun ligger for Windows.

 

Det artikkelen lenker til er stedet for nedlasting av sist kompilerte utviklerutgave. Ingen "forhåndsvisning" altså, rett og slett bare kontinuerlig oppdatert build av det som akkurat nå skjer. Og du finner tilsvarende utgaver for Linux og Mac.

Lenke til kommentar

Har en web-side som lager dynamisk innhold ved å modifisere innerHTML i en div tag med noen forms og tabeller. Der er det ganske stor forskjell i ytelse på browserne, på hvor lang tid de bruker på å håndere en gitt oppdatering:

 

1. Opera 9.24: 47ms

2. IE7: 109ms

3. Firefox 3.0beta2: 212ms

 

Så, i denne øvelsen er Firefox desidert tregest, og Opera overlegen alle.

Endret av Tomle
Lenke til kommentar
Har en web-side som lager dynamisk innhold ved å modifisere innerHTML i en div tag med noen forms og tabeller. Der er det ganske stor forskjell i ytelse på browserne, på hvor lang tid de bruker på å håndere en gitt oppdatering:

 

1. Opera 9.24: 47ms

2. IE7: 109ms

3. Firefox 3.0beta2: 212ms

 

Så, i denne øvelsen er Firefox desidert tregest, og Opera overlegen alle.

Når du først skal sammenlikne, bør du bruke funksjoner som er definert i en standard, og ikke slike IE-kompabilitetsfunksjoner. Jeg veit ikke hvordan du målte tidsperspektivet, men ville likt å se det samme ved document.createElement, document.createTextNode og .appendChild-funksjonene.

Lenke til kommentar
Når du først skal sammenlikne, bør du bruke funksjoner som er definert i en standard, og ikke slike IE-kompabilitetsfunksjoner. Jeg veit ikke hvordan du målte tidsperspektivet, men ville likt å se det samme ved document.createElement, document.createTextNode og .appendChild-funksjonene.

Har kikket en del på dette ved en anledning tidligere og lest diverse artikler. Trengte å håndtere en stor dynamisk tabell. Konklusjonene og testene jeg så rundt dette var ganske entydige på at innerHTML fungerer raskere en DOM metodene. Når det uansett er godt støttet i browserne så ser jeg ingen grunn til ikke å bruke det.

 

Ta en titt på disse eks. Ganske brutale forskjeller i noen browsere:

 

http://www.quirksmode.org/dom/innerhtml.html

http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript...nnygoodman.html

http://www.oreillynet.com/javascript/2003/...marker_ora.html

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Opera, siden den skulle være så rask. Og rask er jo en bra ting :)

Personlig syntes jeg hastighet forskjellene var minimalistiske, jeg kunne ikke si at det ikke så grusomt mye fortere, opplevde bare at Opera slet med å åpne sider som "It's-Learning", noe ikke FireFox gjør. Og dermed føles Opera til mitt bruk, generelt tregere egentlig. IE har jeg alltid opplevd som tregere enn både FireFox og Opera.

 

Opera har mye "eyecandy", noe jeg faktisk ikke foretrekker i en nettleser. Jeg ønsker at den er så plain og enkel som mulig, og da er FireFox bedre enn både IE7.0 og Opera føler jeg.

 

FireFox har en overlegen støtte for "add-ons", og du kan lett tweake innstillingene i FireFox, samt bruke add-ons som "FasterFox" som kan hjelpe deg med å få den enda litt raskere. Add-ons som "AdBloack Plus" + "AdBlock Filterset.G Updater" blokkerer jo bort all mulig unødvendig flash og reklame på alle sider, om du finner noe som ikke blir blokket er det svært lett å blokkere det. Dette gjør at sider lastes mye fortere og lettere. Lett skifte av "skinns", ganske bra bookmark system. Og du kan bruke Del.icio.us om du vil :)

Du har FlashGet + FlashGot add-on for bra og superrask nedlasting. You name it! :)

 

Og takket være alt det + litt til, så finner jeg noen mangler med alle nettlesere jeg prøver, og ender alltid opp med å gå tilbake til FireFox :)

 

En grunn til at jeg strengt tatt ikke kunne bruke Opera, er at den tydeligvis håndterer en del nettsider feil, noe som gjorde at jeg ikke kunne laste ned skole dokumenter og oppgaver fra It's-Learning, fordi med Opera så endte Word dokumentene jeg lastet ned å bli noe helt helt annet, som PC-en min ikke maktet å åpne i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes Firefox 1.5.0.11 er rask og fin jeg. Men jeg lever alltid i en viss utrygghet om at noen misbruker svakhetene i den når jeg surfer her og der. Det sagt, så er det ikke sikkert en nyere versjon er så veldig mye mindre utsatt "med sikkerhetshull både i øst og i vest".

Lenke til kommentar

Har brukt FF 3.0 en stund nå, om det tar 1,5sekunder å laste siden eller 2,5 sekunder bryr meg heller lite, jeg gleder meg derimot stort med alle de nye funksjonene som er kommet i FF. Hvis de hadde greid å rappe funksjonen til opera, slik at du får "snarveiene" hurtigvist når du åpner en ny "tom" fane så hadde det vært 100% :)

 

Eller så er jeg storfornøyd med FF 3.0

Lenke til kommentar
Hvis de hadde greid å rappe funksjonen til opera, slik at du får "snarveiene" hurtigvist når du åpner en ny "tom" fane så hadde det vært 100% :)
Finnes flere slike utvidelser, jeg holder en knapp på Speeddial som jeg selv har oversatt, den overgår funksjonaliteten til opera med glans (da tenker jeg lett tilgjengelige innstillinger, det er mulig at man kan endre på ting i speeddial til Opera, men jeg har ikke funnet det, bortsett fra noen få ikke selvforklarende valg i opera:config: Speed Dial Search Type (?), Speed Dial State (?) og noe i Speeddial.ini):

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4810

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...