Gå til innhold

Nintendo taper milliarder (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har gamer.no's skribenter vært på tittel-kurs hos Dagbladet? Ikke for å være slem mot artikkelforfatter, men denne nyheten var til de grader så misvisende og sensasjonspreget at jeg knapt vet hva jeg skal si. Nei, Nintendo taper ikke milliarder av kroner i julen. Ja Nintendo går glipp av stor potensiell inntekt. Det er en markant og ganske betydelig forskjell mellom de to utsagnene. Men så lokkes kanskje Sony- og Microsoft-fanatikere inn i tråden i håp om dårlig nytt for Nintendo da. Så er vel kanskje greit med en slik tittel alikevel. ; )

 

Når det gjelder disse kosnpirasjonsteoriene, om at Nintendo bevisst holder igjen konsoller, for å skape kunstig høy etterspørsel, er det det rene og kjære bogus fram til noen kommer med håndfast bevis. Inntil bevis framlegges kan vi kun anta at Nintendo faktisk har problemer med å dekke etterspørselen, og at konspirasjonsteoriene er nettopp det, teorier. Jeg tviler på at Nintendo med vilje ødelegger for sitt eget julesalg, for ikke å snakke om "blue ocean"-strategien sin. "Blue ocean"-strategien går på dette å nå ut til et helt nytt marked (De over 30 år og kvinner i dette tilfellet). Om de holder tilbake konsoller er det jo bare hardbarka gamere som får tak i konsollen, noe som ville ødelegge for deres egen strategi. Med andre ord tyder det meste på at Nintendo faktisk har leveringsproblemer. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Det er hvertfall ikke så stor mangel på nett. MPX, XD, Komplett, Spaceworld og PCutstyr har jo flere på lager...

LINK

Det kan være så. Men nå er det ikke detaljistene (butikkene, nettbutikkene etc.) som er tomme for konsoller. Det er leverandøren (Nintendo) og underleverandørene (deriblant Bergsala som er Nintendos leverandør i Norge) som er tomme for konsoller.

Lenke til kommentar
synd for nintendo

 

bra for microsoft og sony!;)

Eeeehm, har du lest hele artikkelen eller? Er det synd for Nintendo at de har større etterspørsel enn de greier å dekke? Er det bra for Sony og Microsoft at Wii selger som hakka møkk? Er de i det hele tatt bra for Sony og Microsoft at det ser ut som om etterspørselen etter Wii aldri avtar? Jeg tror du har lest en annen artikkel enn meg gidt.

Lenke til kommentar

Nintendo er vel også bevisst på å ikke dimensjonere produksjonen etter et eventuelt julesalg. Det er også litt ambisiøst å lagerlegge konsoller for "7,3 milliarder" for et potensielt julesalg..

Nintendo har et luksusproblem og det er at konsollen selger mer enn antatt, hele året gjennom. Jeg ser ikke akkurat hvor det store tapet skal komme i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
synd for nintendo

 

bra for microsoft og sony!;)

Eeeehm, har du lest hele artikkelen eller? Er det synd for Nintendo at de har større etterspørsel enn de greier å dekke? Er det bra for Sony og Microsoft at Wii selger som hakka møkk? Er de i det hele tatt bra for Sony og Microsoft at det ser ut som om etterspørselen etter Wii aldri avtar? Jeg tror du har lest en annen artikkel enn meg gidt.

 

 

Not really, det betyr at de går til andre valg og der ligger sony og microsoft, tenker du før du flyr på meg!?:)

 

Edit: De er altså kundene!

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

På hvilken måte har jeg flydd på deg? Jeg har stilt noen uskyldige spørsmål, og du ga meg et godt svar. Men det at folk ikke får tak i Wii betyr ikke nødvendigvis at de går til konkurrentene. Selvfølgelig er det sikkert en del som ikke gidder å vente, og dermed kjøper en Xbox 360, Playstation 3 eller til og med en Playstation 2. Men en del vil nok reservere en Wii, noen vil kanskje rett og slett bare vente. Tror det går opp i opp jeg. Problemet her er vel at mangelen på Wii har vært konstant fra lansering til nå. Så man har egentlig ingen tall å sammenligne med. Om man hadde hatt tall som viste at salget av Xbox 360 og Playstation 3 var høyere unde perioder der tilgangen på Wii var stor, helt hypotetisk sett altså, kunne man kanskje påvist dette. Men tall foreligger ikke, dermed er dt umulig å vite.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Not really, det betyr at de går til andre valg og der ligger sony og microsoft, tenker du før du flyr på meg!?:)

Edit: De er altså kundene!

Personlig tror jeg at kundene er veldig bevisste på hvilken konsoll de skal ha og ikke "nøyer seg" med en 360 eller PS3. Gamergeeks og ungdommer generelt må være de mest produktbevisste forbrukerne der ute. (Da står du igjen med familiefaren som svetter der han skal ha den siste gaven så det blir fred i huset. Han har muligens gjort researchen sin så da vet han at Wii-en er den av de tre som er mest barnevennlig og prøver å skaffe den et annet sted fremfor å gå for en annen. Ren spekulasjon såklart. :wee:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...