Gå til innhold

320 GB på 2,5 tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stor disk er sikkert viktig for noen, men jeg foretrekker nå at harddisken yter litt også. Takke meg til en 120GB 7200 rpm disk til 900 kroner :)

5400 rpm med 160 GB per 2,5" plate gir i det minste langt bedre transfer-ytelse enn 7200 rpm med 60 GB per 2,5" plate. (Jepp, jeg vet at transfer-ytelse ikke er alt men nevner det likevel)

 

Håper på at det ikke er så lenge til 7200rpm er standarden.

Det tror jeg ikke blir standarden på 2,5" noen gang fordi SSD vil overta ytelse-segmentet til bærbare slik at fokuset blir mindre på ytelse og større på kapasitet for 2,5" harddisker. Ergo at 5400rpm blir værende.

Lenke til kommentar
Stor disk er sikkert viktig for noen, men jeg foretrekker nå at harddisken yter litt også. Takke meg til en 120GB 7200 rpm disk til 900 kroner :)

 

Valget mitt for 2,5mnd siden sto på 7200rpm/200GB eller 5400rpm/250GB, og jeg måtte gå for sistnevnte. Ikke en GB for mye til overs (bruker mye virtuelle maskiner og servere, til testing)... Har kun brukt 7200rpm disker siden 2001, men merker lite til det i praksis. Har en Hitachi Travelstar 5K250.

 

Når 7200rpm kommer i ca. 300GB klassen, så er det på tide å skifte. Men det har vært få indikatorer på at det er nært forestående.

Lenke til kommentar
Stor disk er sikkert viktig for noen, men jeg foretrekker nå at harddisken yter litt også. Takke meg til en 120GB 7200 rpm disk til 900 kroner :)

 

Valget mitt for 2,5mnd siden sto på 7200rpm/200GB eller 5400rpm/250GB, og jeg måtte gå for sistnevnte. Ikke en GB for mye til overs (bruker mye virtuelle maskiner og servere, til testing)... Har kun brukt 7200rpm disker siden 2001, men merker lite til det i praksis. Har en Hitachi Travelstar 5K250.

 

Når 7200rpm kommer i ca. 300GB klassen, så er det på tide å skifte. Men det har vært få indikatorer på at det er nært forestående.

Virtuelle maskiner er nettopp grunnen til at jeg KUN bruker 7200 disker. Ytelsen på 5400 disker STINKER. Til virtuelle maskiner på bærbare er det i mine øyne kun en kombinasjon som duger: 7200 rpm OS disk og ekstern FireWire (evt USB 2.0) datadisk. De viktigste imagene kan du da ha på den interne disken. Når du har mange virtuelle maskiner er også VirtualPC / Virtual Server et langt bedre alternativ enn VMware. Ytelsen er kanskje ikke helt den samme, uten at jeg har hatt noen problemer med den, men du sparer vanvittig med diskplass på å bruke differensielle disker.

Lenke til kommentar
Stor disk er sikkert viktig for noen, men jeg foretrekker nå at harddisken yter litt også. Takke meg til en 120GB 7200 rpm disk til 900 kroner :)

 

Valget mitt for 2,5mnd siden sto på 7200rpm/200GB eller 5400rpm/250GB, og jeg måtte gå for sistnevnte. Ikke en GB for mye til overs (bruker mye virtuelle maskiner og servere, til testing)... Har kun brukt 7200rpm disker siden 2001, men merker lite til det i praksis. Har en Hitachi Travelstar 5K250.

 

Når 7200rpm kommer i ca. 300GB klassen, så er det på tide å skifte. Men det har vært få indikatorer på at det er nært forestående.

Virtuelle maskiner er nettopp grunnen til at jeg KUN bruker 7200 disker. Ytelsen på 5400 disker STINKER. Til virtuelle maskiner på bærbare er det i mine øyne kun en kombinasjon som duger: 7200 rpm OS disk og ekstern FireWire (evt USB 2.0) datadisk. De viktigste imagene kan du da ha på den interne disken. Når du har mange virtuelle maskiner er også VirtualPC / Virtual Server et langt bedre alternativ enn VMware. Ytelsen er kanskje ikke helt den samme, uten at jeg har hatt noen problemer med den, men du sparer vanvittig med diskplass på å bruke differensielle disker.

 

Nå blir dette OT. Kjenner godt til, og bruker, alle tre variantene av virtualisering. VMWare Workstation har snapshot feature, som VirtualPC/Server ikke har, den er jeg helt avhengig av mhp. feilsøking. Dessuten har du differensielle disker i form av cloning uten duplisering, blir nøyaktig det samme! Skulle selvsagt brukt 7200rpm disk, men behovet for plass overgikk. Men denne 5400rpm disken er faktisk rimelig kjapp. Ekstern USB disk blir tregere, uansett innhold i kabinettet.

Lenke til kommentar
Nå blir dette OT. Kjenner godt til, og bruker, alle tre variantene av virtualisering. VMWare Workstation har snapshot feature, som VirtualPC/Server ikke har, den er jeg helt avhengig av mhp. feilsøking. Dessuten har du differensielle disker i form av cloning uten duplisering, blir nøyaktig det samme! Skulle selvsagt brukt 7200rpm disk, men behovet for plass overgikk. Men denne 5400rpm disken er faktisk rimelig kjapp. Ekstern USB disk blir tregere, uansett innhold i kabinettet.

Hvis kloning uten duplisering har kommet, så lurer jeg på når det kom inn. Det eneste jeg har hørt av slikt i forbindelse med VMware har vært på ESX server (Lab Manager), og ESX har jeg ingen planer om å dra opp på den bærbare, selv omd et lar seg gjøre.

 

At VPC/Server ikke har snapshot stemmer, men du har undo disk som for meg gir nok funksjonalitet.

 

Jeg får nok se mer på VMware, og har lastet ned beta av neste versjon av VMWare server, men den vil ikke la seg installere på min Vista Ultimate hjemme, dessverre.

Lenke til kommentar
Virtuelle maskiner er nettopp grunnen til at jeg KUN bruker 7200 disker. Ytelsen på 5400 disker STINKER.

I så fall må må det bety at ytelsen til 7200rpm disker også stinker, bare litt mindre. Ytelseforskjellen er faktisk ikke så stor. 5400rpm og 7200rpm har omtrent samme transfer-rate på grunn av at 5400rpm har større platekapasitet. Aksessitden til 7200rpm er omtrent 30% bedre enn på 5400rpm. Hvis 5400rpm stinker så må altså 7200rpm stinke litt det også. Siden du merker forskjell på 5400 og 7200rpm så er det trolig aksesstiden som gjør utslaget. I så fall er nok SSD løsningen på stankproblemet.

Lenke til kommentar
Hvis kloning uten duplisering har kommet, så lurer jeg på når det kom inn. Det eneste jeg har hørt av slikt i forbindelse med VMware har vært på ESX server (Lab Manager), og ESX har jeg ingen planer om å dra opp på den bærbare, selv omd et lar seg gjøre.

 

At VPC/Server ikke har snapshot stemmer, men du har undo disk som for meg gir nok funksjonalitet.

 

Jeg får nok se mer på VMware, og har lastet ned beta av neste versjon av VMWare server, men den vil ikke la seg installere på min Vista Ultimate hjemme, dessverre.

 

Nå er det VMWare Workstation jeg bruker. Du lager en såkalt "linked clone", som så tar snapshot i den maskinen du cloner. Den nye maskinen jobber så på differenaser ut fra dette snapshotet. Tipper dette dukker opp i versjon 5.0. Jeg benyttet kun VirtualPC frem til dette, kjørt det helt siden beta stadiet under Connectix (og iflg. Connectix var jeg den første som registrerte meg som kjøper av release versjonen av VirtualPC :)). Testet VMWare noen ganger underveis, men den virket mindre stabil og noe tregere inntil v4/5. Bruker fortsatt VPC, den har sine styrker den også. Snapshots er utrolig nyttig hvis du har et komplisert testcase, hvor du hele tiden behøver å gå tilbake til et bestemt punkt, samtidig som du logger punkter underveis, for å ha noe å gå tilbake til. Selvsagt teknisk mulig å gjøre med undo-disker, men det blir håpløst mye jobb.

 

Spørs om du bør ta en ny titt ja :)

Lenke til kommentar
Virtuelle maskiner er nettopp grunnen til at jeg KUN bruker 7200 disker. Ytelsen på 5400 disker STINKER.

I så fall må må det bety at ytelsen til 7200rpm disker også stinker, bare litt mindre. Ytelseforskjellen er faktisk ikke så stor. 5400rpm og 7200rpm har omtrent samme transfer-rate på grunn av at 5400rpm har større platekapasitet. Aksessitden til 7200rpm er omtrent 30% bedre enn på 5400rpm. Hvis 5400rpm stinker så må altså 7200rpm stinke litt det også. Siden du merker forskjell på 5400 og 7200rpm så er det trolig aksesstiden som gjør utslaget. I så fall er nok SSD løsningen på stankproblemet.

 

Den 5k250 disken virker i praktisk bruk ikke tregere enn en 7k100 jeg hadde tidligere (riktignok i annen maskin), enkelte mener den også summa-summarum er på nivå med 7k120, men det er noe jeg tviler litt på... En 7k320 ønskes velkommen en gang fremtiden...(?)

Lenke til kommentar
Virtuelle maskiner er nettopp grunnen til at jeg KUN bruker 7200 disker. Ytelsen på 5400 disker STINKER.

I så fall må må det bety at ytelsen til 7200rpm disker også stinker, bare litt mindre. Ytelseforskjellen er faktisk ikke så stor. 5400rpm og 7200rpm har omtrent samme transfer-rate på grunn av at 5400rpm har større platekapasitet. Aksessitden til 7200rpm er omtrent 30% bedre enn på 5400rpm. Hvis 5400rpm stinker så må altså 7200rpm stinke litt det også. Siden du merker forskjell på 5400 og 7200rpm så er det trolig aksesstiden som gjør utslaget. I så fall er nok SSD løsningen på stankproblemet.

Det er ganske mye søking ja. Den løsning jeg har kjørt på som jeg har vært desidert mest fornyd med er en 7200 rpm systemdisk med base image på, og USB 2.0 eller helst FireWire 7200rpm disk som differensiell (eller linked clone) ligger på. Det er relativt mye søking på disk, så søketiden gjør et godt utslag, og søketiden blir også tilsvarende på USB 2.0, noe som gjør at den faktisk yter akseptabelt, selv om FireWire som sagt er bedre. Med å skille base og differensiell får man også et ganske betydelig ytelsesløft, siden man jobber mot to disker og ikke bare en. Dette i kombinasjon med at differensielle disker ofte kan komprimeres ganske så betraktelig gjør at det har vært en vinnerkombinasjon, men jeg må sjekke hvordan det nå er i VMWare Workstation.

Lenke til kommentar
Stor disk er sikkert viktig for noen, men jeg foretrekker nå at harddisken yter litt også. Takke meg til en 120GB 7200 rpm disk til 900 kroner :)

 

Valget mitt for 2,5mnd siden sto på 7200rpm/200GB eller 5400rpm/250GB, og jeg måtte gå for sistnevnte. Ikke en GB for mye til overs (bruker mye virtuelle maskiner og servere, til testing)... Har kun brukt 7200rpm disker siden 2001, men merker lite til det i praksis. Har en Hitachi Travelstar 5K250.

 

Når 7200rpm kommer i ca. 300GB klassen, så er det på tide å skifte. Men det har vært få indikatorer på at det er nært forestående.

 

En Hitachi Travelstar er som regel kjappere enn konkurrentene, så at en H TS på 5400 RPM yter like bra som andre 7200 RPM disker ville ikke komme som noe sjokk. Raskeste 2,5" disken atm er Hitachi Travelstar 7K200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...