Gå til innhold

Speilreflekssalget til himmels


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo flott at færrest mulig blir lurt til å la mobilkamera erstatte et kjøpt av digitalkamera.

Fordelen med speilreflekskamera er jo også at bildekvaliteten er mer jevnt god på de ulike lavprismodellene. På kompaktkameraene finnes det jo mye billigmerker både i butikk og på nett som gir triste bilderesultater.

Særlig på Finn selges det mye drittkameraer fra diverse enmannsforetak.

 

 

Hittil så er vel ikke speilrefleksmarkedet blitt "ødelagt" av dårlige no-name (OEM) kameraer (??).

 

Det er alltid surt at man om noen år må innse at mange bilder er spolert av dårlig kvalitet pga. optikk og teknikk i kamera.

 

Speilreflekssalget må jo også ses i sammenheng med en god økonomi/kjøpekraft hos nordmenn. Vi ligger høyt over sammenlingbare velferdsland på kjøp av ulike varer/produkter.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Dette er fine tall.

 

Og nå begynner noen av kameraene i mobilene å bli så bra at de erstatter enkle kompaktkamera (selv om 5mpx ikke er idéelt, gi meg heller 2mpx med lite støy og god skarphet). But I digress. Vi er i i alle fall i ønskesituasjonen fotografisk: Alltid beredt. Og om vi skal ta skikkelig pene bilder, så roter vi frem speilrefleksen. Og om det bare er en kul situasjon som MÅ dokumenteres så holder mobilkamera for teknisk kvalitet spiller ikke noen stor rolle når motivet er godt nok. :)

Lenke til kommentar
Det forventets et salg på over 75000 speilreflekskameraer i Norge i år, og nærmere 500 000 kameraer totalt.

 

Les mer

Med så stort volum på salget kan det være håp for oss nordmenn å bli behandlet seriøst av produsentene. Med det mener jeg at produsentene begynner å ta med Norge når det gjelder antall og slipp datoer på nye modeller. Kan og ta med menyspråk som en indikasjon på hvor seriøst en produsent behandler markedet.

 

Det holder ikke å mene att Nordmenn er mer intelligente enn Svensker og Dansker og dermed trenger vi ikke eget meny språk. :new_woot:

 

Edit:

Har sammen tanken om kjøpekraften i Norge i en annen tråd, se inlegg 1423

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Vedrørende kjøpekraften til nordmenn, så er det klart at vi forbrukere bør markere oss i aktuelle forum og nettsteder for å presse på økt fokus på lansering i Norge og norske menyer i kameraer.

 

For skandinaviske språk, kan ikke produsentene se seg blind på svensk eller dansk (eller uten skandinavisk) dersom Norge faktisk har et større eller omtrent like stort salgsvolum av kamera som land med flere innbyggere.

 

Tross alt, norske menyer i kameraer utgjør jo ingen ekstra kostnader, og bør være en selvfølge.

 

jpsalvesen, er det virkelig noe mobilkamera som erstatter enkle kompaktkamera i dag? De erstatter lett 3-6 år gamle kompaktkamera av billigprodusent. -Men ikke billigmodellene til kjente merker.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Tross alt, norske menyer i kameraer utgjør jo ingen ekstra kostnader, og bør være en selvfølge.

Ja - når man skal lære seg å bruke noe så "piece of cake" som et DSLR, så er det essensielt at man ikke blir stoppet av utenlandske fremmendord.

Det handler ikke om å bli stoppet av fremmedord. Det handler om tilpasse seg markedet.

Dersom du er kjøper mer enn naboen, hvorfor skal du da tilpasse deg naboens behov?

Lenke til kommentar
jpsalvesen, er det virkelig noe mobilkamera som erstatter enkle kompaktkamera i dag? De erstatter lett 3-6 år gamle kompaktkamera av billigprodusent. -Men ikke billigmodellene til kjente merker.

 

Nei. Mobilkamera erstatter ikke kompaktkamera fullt ut. Kompaktkamera er fortsatt best med blitz og i forhold til dynamisk omfang og skarphet. Men - vi har oftere med oss mobilen enn kompaktkameraet. Og de gangene vi skal i bryllup og 17-mai-frokost og ut i naturen, så kan vi jo ta med speilrefleksen. :)

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn at Nikon reklamen på forsiden nå har et meget godt poeng;

"Leksjon 1: Bare trykk på knappen".

 

DSLR har "Auto" som de fleste andre kameraer, og en trenger ikke kunne moe mer for å trykke på den knappen i forhold til et kompaktkamera.

 

Å lære seg mer er derimot ikke noe dumt, men man TRENGER ikke så mye mer. En kompis av meg er nybakt pappa og sier han er irritert at kompaktkameraet hans er tregt og dårlig. Han kan fint lite om foto, men jeg mener at en liten investering i et f.eks Olympus E-410 som er meget mye value for money hadde gitt han hastigheten han trenger, samt mye bedre bildekvalitet. ... og potensiale om han velger å benytte seg av det senere. "Auto" er fint for mange.

Personlig bruker jeg ALDRI auto..., bare semi auto og manuell. (A, S og M)..., men det er fordi jeg velger det.

Lenke til kommentar

Artig å se at så mange kjøper dSLR :)

 

Når det gjelder mobilkameraer, så skal det mye til for å få ett godt kamera på en mobil. 1,6M Pixler eller lignende blir lett litt lite. Og man haar absolutt ingen mulighet til å velge enkle instillinger som lukkerhastighet eller ISO. + At bildet som oftest blir kornete...

 

Og... skal man først ta bilder, hvorfor ikke bruke Speilrefleksen? Selv tar jeg det nesten alltid med meg. :)

 

mrbjoern :)

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg et D80 og må si jeg er kjempefornøyd.

Valget stod mellom et kompaktkamera og speilrefleks. Kompaktkameraer er jo billigere, men optikken på disse er jo, unnskyld ordbruken, ræva. I tillegg er de tregere, man kan ikke bytte optikk og levetiden er som regel langt kortere en på speilrefleks. Da hjelper det lite at de er billige.

 

En ting jeg ble overrasket over er at menyene ikke er på norsk. Dette er rett og slett dårlig. Mye av ordene innenfor foto er helt annerledes på engelsk og dette må læres. Bare se på typenavnet. Speilrefleks er SLR. Ingen i Norge vil kunne gjette seg til hva SLR betyr. Så har vi blenderåpning. Blender betyr jo noe helt annet på engelsk. Listen er lang som et vondt år. Det engelske 'fotospråket' er helt annerledes en det norske.

 

For entusiaster og proffer er nok ikke dette et problem, men jeg er overbevist om at salget av speilrefleks hadde økt mer med norske menyer. Da mener jeg man hadde fanget interessen til mange av de som er ute etter et familiekamera med 'pek og trykk'.

Lenke til kommentar

SLR - Single Lens Reflex eller Speilrefleks på norsk, tror jeg hadde skjønt det hvis det ikke stod forkortet:)

Personlig syntes jeg det er lettere å ha kameraet på engelsk, da matcher inst. på kamera det jeg leser på engelske sider, dessuten er engelsk lettere å forstå enn svensk.

Olympus og Canon er vel omtrent eneste på markedet idag med norsk meny på alle sine nye kameraer, for de som foretrekker norsk meny får vi håpe de andre kommer etter snart.

 

Go Norway!

Lenke til kommentar
SLR - Single Lens Reflex eller Speilrefleks på norsk, tror jeg hadde skjønt det hvis det ikke stod forkortet:)

Personlig syntes jeg det er lettere å ha kameraet på engelsk, da matcher inst. på kamera det jeg leser på engelske sider, dessuten er engelsk lettere å forstå enn svensk.

Olympus og Canon er vel omtrent eneste på markedet idag med norsk meny på alle sine nye kameraer, for de som foretrekker norsk meny får vi håpe de andre kommer etter snart.

 

Go Norway!

 

Det er mulig du ville forstått det, men det var ikke poenget mitt. Du er mest sannsynlig interessert i emnet. Det er ikke så sikkert den alminnelige kamerabruker ville trukket paralellen. ;)

 

Et annet poeng er at manualen er på norsk. Hvorfor i all verden er menyene på engelsk?

 

Sverige har jo sitt eget fotospråk, akkurat som England og Norge har det. Jeg tror de fleste vil velge morsmålet dersom de får valget. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror ikke bruktmarkedet blir å renne over av entusiastmodeller og kremotikk, det er vel i hovedsak enrymodeller med kitobjektiver det kan bli mange av til salgs.

Det er bare å se hva som er til salgs av filmbasere kameraer det er mye billigmodeller med bilige objektiver men lite entusiastgreier til salgs.

Med det hadde hvert gøy hvis folk begynte å dumpe 5D og D3 med kremoptikk.

Lenke til kommentar

Du får faktisk et par ganske gode tilbud på gamle toppmodeller på bruktmarkedet nå. :)

 

Dessuten er det med bakgrunn i et marked der Canon har hatt monopol på fullformat, noe de ikke har lenger. Prisene i dette markedet spår jeg at vil falle i alle tilfeller, hvor mye vil vise seg, men det vil nok også reflektere seg på bruktmarkedet.

 

MEN. Optikken kommer ikke på salg, og det er det som virkelig vil hindre meg i å skaffe meg et slikt system. Men et D3 med et par gode objektiver ville vært fint å ha. Et toalett av rent gull hadde vært fint å ha, men det er fortsatt litt for dyrt for meg. Tror vi holder oss til 4/3 jeg.

Lenke til kommentar
Tipper det blir bra utvalg i klassen fra D300 og nedover. Vi har allerede sett eksempler på folk som ut fra ingen erfaring "skal ha det beste", og gir opp og legger røkla ut for salg etter kort tid.

Og det igjen er fint for oss som gjerne vil ha litt "nytt" utstyr til brukte priser :!:

Det som forundrer meg er at selv de uvitende som aldri har brukt annet enn kompaktkamera knapt nok gidder å åpne bruksanvisningen for å lære seg kameraet, og blir derfor fryktelig skuffet over bildekvaliteten på si Dslr når de ser resultatet. Eksemplene på dette er vel ganske mange etterhvert...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...