Gå til innhold

Prøver å stoppe tysk iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan hende jeg tar feil her, men selger ikke Vodafone "egen-merkede" telefoner som er operatørlåst i f.eks England?

 

Både ja og nei. Det Vodafone, og faktisk T-Mobile og Orange med flere har gjort er å selge brandede telefoner, dvs. en telefon tilgjengelig ellers under eget navn, men som selges av operatøren under operatørens merkenavn. Disse versjonen har tildels hatt justert programvare og noen ekstra funksjoner, men generelt vært tilgjengelig fritt med andre navn.

 

Bindinger er generelt noe "møkk", da det hindrer fri konkurranse. Og skulle etter min mening vært "ulovlig" i sin helhet.

Lenke til kommentar
Kan hende jeg tar feil her, men selger ikke Vodafone "egen-merkede" telefoner som er operatørlåst i f.eks England?

 

Både ja og nei. Det Vodafone, og faktisk T-Mobile og Orange med flere har gjort er å selge brandede telefoner, dvs. en telefon tilgjengelig ellers under eget navn, men som selges av operatøren under operatørens merkenavn. Disse versjonen har tildels hatt justert programvare og noen ekstra funksjoner, men generelt vært tilgjengelig fritt med andre navn.

 

Bindinger er generelt noe "møkk", da det hindrer fri konkurranse. Og skulle etter min mening vært "ulovlig" i sin helhet.

 

jeg ser ikke noe problem med binding så lenge det er lett å komme vekk fra den ved endt kontrakt (og kontrakten er max ett år av gangen, ikke 2+ som det er over atlantern).

 

en annen sak er denne brandingen, da spesielt slikt som telenors meny osv. disse er langt mer slitsomme etter min mening siden det gjerne går ut over funksjonene til mobilen (tar opp en meny som ville gjort mobilen enklere å bruke, og vil miste sin funksjon om en bytter operatør).

 

problemet med binding er ikke ideen, problemet er når den blir strukket forbi all saklighet. som så mye annet også for den del, som copyright og patenter. ideen er god, men blir etter hvert misbrukt...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Blackberry gjør det samme i Norge allerede, ingen som sier noe på det.

Kanskje fordi den ikke har fått så mye mediaomtale? Og heller ikke en telefon like mange ønsker seg?

 

Jeg har liten tro på at folk faktisk syns det er bedre når andre gjør det enn Apple. Men Apple er flinke til å markedsføre seg, noe som igjen fører til mye snakk om produktene og mer kritikk. Det er helt naturlig og jeg syns egentlig det ikke er noe spesielt over det at det er Apple folk klager over.

Lenke til kommentar
Vel nå er da blackberry mer den bare telefonen.

Ja, det er mer enn en telefon. Men hvorfor skulle det hindre meg i å kjøpe den med en annen leverandør hvis jeg bare er interessert i telefondelen?

 

Uansett bør slike forhold mellom produsentene og teleleverandørene ikke være noen erstatning for åpne standarder. (Ikke noe kritikk til BlackBerry på dette punktet. BlackBerry støtter vel så vidt jeg vet POP og IMAP?)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...