Gå til innhold

Politiet vil kapre nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dumme politi som prover aa krenke rettighetene til folk. Kriminaliteten er ikke saa stor at de trenger der her. Og naar det kommer ti lavlytting av store omraadee saa er det en sak for frihetskjemperne. Politi burde ikke faa lov til aa hoere paa hva som helst. Hva er det neste? Avlytting dognet rundt av hele mobilnettet i Norge? Skam dere,fy av meg.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem i at Politiet får denne muligheten. Slik jeg forstår det er det snakk om meget korte perioder ved konkrete aksjoner. Regner også med at Politiet vil bruke sunn fornuft og bare bruke denne muligheten ved alvorlige saker.

 

Når det gjelder avlytting så er jeg absolutt for det, for min del må de gjerne avlytte alle samtaler. Har man ingenting å skjule har man heller ingenting å frykte.

 

Generelt sett er det altfor lett å være kriminell her i landet, og for vanskelig å være politi. Og i tilfelle noen skulle lure, nei jeg jobber ikke i Politiet...

Lenke til kommentar

Jeg har samme holdning til temaet som Raod2Hell. Om politiet får denne muligheten tviler jeg veldig sterkt på at den vil bli brukt mer enn ytterst nødvendig fra deres side. Dette utstyret kan øke sikkerheten til de aksjonerende i politiet betraktelig, da de i større grad vil ha muligheten til å overrumple de det aksjoneres mot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Personlig så er jeg skeptisk til alle som bruker setningen "har man ingenting å skjule så har man heller ingenting å frykte".

 

Jeg ser helst at vi får lov til å ha litt frihet.

Lenke til kommentar

Ser at enkelte her ikke helt vet hva dette egentlig går i.

 

Det stenger mobilnettet i "små/store" områder når de gjør aksjoner. F.eks narkoraid, så skal ikke de kunne bli advart eller advare. Eller ta NOKAS ranet, tenk hvis ranerene plutselig ikke kunne kommunisere seg imellom, da hadde de hatt litt større problemer. Det er en uendelig liste over gode grunner til at store eller mindre områder blir sperret, av åpenbare grunner. Dette har vært bruk i utlandet i mange mange år, der det er veldig nyttig for politiet.

 

Nødnettet er nødnettet så det vil alltid være åpent samma hva politiet vil ;)

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=498304

 

De har en litt annen vinkling på det :)

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Dette vekker stor bekymring hos både Telenor og Netcom.

Dakar liten. Akkurat som om de brydde seg om kundene. :!: De har selvfølgelig ikke mer skrupler enn at de kun ønsker å ikke tape inntekter.

 

Kundene har derimot en reell grunn til å bekymre seg for utfall av alarmer, nødtelefoner osv. Den bekymringen skjønner jeg og det bør derfor være strenge regler for når GSM-jammeren kan brukes. Det blir nok selvsagt ikke noe som skjer daglig flere plasser i landet. Jeg tipper det er snakk om bruk ved storaksjoner noen få ganger i året på landsbasis. Om så det skulle bli brukt 4-5 ganger i året på landsbasis og det i hvert tilfelle setter ut 100-1000 husstander en times tid så tror jeg ikke det skal bli store konsekvenser av det.

Lenke til kommentar
Når det gjelder avlytting så er jeg absolutt for det, for min del må de gjerne avlytte alle samtaler. Har man ingenting å skjule har man heller ingenting å frykte.

Det ville blitt en formidabel jobb i så fall og gitt enorm fare for at avlyttet informasjon lekker ut fra de mange avlytterne til andre. Det er også fullstendig unødvendig og kostbart. Men så lenge det er snakk om en alvorlig mistanke så synes jeg det er greit at de får bruke avlytting. Jeg vet ikke hvor mange GB det ringes hver dag i Norge men det hadde kanskje også vært en idé med automatisert opptak av alle samtaler slik at politiet i ettertid kan gå inn og avlytte samtaler mellom bestemte numre eller i et bestemt område i forbindelse med oppklaring av avlorlige saker. F.eks da de to småjentene ble drept i Baneheia ved Kristiansand så var jo logging av mobiltelefoner i dekningsområdet til senderne vesentlige beviser i saken. Hvis de tiltalte hadde ringt i den tida burde det vært mulig å spore frem samtalen i ettertid for avlytting. Kanskje snakket de om drapene, eller kanskje var de på café (lyder i bakgrunnen) og pratet om f.eks jobb i gjerningsøyeblikket og egentlig ble uskyldig dømt. Ikke at jeg tror det i den saken men slike opptak kan også renvaske uskyldige personer og forhindre justismord.

Lenke til kommentar
Det ville blitt en formidabel jobb i så fall og gitt enorm fare for at avlyttet informasjon lekker ut fra de mange avlytterne til andre. Det er også fullstendig unødvendig og kostbart. Men så lenge det er snakk om en alvorlig mistanke så synes jeg det er greit at de får bruke avlytting. Jeg vet ikke hvor mange GB det ringes hver dag i Norge men det hadde kanskje også vært en idé med automatisert opptak av alle samtaler slik at politiet i ettertid kan gå inn og avlytte samtaler mellom bestemte numre eller i et bestemt område i forbindelse med oppklaring av avlorlige saker.

 

Et slikt system finnes allerede: Echelon, men Norge er jo ikke med på samarbeidet. Nå spekuleres det også endel om hvor omfattende dette systemet er, men det er ingen tvil om et slikt system er etterretningens våte drøm.

Lenke til kommentar
Nødnettet er nødnettet så det vil alltid være åpent samma hva politiet vil ;)

Nå kjenner ikke jeg til teknologien som brukes når man ringer 112 uten dekning eller sim, kan du forklare eller gi link?

 

Uansett er jeg ganske sikker på at det er samme sendere i mobilen og frekvenser som brukes, så støy ville vel gjort like mye skade da? Slik jeg tolker uttallelsen fra Wormdahl i NetCom og.

 

Husker jeg leste noe om mobilstøy i forbindelse med et Bush-besøk en gang, var i hvert fall litt ståhei rundt det.¨Fant det:

http://www.amobil.no/nyhet/fra_virkelighet...dekningen/39475

 

Hm, en fotballbane er jo ikke store området. Fikk inntrykk av at det gjaldt større områder enn som så.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...