Gå til innhold

Disney for nytt HD DVD-format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende å se hvem som blir vinner på pc-fronten. Det er jo flere ting som teller med:

* Pris pr gb på en plate (billigst er som oftest vinneren)

* Pris på brenner (dyr brenner kan kompenseres med billige plater osv)

* Tilgjengelighet og bruksområder (et produkt "alle" har på lager, samt det må virke på de andre "dingsene" man har i huset)

 

Alle som er først ute betaler dyrt, men det er først når masseproduksjonen kommer da prisen blir akseptabel. Hvem blir først? :)

Lenke til kommentar
Vil gamle HD-DVD spillere ha mulighet til å spille av den nye trelagsplaten? Tenkte f.eks. på HD-DVD spilleren til Microsoft som egentlig er til XBox360

nei!

 

uansett tror jeg hd-dvd vill bli en soleklar vinner.

For når mannen i gata får råd til spilleren (da snakker vi om ca 1000lappen) så kommer det ett ekstrem salg, og da presses alle over på dette...

 

Uansett koster 60gb utgaven av ps3 4000tusen på elprice med 2 kontrollere og spill. Denne SKAL JEG HA NÅR DEN ER PÅ LAGER!!

Lenke til kommentar
Elkjøp har kommet med tilbudet 3 for prisen av 2 (blu-ray)

 

Det finnes et "liknende alternativ" med HD DVD. Har ikke noen link akkurat nå, men det skal følge med skjema ved kjøp av spiller. Gjelder også HD DVD spiller til Xbox360. Kjøp en spiller og velg 5 gratis filmer. Noe som jeg finner veldig irriterende er at det er er kun 10-12 filmer og velge mellom, mens i f.eks USA kan man velge 9 filmer i nesten hele sortimentet.

 

Nei, man faller vel for fristelsen og begynner og bytte ut DVD samlingen snart, forrige gang var det VHS som skulle bort til fordel for DVD filmer til 399,- kr pr .stk.

Lenke til kommentar

jeg skal ha meg en hd spiller snart, og da kjøper jeg bare nye filmer i hd, jeg orker ikke å gjøre slik man gjore med vhs og investere i disse til dvd også...

 

En dvd inneholder fornuftig bra bilde og lyden er også bra, så er liksom i så fall bare ett ultimatium å ha ennda bedre... selv bør jeg kjøpe meg ny tv først... min 27" samsung er ikke akkurat noe råskinn til hd ennda :p

Lenke til kommentar

Slik sett vil trelags BD gi 60GB. Men det som teller til slutt er.

 

- Pris på plater

- Pris på spiller

- Tilgjengelighet

- Brukervennlighet vs. kryptering etc

- Funksjonalitet på mediet/formatet.

 

Disse tingene varierer litt mellom formatene. Men som alltid vil nok ikke det "Beste" formatet vinne, men det som tilslutt tilegner seg flest markedsføringspartnere.

 

 

Vil gamle HD-DVD spillere ha mulighet til å spille av den nye trelagsplaten? Tenkte f.eks. på HD-DVD spilleren til Microsoft som egentlig er til XBox360

nei!

 

uansett tror jeg hd-dvd vill bli en soleklar vinner.

For når mannen i gata får råd til spilleren (da snakker vi om ca 1000lappen) så kommer det ett ekstrem salg, og da presses alle over på dette...

 

Uansett koster 60gb utgaven av ps3 4000tusen på elprice med 2 kontrollere og spill. Denne SKAL JEG HA NÅR DEN ER PÅ LAGER!!

Er eneste forskjellen at 60GB utgaven kan spille gamle PS2 spill og koble til gamle minnekort? Samt 20GB mer disk?

Lenke til kommentar

så ikke ut som microsoft satsa fult da de lanserte X360n,mens sony sveisa blurayen i sammenligning, kan jo se hvor offensivt de er på banen. der tapte microsoft den eneste sjansen til å gjøre noe fornuftig for formatet. de burdde ofre noe mer, sitte på ræva mens resten av leiren ta stilling er jo ganske latskap når de er hoden bak. hadde de gjort det samme som sony vedder jeg på de har tjent igjen på formatkopieringen av spillene. det er flere som har en playstation3 hjemme enn HDDVD spiller, ser ingen grunn til å eie begge formatene med mindre de selger spillere til materiell pris.

 

jeg har begge konsollene men ikke HDDVD.

Lenke til kommentar

Det er jo flere ting som spiller inn her og det handler om mer enn lagringskapasitet. Hvis dette kun var snakk om datalagring og PC hadde diskusjonen vært en helt annen. Når det gjelder film er det ikke bare lagringskapasitet som løfter kvaliteten opp fra det man er vandt til fra DVD, men hvilke andre krav standarden stiller til innholdet.

 

Begge standarder støter videoenkoding i MPEG-2, VC-1 og H.264, men så langt er over 40% av Blu-ray titler utgitt fortsatt i MPEG-2, altså det samme som DVD. HD-DVD bruker så langt kun VC-1. Det som taler for Blu-ray er at pga høyere lagringsplass og høyere datarater kan fremtidige titler komme med høyere video-bitrate (både maks og gjennomsnittlig), men i dag har man egentlig ingen garati for at bildet er noe særlig bedre.

 

HD-DVD stiller også krav til at lyden er i Dolby TrueHD i tillegg til Dolby Digital og Dolby Digital Pluss, mens Blu-ray bare krever Dolby Digital. Alle høyre lydkvaliteter er valgfritt. Til dags dato er kun 7% av utgitte titler på Blu-ray utgitt med Dolby TrueHD og 12% i DTS-HD Master Audio. Resten har altså samme lyd som på DVD.

 

I tillegg har Blu-ray sonedeling sånn som på DVD, noe jeg personlig synes er tullete. Panikkforsøk fra bransjen om å beholde en eller annen form for kontroll over hvem som skal få lov til å se hva. At de ikke har lært fra DVD at de er bedre tjent med å kutte ut sonene skjønner ikke jeg. Mulig det er noen distibusjonsselskaper som har drevet heftig lobbyvirksonhet for å beholde noen soner.

 

Men så lenge enkelte filmselskaper velger å gi ut titler på kun det ene formatet vil begge eksistere.

Lenke til kommentar

Jeg for min del tror Blu-ray vinner. Langt bedre utvalg, solgt langt flere spillere på grunn av Sony sitt geniale trekk med PlayStation3. Pluss at jeg syntes Blu-ray disken i seg selv har større potensiale enn HDDVD, hvert fall på PC-fronten. Også har de langt flere filmselskaper bak seg, mange av mine favorittfilmer har kommet på Blu-ray nå, samt alle de kule filmene jeg har sett på kino i år kommer på Blu-ray. Har vell nesten til gode å se en eneste interessang HDDVD blant det labre utvalget det er av HDDVD filmer idag.

 

Jeg skal selv ha med en HD-spiller nå, og det er jo ikke så veldig vanskelig å velge hvilken spiller jeg vil gå for. En PlayStation3 koster nå 4000, er du heldig så kan du faktisk få med to kontroller + en til to spill for bare 4000kroner. Det er sinnssykt mye for pengene, med tanke på hvor dyre de dedikerte spillerne er, det er også mye mer for pengene enn Xbox360 + HDDVD-spiller eller dedikerte HDDVD-spillere koster.

 

Det er ikke bare det at PlayStation3 gir deg en kraftig spillkonsoll, og multimedia maskin til 4'000kroner.

Men DVD-spilleren på en PlayStation3 skal være en av de beste DVD-spillerne til å oppskalere bilder på markedet. Samtidig som den er kanskje den beste Blu-ray spilleren også. Og den har STORE fordeler med oppdaterbar firmware. Så nye funksjoner, teknologier osv kan bli fortløpende lagt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...