Gå til innhold

Bygg PC-en selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra guide å lese gjennom for dei som ikkje er så drevne i dette her, skulle eg tru! :) Men eg lurar berre på ein liten ting:

 

Dersom du skal installere to [minne]moduler, noe som er det vanlige, skal de settes i minneslotter med samme farge. På den måten drar man nytte av doble minnekanaler og får best mulig ytelse.

Er det bestandig slik, då? Eg har fått inntrykk av at dette med same eller forskjellig farge kan variere frå hovudkort til hovudkort...? :hmm:

Lenke til kommentar

jeg hadde problem når jeg kjøpte asus striker extreme, ikke mus,tastatur eller skjermbilde fungerte. så jeg hørte litt rundt og testa og bytte plass på ram'en men funka heller ikke. jeg fant til slutt ut at bios ikke takla mer enn 1 gb ram. så kjørte 1gb ram også lasta ned bios oppdattering og flasha bios. dette løste problemet mitt=)

Lenke til kommentar

Hvorfor bør man unngå magnetiske skrujern? Redd for at de skal ødelegge harddisken? Man trenger nok en MYE kraftigere magnet for det. Personlig synes jeg magnetisk skrujern er et must. Ingenting er mer irriterende enn å miste en skrue ned i PC-en når den nesten er ferdigmontert. Hvis man er uheldig kan det være vanskelig å få ut skruen for hånd. Med et magnetisk skrujern er det ingen problem.

 

Ellers var det en veldig god guide :thumbup:

Lenke til kommentar

Tips angående prosessor.

"Intel Core 2 Duo"-prosessoren kommer med bus-hastighet på 800MHz og 1333MHz, og "Intel Core 2 Quad" kommer med 1066MHz. Det er veldig viktig at hovedkortet ditt støtter like høy, eller høyere, bus-hastighet som prosessoren! Hvis du har et hovedkort som bare støtter 800MHz bus-hastighet, så vil ikke en prosessor med 1066MHz eller 1333MHz virke! (Typisk vifter går rundt, men får ikke skjermbildet).

 

Tips angående minne.

Hvis minne (RAM) har feil, så kan også feil som at det ikke kommer skjermbilde forekomme. Hvis du har kjøpt et "kit" (dvs at du har 2 eller flere minnebrikker), så prøv å ta ut brikkene og prøv med bare èn av gangen og se om maskinen starter da. Hvis du har et hovedkort med innebygget grafikkort, så kan også feil i RAM forårsake at du får feil på skjermbildet, for eksempel ved striper, snodige farger etc. Jeg kjører alltid en full minnetest på alle PCene jeg bygger. Jeg har en Ubuntu-installasjonsCD liggende, og når jeg setter i denne så er ett av valgene i oppstart "memtest86". En full minnetest tar cirka 5-15 minutter. Det å kjøre en minnetest før installasjon av operativsystem kan spare deg for mye unødvendig feilsøking pga feilende installasjon, eller krasj etter installasjon.

 

Tips angående drivere

Driverene som følger med på CD-platene til hovedkort og skjermkort er ofte veldig gamle! Gå inn på websiden til produsenten av hovedkortet og last ned drivere for ditt operativsystem og brenn ut på en CD-plate, eller legg på en minnepinne. Det mest essensielle er vel kanskje nettverkskort driver slik at du kan komme deg på internett i tilfelle du trenger å laste ned andre drivere etter installasjon. De nyeste driverene er ofte mye mer stabile og raske enn de på CD-platene. Spesielt gjelder dette for skjermkort og chipset.

 

Tips angående kabler i kabinettet

Bruk strips! Ingenting er verre enn kabler som ligger løst og slenger i kabinettet! Plutselig kan det komme borti viften og skade ledning, vifte, eller forårsake overoppheting og ustabilt system. For ikke å snakke om en forfærdelig lyd! Ved å stripse sammen ledningene i kabinettet vil du også få en bedre luftgjennomstrømming, som igjen fører til kaldere og mer stabil PC.

 

Tips angånde montering av hardware

Husk at vi mennesker er som batterier. Statiskelektrisitet har ødelagt hardware for ganske mange penger! hehe :-)

Lenke til kommentar

så lenge fu tar i kabinettet så skal det gå bra men har du en statisk genser så bør en passe seg.

bruker bare t-skjorte jeg når jeg har bygga.

men det er nokk best med antistatisk armlenke, da er du gardert. :thumbup:

men hvis dataen ikke fungerer, er det da ikke bedre å teste komponentene utafor dataen istellafor å bare sette de inn igjen.

veldig fin guide til de som skal bygge data for første gang.

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
Bra guide å lese gjennom for dei som ikkje er så drevne i dette her, skulle eg tru! :) Men eg lurar berre på ein liten ting:

 

Dersom du skal installere to [minne]moduler, noe som er det vanlige, skal de settes i minneslotter med samme farge. På den måten drar man nytte av doble minnekanaler og får best mulig ytelse.

Er det bestandig slik, då? Eg har fått inntrykk av at dette med same eller forskjellig farge kan variere frå hovudkort til hovudkort...? :hmm:

 

Riktig det. MSI har vel plassert slotene parvis, og parene har forskjellig farge. En bedre regel er vel at brikkene skal plasseres på annenhver plass på hovedkortet, sett at man har fire slotter. Enten -x-x eller x-x-.

Lenke til kommentar
Hvorfor bør man unngå magnetiske skrujern? Redd for at de skal ødelegge harddisken? Man trenger nok en MYE kraftigere magnet for det. Personlig synes jeg magnetisk skrujern er et must. Ingenting er mer irriterende enn å miste en skrue ned i PC-en når den nesten er ferdigmontert. Hvis man er uheldig kan det være vanskelig å få ut skruen for hånd. Med et magnetisk skrujern er det ingen problem.

 

Ellers var det en veldig god guide :thumbup:

 

Jeg reagerte på det samme.

 

I tillegg har jeg jobbet med profesjonell PC-bygging og har montert et par tusen maskiner med skikkelig verktøy og under skikkelige forhold. Hos oss har det alltid blitt brukt magnetiske skrutrekkere etc, for man har ikke tid til overs til å fiske opp skruer som havner der de ikke burde (f.eks. langt ned i et kabinett på utilgjengelige steder) når man skal skru XX-antall maskiner om dagen. Jeg tror ikke det er mange PC-produsenter som bekymrer seg om magnetismen i sammenheng med skrujern.

 

ESD-beskyttelse ble dog brukt i fleng hos oss. Slik som både spesielle klær, sko og gulvmatter. Hvis man holder på seriøst (og selger flere tusen maskiner i året) så bør man ta slikt litt seriøst for å unngå at det bidrar til å øke feilprosenten. Magnetisme fra skrujern og lignende bidrar neppe nevneverdig til skader av noe slag (dvs mindre sannsynlig enn ESD-skader).

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldingene! Ja, vi var i overkant krasse med tanke på å fraråde bruk av magnetiske skrujern. Det var en gammel "myte" som hang litt igjen her på huset. Artikkel oppdatert!

 

Ellers, om dere har forslag til forumtråder eller annet som vi bør linke til fra siste side - fyra laus! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...