Gå til innhold

Norsk programmerings-Wiki


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var en stor overraskelse! Vil gjerne få uttrykt min takknemmlighet ovenfor hardware.no som postet artikkelen. Eneste ulempen er at den kom litt tidligere enn forventet, slik at ikke alt er på plass enda.

 

Domene: Codewiki.no må fortsatt bli satt til riktig navneserver slik at domenet blir noe mer en bare en ramme.

 

WikiURL: Inntill webhost-folka får fikset ting (etter codewiki.no domenet funker skikkelig), er vi nødt til å nøye oss med lang og kjip wiki-url`er. Dette ordnes asap.

 

Den engelske wikien skal dele kildekode med den norske, slik at vi ikke trenger å gjennomføre alle endringer to ganger. Dette er heller ikke på plass enda, men iløpet av uken bør det aller meste være på stell!

 

Både jeg og LupusLupus gleder oss masse, og setter pris på all hjelp vi kan få..

 

Dette var litt overraskende gitt..

 

Våknet nettopp opp etter å ha sovet i 3 timer etter eksamen, og finner wikien vår med over 30 nye endringer.. heheh

Lenke til kommentar
En generell kode Wiki er et godt initiativ, men jeg ser ikke hvorfor den skal være på norsk.

Hvis man ikke behersker engelsk kommer man ikke langt i programmering uansett.

Dette kommer til å bli en nisje slik som www.no.wikipedia.org

 

143 040 artikler i den norske delen av wiki kan vel ikke akkurat kalles en "nisje".

 

Gode ressurser for programmering på engelsk finnes jo alt, det er verre å finne noen på norsk.

 

Selv om selve programmeringen foregår på engelsk for det meste, er denne relativt lett. Det kan derimot være værre å forstå selve teorien bak f.eks en algoritme, hvordan en spesiell metode virker eller hvordan et float number lagres dersom dette er forklart på teknisk engelsk. En norsk ressurside kan bidra til at dette blir lettere å forstå.

 

Et av de største problemene innenfor programmering kan oppstå når programmerene ikke har den nødvendige matematiske forståelse av hvordan algoritmen deres egentlig virker, og dersom en ikke er noen kløpper i teknisk engelsk er det ikke sikkert at en enkelt klarer å lese seg til dette heller.

Lenke til kommentar

Takk for støtten!

 

Holder nå på å flytte alle bidrag som har blitt skrevet til riktig namespace og kategori, mens LupusLupus sitter å skriver som en galing om organiseringen av Wikien (namespaces og kategorier, heh).

 

Thorsen har skjønt poenget med å kjøre en norsk Wiki. Enkel programmering kan mer eller mindre alle lese seg frem til på mange nettsider, men når det blir litt mer komplisert og innviklet, særlig når det gjelder teorien, er det ikke alle som henger med.

Lenke til kommentar

Husker tilbake da jeg var 13 år og startet med PHP. Var ufattelig vanskelig å finne forståelige tutorials på engelsk (og det fantes få til ingen på norsk). Må innrømme at det forsatt i dag, 6 år og utallige timer med engelsk på skolen senere, er det fortsatt noen ganger vanskelig å forstå allt i avanserte engelske tutorials. :roll:

Håper dette vil gjøre programmering mer forståelig og inspirere flere nordmenn av alle aldere til å starte med programmering :)

Lenke til kommentar

Eg er 13 år, skjønner det meste som blir skrevet, og om det skulle oppstå ord eg ikkje forstår kan eg slå opp i ordboka (den trofaste eg alltid har ved PCen, akkurat no ligg den oppå kabinettet, treng ikkje strekke meg så langt heller :p). Kan òg sjå etter samanheng, etter noko som virker logisk.

 

Eg byrja å lære HTML for to år sidan, om eg husker rett. Brukte det aldri, men i starten av 2007 lærte eg meg CSS og begynte å kode mine fyrste sider.

 

Eg var ein av dei beste i engelsk på skulen før, så har ikkje problemer med å forstå det som står i tutorialane, kun nokon av orda, men dei slår eg opp i ordbok eller liknande.

 

Synest det hadde vert betre, for oss nordmenn, sjølvsagt, med ei side der du kan lære om programmering, på norsk.

Lenke til kommentar
Eg er 13 år, skjønner det meste som blir skrevet, og om det skulle oppstå ord eg ikkje forstår kan eg slå opp i ordboka (den trofaste eg alltid har ved PCen, akkurat no ligg den oppå kabinettet, treng ikkje strekke meg så langt heller :p). Kan òg sjå etter samanheng, etter noko som virker logisk.

 

Eg byrja å lære HTML for to år sidan, om eg husker rett. Brukte det aldri, men i starten av 2007 lærte eg meg CSS og begynte å kode mine fyrste sider.

 

Eg var ein av dei beste i engelsk på skulen før, så har ikkje problemer med å forstå det som står i tutorialane, kun nokon av orda, men dei slår eg opp i ordbok eller liknande.

Hvis du ser på Thorsens innlegg under her ser du at det ofte er teorien bak programmeringen som kan være vansklelig å lese seg til. I tillegg er ikke HTML og CSS regnet som veldig komplisert å lære seg.

 

Gode ressurser for programmering på engelsk finnes jo alt, det er verre å finne noen på norsk.

 

Selv om selve programmeringen foregår på engelsk for det meste, er denne relativt lett. Det kan derimot være værre å forstå selve teorien bak f.eks en algoritme, hvordan en spesiell metode virker eller hvordan et float number lagres dersom dette er forklart på teknisk engelsk. En norsk ressurside kan bidra til at dette blir lettere å forstå.

 

Et av de største problemene innenfor programmering kan oppstå når programmerene ikke har den nødvendige matematiske forståelse av hvordan algoritmen deres egentlig virker, og dersom en ikke er noen kløpper i teknisk engelsk er det ikke sikkert at en enkelt klarer å lese seg til dette heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...