Gå til innhold

Pasta for kjennere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette er en av de nye pastaene som inneholder diamant partikler så er det nok mulig at de har klart en reduksjon på 10% i visse tilfeller. Så omtale av en annen pasta for et par uker siden som var rimelig overlegen og den inneholdt blant annet diamant partikler.

Endret av Ash
Lenke til kommentar

OK, la meg se om jeg tar denne riktig. Dersom jeg uten kjølepasta ligger på 50C og med tradisjonell kjølepasta ligger på 40C, så vil dette si at tradisjonell kjølepasta kjøler 10C. 10% av dette er 1C. Så gitt at man har et system hvor kjølepastaen kjøler 10C (noe som i mine erfaringer er usansynlig mye) så vil man tjene en hel grad!

 

I tilfelle over vil man da komme ned på 39C!

Lenke til kommentar
OK, la meg se om jeg tar denne riktig. Dersom jeg uten kjølepasta ligger på 50C og med tradisjonell kjølepasta ligger på 40C, så vil dette si at tradisjonell kjølepasta kjøler 10C. 10% av dette er 1C. Så gitt at man har et system hvor kjølepastaen kjøler 10C (noe som i mine erfaringer er usansynlig mye) så vil man tjene en hel grad!

 

I tilfelle over vil man da komme ned på 39C!

Varmeledende pasta kjøler ingenting. Bare så det er sagt. Den brukes kun som et effektivt bindemiddel mellom to materialer som skal lede varme.

 

Dvs f.eks mellom cpu og kjøleribbe. Luft leder varme veldig dårlig. Derfor må man fylle det lille tomrommet mellom disse to med noe annet, og desto bedre stoffet leder varme desto kaldere vil cpuen i utgangspunktet bli fordi man får transportert varmen vekk fra cpu over til kjøleren.

 

Derfor er det også helt feil å kalle det kjølepasta. Det riktige navnet skal være varmeledende pasta.

Endret av Ash
Lenke til kommentar

I følge sidene dems er det "konvensjonelle, populære sølvbaserte pasta" de sammenlikner seg med.

 

Men jeg oppdaget noe når jeg prøvde å finne ut mer, og det er at en fin måte å ungå å bli sammenliknet med konkurentenes spesifikaasjoner er å ikke oppgi termisk konduktivitet med standard betegnelse. Dette gjelder både OCZ og Artic Silver. ;)

Lenke til kommentar
OK, la meg se om jeg tar denne riktig. Dersom jeg uten kjølepasta ligger på 50C og med tradisjonell kjølepasta ligger på 40C, så vil dette si at tradisjonell kjølepasta kjøler 10C. 10% av dette er 1C. Så gitt at man har et system hvor kjølepastaen kjøler 10C (noe som i mine erfaringer er usansynlig mye) så vil man tjene en hel grad!

 

I tilfelle over vil man da komme ned på 39C!

Varmeledende pasta kjøler ingenting. Bare så det er sagt. Den brukes kun som et effektivt bindemiddel mellom to materialer som skal lede varme.

 

Dvs f.eks mellom cpu og kjøleribbe. Luft leder varme veldig dårlig. Derfor må man fylle det lille tomrommet mellom disse to med noe annet, og desto bedre stoffet leder varme desto kaldere vil cpuen i utgangspunktet bli fordi man får transportert varmen vekk fra cpu over til kjøleren.

 

Derfor er det også helt feil å kalle det kjølepasta. Det riktige navnet skal være varmeledende pasta.

 

Er klar over at pastaen ikke kjøler, men kun leder varme siden luft er en særs dårlig varmeleder. Siden du aldri vil få bedre lede-evne av å putte kjølepasta mellom 2 flater med direkte kontakt, så bruke jeg eksempelet og ordene over for å illustrere, ikke forklare virkemåte.

Lenke til kommentar

Jeg selv gikk ned ca 10-12grader på CPU når jeg gikk fra det som fulgte med på kjøleren, til Artic Silver 5.

Så å punge et en 50lapp for litt pasta trenger ikke å være så dumt :)

 

Må jo passe på at mann ikke tar på for mye, ei for lite heller da. Er en del faktorer som spiller inn her også, har du en Core 2 Duo prosessor kan det være en fordel og "pusse/slipe" prosessoren litt også, da Intel har stappet på en ganske så tykk beskyttelse rundt sine prosessorer som leder varme ganske dårlig.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...