Gå til innhold

Kulturo: Det gylne kompasset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke fått sett den enda, men det er synd det virker som filmen ikke svarer til bøkene. Trist, for historien har så absolutt potensiale. Siden det virker som det var tidsaspektet som var det mest forstyrrende for anmelder håper jeg på DC eller extended edition. Bøkene er fantastiske, og anbefales til alle som ikke har lest dem. :)

Lenke til kommentar

"En skulle dog ønske at filmen ikke hadde det så travelt, da det tidvis fremstår som om ting skjer på løpende bånd, uten rom for verken forklaring eller pust."

 

Kunne ikke vært mer enig, filmen kunne godt ha vart i en time til egentlig. Den ble til tider så stressende at man ikke fikk tid til å få med seg alt (Eller, jeg kan forestille meg det hvis man ikke har lest bøkene). Og hva skjedde med slutten? Poenget med hele boka er jo til en stor grad slutten, men den er ikke med i filmen i det hele tatt. Uansett så er jeg ganske enig i anmeldelsen, ville gitt den 6/10.

Lenke til kommentar
"En skulle dog ønske at filmen ikke hadde det så travelt, da det tidvis fremstår som om ting skjer på løpende bånd, uten rom for verken forklaring eller pust."

 

Kunne ikke vært mer enig, filmen kunne godt ha vart i en time til egentlig. Den ble til tider så stressende at man ikke fikk tid til å få med seg alt (Eller, jeg kan forestille meg det hvis man ikke har lest bøkene). Og hva skjedde med slutten? Poenget med hele boka er jo til en stor grad slutten, men den er ikke med i filmen i det hele tatt. Uansett så er jeg ganske enig i anmeldelsen, ville gitt den 6/10.

 

De har tydligvis delt opp triologien litt annerledes, Subtle knife begynner vel med at de kommer til Lord Asriels laboratorie antar jeg.

Edit: Wikipedia sier at film 2 og 3 er avhengig av enerns suksee noe som etter min mening er temmelig problematisk da disse historiene henger så tett sammen, at Golden Compass i realiteten er verdiløs uten de to oppfølgerne. Men det tatt i betraktning er det vel neppe så overaskende at de velger å kutte den før de kommer til laboratoriet, så kan det i det minste alenestående være en lykkelig historie om at de to barna skal til den "snille" Lord Asriel.

 

Jeg synes filmen var grei 6/10 jeg har lest bøkene, det eneste jeg savner er følsen av time passing, filmen mangler rett og slett en del time passing, feks fra Trollesund (Bergen) til Svalbard så virker det som om det ikke er geografisk avstand mellom stedene. Det er tydelig at her har de hvert ute med kute saksen og fjerne alle handlingsløse lange beskrivende scened, noe som forsåvidt er forståelig med tanke på det presset kino industrien legger på for å få korte filmer slik at de kan tømme å fylle salen flest mulig ganger på en kveld. Vi ser også et par plot hull som tyder på at noen har hvert ute med saksen, feks når Lyra referer til witch daimon, som kan gå vekk fra ens eier noe vi aldri får se i filmen. Jeg er temmelig sikker på at scenen med Eva Green (Serafina) opprinnelig har hvert lenger, eventuelt at den andre hendelsen med heksene som er i boken er klipt vekk.

 

Ellers må jeg nevne den overdrevne skuespiller stilen, men det er vel litt genren typisk eventyrfilm, vi kjenner det jo igjen fra Star Wars, slike filmer skal vel være litt teatralske.

 

PS. Kristendomskritikken er vel hele bakgrunnen for Phillip Pullmans forfatterskap og må dermed taes med i filmen, og er sånn sett ikke bare noe atått for voksne seer slik annmedleren antyder. Pullman er jo en selverklært kristendomskritikker, og har gått veldig hardt ut mot C. S. Lewis sine verker for å gi barn falske forhåpninger om himmelen, hjernevaske barn og for å inneholde en anti akkedemisk og antifeministisk moral.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Uff, det høres ut som om de har kuttet ut elementene som gir dypere mening og gjort det til en ren underholdningsfilm, og på samme tid gjort det til en ren barnefilm, i motsetning til bøkene, som også har noe å by på for voksne lesere.

 

Skal forbeholde noen dom til jeg faktisk har fått sett filmen, men dette høres ikke lovende ut :(

Lenke til kommentar
Uff, det høres ut som om de har kuttet ut elementene som gir dypere mening og gjort det til en ren underholdningsfilm, og på samme tid gjort det til en ren barnefilm, i motsetning til bøkene, som også har noe å by på for voksne lesere.

 

Skal forbeholde noen dom til jeg faktisk har fått sett filmen, men dette høres ikke lovende ut :(

 

Forhåpentligvis finnes det en annen og mer voksen utgave av filmen på Directors cut, 113 minutter er jo alt for kort til å fortelle hele dybden og meningen i Pullmans univers. Det er tydelig at de har klipt i den for å tilpasse den til barn/kino industriens ønske korte filmer=mer popcorn salg, og flere forestillinger per kveld. Ideen om at barn 12+ ikke tåler lengde på film og bøker er derimot motbevist, med Harry Potter bøkene, skulle likt å sett mer saktegående historie, det er tydelig at her er alle handlingene som Lyra opplever bare komprimert sammen uten at det skjer noe i mellomtiden. Men vi satser på at de har 60 minutter ekstra til gode på directors cut. Leones filmer ble jo sett på som makkverk i sin tid fordi de var klippt i stykker når de gikk på kino i USA på 60 tallet, i dag sees de på som mesterverk etter at nærmere en time med bortklipt materiale er satt tilbake.

Lenke til kommentar

Ble egentlig veldig skuffet meg en gang jeg så aldergrensene de har satt. Tydelig at de fokuserer på at filmene skal nå størst mulig publikum, og dermed utelukker de blodigste scenene og den dypere handlingen. Virkelig synd, er jo de som gjør historien.. :(

 

Hvis ikke directors cut imponerer, vil jeg personlig lage remake av historien en gang!

Lenke til kommentar
Men det tatt i betraktning er det vel neppe så overaskende at de velger å kutte den før de kommer til laboratoriet, så kan det i det minste alenestående være en lykkelig historie om at de to barna skal til den "snille" Lord Asriel.

 

Hm, hadde aldri tenkt på det. Er jo en grei nødløsning hvis det ikke skulle bli en andre og tredje film. Som nevnt over så synes jeg den er masete til tider, en annen grunn til dette tror jeg kan være det konstante soundtracket. Jeg synes ikke det var en eneste scene der det ikke var storslått og pompøs musikk, noe steder er det nok med dialogen. Men men, får håpe på en ekstra lang Director's Cut.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...