Gå til innhold

Test: Nokia N95 8GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altfor, altfor dyr. Og så gjør den ikke mer enn N82 gjør (som har blits btw, skjerpings Nokia! Det burde flaggskipet deres også hatt), og den får man for under 4500 kr. At skjermen er litt pikslete er en "medium-til-grov" underdrivelse. Er glad jeg er kvitt min E61i som hadde samme skjerm. Det føles ikke godt å kjøpe telefon til 6000 kr man kan telle pikslene på altså, da hadde jeg blitt skuffa.

 

..og at taletiden er kortet ned med en time i forhold til N95 overrasker meg ikke. Batteritiden generelt er nok ikke merkbart bedre i det heletatt. Den ekstra kapasiteten har de siste 0,2" på den høyt pikselererte skjermen slukt. Standbytiden er muligens lenger, men å fyre igang bakgrunnsbelysningen på skjermen er vel mye som å starte en 6,2 liter chevy-van i vinterkulda. Da går suppa fort.

 

Hva med å si noe om det er verdt å oppgradere for de med N95? Syns dere det?

Lenke til kommentar

Den gjør ca samme som n82 ja, forutenom at den har infarød så du kan bruke den som fjernkontroll. Jeg gikk rundt på ekspert å rundtlurte de ansatte, va jevla morro. Skjermen virker pikslete kan jeg ikke si meg enig i. Rett og slett feil, men selvfølgelig hvis man tar telefonen en cm unna tryne så vil man jo se en piksel.

 

Og Bjørnar det at du sir at batteritiden ikke er merkbar i det hele tatt er total bullshit, jeg hadde n95, nu har jeg n95 8gb, og det er en enorm forskjell i batteritiden. Her kan jeg se et par filmer, eller spille spill i 5 timer og fortsatt kunne ha nok strøm til å gjøre de vanlige tingene (forutenom lange samtaler) resten av dagen. Dette var det ikke håp med n95'en. En grunn til dette er Demand Paging som gjør at programmene du har kjørende i bakgrunnen ikke bruker nært så mye strøm. Demand Paging gjør også at du har "unlimited" internminne. Fordi når minnet blir fullt, vil et program bli plassert på "harddisken", åpner du det programmet lastes det inn i minnet igjen, etc. etc.

 

For de av dere som har n95 så annbefaler jeg på det sterkeste å selge den for rundt 3000 også investere i en mye mer komplett telefon. Som faktisk er latterlig peng også, dere blir ikke skuffet!

 

Pen er jo en smakssak, men jeg synes n82 ikke er pen, den er dessuten GIDIGEN, makan til stor telefon altså...

Lenke til kommentar
Dette er en smarttelefon. Vi anbefaler ikke å kjøpe den om du ikke trenger multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare. Les hvorfor »

 

Hva er dette slags tull? Eneste telefonen er verdt for er multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare? Så menige norman "kan" ikke bruke den eller har ikke behov for den? Den er faktisk mulig å bruke som en helt vanlig telefon uten å måtte kjøre mange programmer, eller legge inn annen programvare..

Den har trossalt mange andre gode egenskaper enn bare multitasking, ekstra programvare eller bruk som mobilt kontor.

Lenke til kommentar
Skjermen virker pikslete kan jeg ikke si meg enig i. Rett og slett feil, men selvfølgelig hvis man tar telefonen en cm unna tryne så vil man jo se en piksel.

 

Holder jeg den 1 cm unna ser jeg ikke en dritt. Holder jeg den 30-50 cm unna ser jeg piksler. Sorry mac, det er hovedgrunnen til at den ikke blei vurdert som min neste telefon. Jeg testet en, likte ikke det jeg så. Håpet og trodde at de hadde "jevnet ut" en del styggedom i forhold til E-serie telefonen med 2,8" skjerm, men eneste måten de har ordnet det på er å skru opp tekststørrelsen. Jeg skal prøve igjen når den kommer med VGA-oppløsning.

 

Og Bjørnar det at du sir at batteritiden ikke er merkbar i det hele tatt er total bullshit, jeg hadde n95, nu har jeg n95 8gb, og det er en enorm forskjell i batteritiden.

 

La oss møtes på min side av halvveien, så er vi enige. Jeg sier at forskjellen nok knapt er merkbar, du mener den er enorm. Med knapt merkbar mener jeg så lite forskjell da det uansett betyr at man må lade den på feil side av midnatt om man ringer rundt 30 minutter hver dag, sitter en time eller 2 pålogget msn/mail, tar et bilde eller to, sender rundt 10 meldinger, navigerer en 20-30 minutter osv. Din formening om "enorm forskjell" får du utdype selv. Enorm forskjell for meg vil si at det holder en hel dag ekstra. Ellers har det ikke noe for seg.

 

Pen er jo en smakssak, men jeg synes n82 ikke er pen, den er dessuten GIDIGEN, makan til stor telefon altså...

 

:!:

 

Altså:

 

Nokia N95 8GB

 

Volum: 96 cm3

Vekt: 128 g

Lengde (maks.): 99 mm

Bredde (maks.): 53 mm

Tykkelse (maks.): 21 mm

 

Nokia N82

 

Volum: 90 cm3

Vekt: 114 g

Lengde: 112 mm

Bredde: 50,2 mm

Tykkelse (maks.): 17,3 mm

 

 

N95 8GB er altså 13 mm kortere, men ellers er den både bredere, tykkere og tyngre enn N82. Som du sikkert legger merke til utgjør det litt volumforskjell i favør N82.

 

 

Og by the way; heller xenon-blits enn iR til fjernkontroll. Det hadde vært stilig med infrarød om den hadde hatt touch screen, det skal jeg være enig i, men uten det så har det veldig begrenset nytte. Men N95 8GB er pen. Faktisk knallpen. Nokia dreit på draget når de lagde N82 i chrome. Den skulle vært hvit eller svart. Når den hvite kommer skal jeg bestille deksel fra mytrendyphone.no for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Dere i Amobil sier at N95 8GB har 30 mb internminne slik forgjengeren har etter fw 20....

Men det er feil fordi denne mobilen har ca. 93 mb etter reboot... se f.eks. på

All About Symbians sine sider. Bare så dere vet det, hehe!

 

Nja. Det som står er:

 

"Dette skyldes at den nye programvaren N95 8GB (og også N95 via programvareoppdatering) er utstyrt med frigir rundt 30 MB arbeidsminne. "

 

Det som menes er at det frigis 30 MB mer minne etter reboot. Kanskje litt upresist skrevet.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at det er så håpløst uten usb-lading! Skal man lade over usb må man jo drasse med seg en usb-kabel. Er det bedre enn å drasse med seg en lader? Dessuten tar det mye lengre tid, og man er avhengig av en pc som står på. Det er da mye lettere å finne en ledig stikkontakt.

Enig i at det er en kjekk mulighet å ha, men det er da langt fra håpløst uten!

Lenke til kommentar
Holder jeg den 1 cm unna ser jeg ikke en dritt. Holder jeg den 30-50 cm unna ser jeg piksler. Sorry mac, det er hovedgrunnen til at den ikke blei vurdert som min neste telefon. Jeg testet en, likte ikke det jeg så. Håpet og trodde at de hadde "jevnet ut" en del styggedom i forhold til E-serie telefonen med 2,8" skjerm, men eneste måten de har ordnet det på er å skru opp tekststørrelsen. Jeg skal prøve igjen når den kommer med VGA-oppløsning.
Er vel erfaringsmessig forskjeller her da, før n95 hadde jeg motorola razr, lyst å se piksler så bør du prøve den ut. Synes skjermen er veldig fin og crisp.

 

 

La oss møtes på min side av halvveien, så er vi enige. Jeg sier at forskjellen nok knapt er merkbar, du mener den er enorm. Med knapt merkbar mener jeg så lite forskjell da det uansett betyr at man må lade den på feil side av midnatt om man ringer rundt 30 minutter hver dag, sitter en time eller 2 pålogget msn/mail, tar et bilde eller to, sender rundt 10 meldinger, navigerer en 20-30 minutter osv. Din formening om "enorm forskjell" får du utdype selv. Enorm forskjell for meg vil si at det holder en hel dag ekstra. Ellers har det ikke noe for seg.
Jeg mener enorm forskjell er at du faktisk har noe som er et brukbart batteri. Du kan gjøre alt du sier der på en dag. Men ja du må fortsatt beregne deg på å måtte lade telefonen over natta. Grunnen til jeg mener det er en enorm forskjell er fordi med n95 så måtte du belage deg på å at hvis du skal gjøre litt mer enn bare å sende litt meldinger, ringe litt, så må du ha med deg lader. Med n95 8gb, så trenger du ikke dette, telefonen holder ut dagen med ganske mye bruk. Selvfølgelig prøver du så får du løpt ut batteriet på 4-5 timer, det er en annen sak...

 

 

N95 8GB er altså 13 mm kortere, men ellers er den både bredere, tykkere og tyngre enn N82. Som du sikkert legger merke til utgjør det litt volumforskjell i favør N82.
Fra mine øyne når jeg så n82 så var første tanke søkke så stor den er, og det er nettopp på grunn av de 13 mm i høyden. Det kunne ha sluppet unna hadde den vært syltynn, men det er den heller ikke. Med bare 3 mm mindre enn n95 8gb er det fortsatt en feit telefon...

 

 

Og by the way; heller xenon-blits enn iR til fjernkontroll. Det hadde vært stilig med infrarød om den hadde hatt touch screen, det skal jeg være enig i, men uten det så har det veldig begrenset nytte. Men N95 8GB er pen. Faktisk knallpen. Nokia dreit på draget når de lagde N82 i chrome. Den skulle vært hvit eller svart. Når den hvite kommer skal jeg bestille deksel fra mytrendyphone.no for å si det sånn.
Xenon-blits ja, ingen tvil at det gjør mye for kameraet. N95 8gb duger ikke mye på en fest hvis ikke det er godt belyst eller dem du skal ta bilder av er deg selv med en kompis og du holder kameraet. Sku gjerne hatt det på n95 8gb ja, men siden jeg har et digitalkamera som jeg mye heller bruker uansett så er ikke d en stor sak.

IR porten bruker jeg bare som fjernkontroll, det synes jeg er ganske arti, kan lure mange folk, fordi ingen forventer i det fjerne at det er jeg og mobilen min som kødder med tvn...

Dette er jo selvfølgig smakssak. Men skjønner ikke hva du dreger ir og touch screen sammen med, noe jeg ikke er oppdatert på her eller?

 

 

 

Et spørsmål til de som har denne. Hvordan er lydkvaliteten i anrop nå? Hadde N95 før og ga opp pga. CPU støy. Er denne blitt bedre? (om du har gått fra N95 til N95 8GB så hadde det vært den beste sammenlikningen). Er veldig spent på dette.
Jeg merker ingenting til cpu støy i samtaler, men når jeg sitter på et stille rom og spiller et spill da vil jeg fortsatt høre lyden, men under samtaler legger jeg ikke merke til den.

 

 

 

EDIT: Anngående lading fra usb så har nokia en supersøt og liten dingz du kan kjøpe for å lade mobilen fra usb. Tar null, og da mener jeg faktisk null plass i lomma...

Endret av helfone
Lenke til kommentar
Er vel erfaringsmessig forskjeller her da, før n95 hadde jeg motorola razr, lyst å se piksler så bør du prøve den ut. Synes skjermen er veldig fin og crisp.

Ja, noen erfaringsmessige forskjeller er det nok da, og det er jo greit nok.

 

Jeg mener enorm forskjell er at du faktisk har noe som er et brukbart batteri. Du kan gjøre alt du sier der på en dag. Men ja du må fortsatt beregne deg på å måtte lade telefonen over natta. Grunnen til jeg mener det er en enorm forskjell er fordi med n95 så måtte du belage deg på å at hvis du skal gjøre litt mer enn bare å sende litt meldinger, ringe litt, så må du ha med deg lader. Med n95 8gb, så trenger du ikke dette, telefonen holder ut dagen med ganske mye bruk. Selvfølgelig prøver du så får du løpt ut batteriet på 4-5 timer, det er en annen sak...

Nå har jeg ikke testet batteritiden på N95 med ny FW mot N95 8GBs batteritid, men slik jeg forstår det på andre er N95 nå helt på høyde med døgnet hva batteritid angår. Når N95 8GB da holder noen timer ekstra bare, som betyr at man uansett bør lade den for at den skal holde neste dag da er ikke forskjellen enorm, da er den på det beste marginal mener jeg.

 

Fra mine øyne når jeg så n82 så var første tanke søkke så stor den er, og det er nettopp på grunn av de 13 mm i høyden. Det kunne ha sluppet unna hadde den vært syltynn, men det er den heller ikke. Med bare 3 mm mindre enn n95 8gb er det fortsatt en feit telefon...

Om N82 er stor eller ikke er vel en definisjonssak. Poenget mitt er at N82 kan være så gedigen den bare vil, N95 8GB er større og mer klumpete. Det er ikke for å krangle, det er håndfaste fakta.

 

Xenon-blits ja, ingen tvil at det gjør mye for kameraet. N95 8gb duger ikke mye på en fest hvis ikke det er godt belyst eller dem du skal ta bilder av er deg selv med en kompis og du holder kameraet. Sku gjerne hatt det på n95 8gb ja, men siden jeg har et digitalkamera som jeg mye heller bruker uansett så er ikke d en stor sak.

IR porten bruker jeg bare som fjernkontroll, det synes jeg er ganske arti, kan lure mange folk, fordi ingen forventer i det fjerne at det er jeg og mobilen min som kødder med tvn...

Dette er jo selvfølgig smakssak. Men skjønner ikke hva du dreger ir og touch screen sammen med, noe jeg ikke er oppdatert på her eller?

 

iR og touch screen ville jo gjort det til et godt fjernkontrollalternativ! :) Man kunne konfigurert alle knappene akkurat slik man ville og trykket på dem, ikke blad seg frem med en d-pad for så å trykke. Brukte irRemote på en FSC Pocket Loox 720 som multifjernkontroll for et par år tilbake. Good times. Den hadde forresten VGA-skjerm. Der kunne man snakke om crispy bilde. Da blir ikke QVGA på 2,8" verken imponerende, bra eller godkjent. :p QVGA bør stoppe ved 2,4". Det var i utgangspunktet ille nok på N95 med 2,6" skjerm tatt prisen på telefonen i betraktning.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Et spørsmål til de som har denne. Hvordan er lydkvaliteten i anrop nå? Hadde N95 før og ga opp pga. CPU støy. Er denne blitt bedre? (om du har gått fra N95 til N95 8GB så hadde det vært den beste sammenlikningen). Er veldig spent på dette.

 

Jeg merker ingenting til cpu støy i samtaler, men når jeg sitter på et stille rom og spiller et spill da vil jeg fortsatt høre lyden, men under samtaler legger jeg ikke merke til den.

 

Godt å høre. Da har den i alle fall blitt mye forbedret bare der. Men kommer nok til å styre unna pga. batteritida. Den er alfa og omega for min del. Jeg brukte 1 stk. batteri på min forrige N95 om dagen, så måtte hele tiden ha med meg 2 batterier. Og det ga jeg opp :( SE er langt forann der dessverre.... Hadde Nokia vært bedre med batteri på smarttelefonene sine så hadde jeg vurdert N95 8GB... Eller fortsatt å hatt den forrige N95...

Lenke til kommentar
Dette var det ikke håp med n95'en. En grunn til dette er Demand Paging som gjør at programmene du har kjørende i bakgrunnen ikke bruker nært så mye strøm. Demand Paging gjør også at du har "unlimited" internminne. Fordi når minnet blir fullt, vil et program bli plassert på "harddisken", åpner du det programmet lastes det inn i minnet igjen, etc. etc.

 

For de av dere som har n95 så annbefaler jeg på det sterkeste å selge den for rundt 3000 også investere i en mye mer komplett telefon. Som faktisk er latterlig peng også, dere blir ikke skuffet!

 

N95 har også fått demand paging med den siste fw (v20).

 

Synes egentlig ikke det er verdt oppgraderinga, mest pga at de har tatt bort minnekortleseren (32GB kort til neste år kanskje...) og kameradekselet (mye lo i lommene mine altså :D).

 

Ellers skjønner jeg meg ikke helt på de som synes det er så slitsomt å plugge mobilen i en lader mens man sover eller jobber. Er forsåvidt enig i at Nokia har mye å gå på i forhold til andre mobiler, men å la dette overskygge alt det andre som er så bra blir litt søkt.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...