Gå til innhold

XO-maskiner til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bortkastede penger, ingen som vil bruke de opptrekkmaskinene når de har windows PC-er ved siden av.
Tror du har misforstått litt. Disse maskinene har gode nok spesifikasjoner til å kjøre det meste.

Det eneste en oppblåst riking kan klage på er at skjermen er litt liten. Hvis du forøvrig tror at Linux bare er for hackere, så har du ikke fulgt med utviklingen den siste tiden.

Lenke til kommentar

Så bare fordi vi er rike, så skal vi kjøpe unødvendig dyre maskiner? Skolevesenet har jo ikke akkurat et veldig løst budsjett, og disse maskinene imøtekommer da de behovene som skolene har.

 

De sier det er ment for barnehager og skoler, da mener de sikkert barneskolen, og der må det jo være glimrende med en slik maskin. Denne maskinen er jo bygd for å tåle litt, og den har jo den programvaren den aldersgruppen trenger for å kunne ha nytte av maskinen. Dessuten er den laget spesielt for bruk i opplæring/skole, så det må da være en god inngangsbillett til datamaskinen for de minste.

 

Om det blir slik at en andel av kostnadene går til utviklingslandene, så vil jo maskinen fortsatt være billig.

Lenke til kommentar
Så bare fordi vi er rike, så skal vi kjøpe unødvendig dyre maskiner?

Jeg tror du har misforstått litt. Dette blir trolig de billigste maskinene som har vært kjøpt inn til skoleverket noen sinne, til tross for at noen av pengene går til et godt formål i andre deler av verden. Ulandshjelp er ikke akkurat noe nytt å fælt som innføres med disse maskinene.

 

Her var det jeg som misforsto. :blush: Jeg må ha blandet sammen tankene helt.

Lenke til kommentar
Så bare fordi vi er rike, så skal vi kjøpe unødvendig dyre maskiner?

Jeg tror du har misforstått litt. Dette blir trolig de billigste maskinene som har vært kjøpt inn til skoleverket noen sinne, til tross for at noen av pengene går til et godt formål i andre deler av verden. Ulandshjelp er ikke akkurat noe nytt å fælt som innføres med disse maskinene.

 

Og her tror jeg du misforstår;

 

Jeg refererte til postene over meg. Jeg er for et testprosjekt med XO-maskinene, og forøvrig for den ulandshjelpen maskinene medfører.

Det jeg mente var at det er unødvendig for de nevnte brukerinstansene (barnehager og barneskoler) å kjøpe en windows-maskin til mange tusener av kroner, når man kan kjøpe en XO-maskin med samme nytteverdi til den halve prisen.

 

Om du ser i bunn av den første posten min, så vil du se at jeg argumenterer for at den vil bli billig, selv med støtte av uland.

 

la7dfa.com:

Skjermen kan være noe liten, men oppløsningen er upåklagelig.

Lenke til kommentar

Maskinen er jo designet for enkel bruk av barn. Synes opplæring i tankegangen rundt datamaskin burde bli obligatorisk på skolen. Helst på et så generelt plan som mulig, slik at du har en åpen forståelse for at det finnes og alltid vil bli brukt forskjellige systemer. Dette må inn tidligst mulig. Det nytter liksom ikke å gi denne maskinen til en bortskjemt norsk sjetteklassing ettersom man da bare har en negativ instilling til den.

 

Om give-one-get-one tilbudet kommer til Europa skal jeg helt klart ha meg en =).

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Det er for såvidt forskjell på penger; vi begrenser våre budsjett for å ikke overopphete økonomien, men innkjøp av PC-er vil ikke være inflasjonsdrivende, i så fall uavhengig av dens pris. Derfor er det litt irrelevant å snakke om skolebudsjett osv, da dette budsjettet er begrenset grunnet knapphet på ressurser innad i Norge..

 

I.e; man kunne kjøpt raskere PC-er. Men på en annen side; disse pc'ene fungerer sikkert utmerket :)

 

Btw, Cyrix lever :p

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Om give-one-get-one tilbudet kommer til Europa skal jeg helt klart ha meg en =).

 

Eg óg.

 

Syns det er bra at skulane satsar på open kjeldekode. Det er kanskje med på å byggje større tolleranse for Linux og liknande, som ofte vert sett på som avansert og berre for "spesialistar". Det viktigaste er at born og unge lærer tidleg at det fins alternativ til Windows.

Lenke til kommentar
la7dfa.com:

Skjermen kan være noe liten, men oppløsningen er upåklagelig.

Ja jeg ser jo at specs er bra bortsett fra selve størrelsen og har man godt syn så kan man jo fint bruke den i oppløsning som f.eks passer til websurfing uten at man må scrolle for mye.

 

De orginale spesifikasjonene for maskinen var mye dårligere og om jeg husker rett så var det max 640*480 pixel som ville vært nærmest ubrukelig etter min mening.

Lenke til kommentar

da er det jo fint at den testes for windwos for de som ønsker å lege det inn på den.

kort og god å velge mellom omtrent alle operativsystemer som finnes.

 

jeg har riktignok bare hørt om windwos og linux baserte systemer på denne xo masakinen

hva med å teste macos for de som ønsker å lære seg det , hvis det oset da ikke er eklusive grafikere

 

til dere som hater alt annet en linux ( refranse flere av posten om xo ) det må være opp til eieren av xo-maskinen å bestemme hvilket os som ligger på den . da er det fin om man kan velge mellom flere oser

Lenke til kommentar

Det er få personer som hater alt annet enn Linux. Og de fleste har ingen ting i mot at eierene bestemmer hva som skal være på den. Det det har vært snakk om er vel heller at Microsoft prøver å utnytte fattige barn osv., for å sitere andre.

 

Og OSX er vel virkelig alt for krevende til å kjøre på disse?

Lenke til kommentar

@elg-elg123:

Noe spesialtilpasset Windows vil tidligst være tilgjengelig 2 halvår 2008 (trolig mot slutten av 2008), så det er lite aktuelt pr dato. Den eventuelt tilpassa versjonen vil heller ikke bli gjort tilgjengelig i Europa eller Nord-Amerika, ut fra signalene fra XP. De er fremdeles svært usikre på om de klarer å lage en XP og Office versjon som klarer å kjøre på XO, primært fordi XP og tildels Office er svært dårlige OS sett fra et rent teknisk og kodemessig synspunkt.

 

Noe som ikke er rart, klarer de å lage en så lett versjon av XP og til den prisen den må ha, vil den trolig bli meget attraktiv og kannibalisere MS sine andre produkter kraftig.

 

Når det gjelder MacOS er det faktisk et Unix basert system. Kjernen vil nok gå på XO uten problemer, men GUI til MacOS er nok for krevende til XO sin hardware.

 

XO kan heller ikke brukes med all linux distroer, ikke minst pga meget innovativ hardware på en del områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...