Gå til innhold

Intel befester ytelsestronen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen tvil om at dette er kongen av alt, men synes det er bemerkelsesverdig å se at effektforbruket går så mye opp som det gjør. Det kan tyde på at intel ikke har så mye å gå på som vi liker å tro utifra overklokkingseksempler, men dette er jo tidlige 45 nms cpuer, så det kan jo endre seg underveis. Likevel kan det se ut som AMD faktisk kan ta innpå hvis de får fart på k10ene sine (selv om det er lite trolig at de kan legge på 1 ghz uten å blunke).

Lenke til kommentar
To og to kjerner deler 6 mb hver.

er d mulig da?

trodde vær kjerne måtte ha egen l2 catch :p

Cache kan være dedikert eller delt. Begge har sine fordeler og ulemper. Siden multi core brikker er relativt nytt har ikke delt cache vært vanlig i desktop maskiner før de siste årene. Ett eksempel på dette er Core 2 som har dedikert L1 cache og delt L2 cache. dvs at hver kjerne har egen L1 cache, men deler altså på L2 cache. Fordelen er at de får utnyttet cache kapasiteten bedre og at synkronisering av data mellom kjernene kan gå via L2 cache. Ulempen er at det blir vanskeligere å få høy båndbredde og lav forsinkelse til L2 cache samt at to kjerner nå konkurrerer om båndbredden. Andre eksempler på delt cache er K10 som her delt L3 cache. Her er det imidlertid egentlig ikke de 4 kjernene på samme brikke som deler denne L3 cachen, men minnekontrolleren som disponerer den. I praksis blir det imidlertid det samme som at 4 kjerner deler L3 cachen i en singel sokkel system. I multi sokkel systemer vil L3 cachen bli delt mellom hvilken som helst kjerne som aksesserer minnekontrolleren til den respektive L3 cachen. Med andre ord kan alle 16 kjernene dele alle 4 L3 cachene i et 4 sokkel system om softwaren har spredt dataene utover alle minnekontrollerne.

 

HP hadde en tid delt L4 cache i en del av sine servere. Denne var lokalisert på et eget kort og ble delt av 2 single core prosessorer. IBM benytter også delt L3 cache i en del av sine servere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å ha lansert "kongen på haugen" når den er ubrukelig. Ikke finnes det et eneste hovedkort enda som kan kjøre 1600MHz FSB (og uten det er denne prosessoren så godt som meningsløs å bruke) og i tillegg er den så ufattelig dyr at det kun er overklokkere med ekstremt dype lommer og testere som har mulighet til å kjøpe den. I tillegg har AMD selv sagt at Phenom-prosessorene som så langt er lansert ikke er i nærheten av å være high-end og at de derfor ikke er i konkurranse med Extreme-serien til Intel i det hele tatt.

Lenke til kommentar

ubrukelig? niks!

 

Når cpu`n er klar kan HK produsenter klar gjøre, eller lage nye bios-updates for nye cpuer. men det skal sies at det hadde vært en fordel om HK-produsenter hadde hatt slike ting klart når en ny serie blir sluppet. men og kalle det ubrukelig vil jeg ikke kalle det... kalles utvikling skulle jeg mene.

 

hadde blitt litt kjedelig om ingen drev med utviling, da hadde vi kanskje sittert her enda med C64 og turbotape..

 

Når det gjelder AMD så hadde jeg faktisk store forventninger til K10- serien, men de greide ikke og komme opp med noe lurt der heller så hele greia gikk i vasken, det er vel snart 2år siden AMD kom med noe lurt, og jeg hadde håpet det skulle komme opp på nivå igjen så Intel kunne få noe konkurranse, noe de hadde hatt godt av etter 18mnd med sola i trynet og vind i seilene.

Lenke til kommentar

Dette er en ren propaganda fra Intel, laget for å spolere lanseringa av Phenom.

 

Prosessoren har ikke noe å gjøre på markedet nå:

- Den er ikke noe annet enn en overklokket QX9650 med nytt navn.

- Varmeutviklingen er helt avsindig.

- Thermal throtteling slår inn ved bruk av originalkjøleren på original hastighet

- Ustabil med originalkjøleren på original hastighet.

- Ingen hovedkort støtter den originale hastigheten ennå.

- X48 får også passet påskrevet selv før det er lansert.

 

Dette minner meg om katastrofen Pentium III 1133 MHz som ble lansert, funnet ustabil og alt for varm og så trukket igjen. Det tok over 8 måneder før kundene som hadde bestilt slike fikk de levert med en stepping som var stabil nok.

 

Denne gangen er det ennå verre siden man MÅ overklokke hovedkortet selv for å kjøre den på original hastighet.

 

Det er trist å se hva manglende konkurranse gjør i toppsjiktet. Tidligere kostet toppmodellene 1000 dollar. Nå har de lagt på 40% og selger de for 1400 dollar. Tenk hva som vil skje med de lavere prisklassene om AMD får ennå mer problemer med Phenom.

Lenke til kommentar
To og to kjerner deler 6 mb hver.

er d mulig da?

trodde vær kjerne måtte ha egen l2 catch :p

Cache kan være dedikert eller delt.

<SNIP>

En mer utfyllende forklaring enn hva jeg hadde planlagt :)

 

Dette er en ren propaganda fra Intel, laget for å spolere lanseringa av Phenom.

<SNIP>

Er vel ingen tvil om hva Intel her prøver på, viser vel egentlig hvor mye de frykter Phenom. Vil tro denne prosessoren gjør seg best under ln2, luftkjøling blir nesten fåfengt. Lurer på når den er i butikkene..

 

men

 

blir gøy å se hvor høyt überoverklokkerne klarer å dra den :)

Lenke til kommentar

Det er helt tydelig at Core 2 på 45nm ligger på knekk punktet til shmoo kurven ved 3GHz. Dvs. at spenningen ikke lengre øker lineært med frekvensen, men enda litt brattere. Så lenge shmoo kurven er flat så gjelder P=C*f*v^2 og v=k*f, Der f er frekvens, v er spenning og k og C er konstanter. Med andre ord går ytelse/watt ratingen rett i bøtta etter 3GHz fordi v=k*f ikke lengre gjelder, men i stede er det en superlineær funksjon. Mulig at fremtidige steppinger kan strekke seg noe lengre slik at knekken i shmoo kurven kommer høyere opp i frekvensspekteret. Ser også tilsvarende for Xeon med 80TDP på 3GHz og 120W TDP på 3.16GHz.

 

Så hva betyr alle disse formlene i praksis? Jo at x86 og andre ISA som baserer seg på dyp out of order execution for å få høy ytelse er på god vei til å stange inn i en murvegg. Noen vil vel påstå at de har stått å banket skalle mot stein i et par år allerede. På tide å tenke nytt.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
På tide å tenke nytt.

 

Grunnen til x-86 tragiske popularitet ligger i det store programutvalget. Og derfor har ikke nye arkitekturer fådd gjennomslag. Vel det er nå det jeg tror.

 

Dette innlegget mitt er meget offtopic, men kun et spørsmål til hr Jensen, siden han åoenbart er av de mer tekninske forumbrukere.

 

Nå som både AMD og Intel jobber med å ha flere typer prosserorer på en brikke, fortiden har jeg bare hørt om gpu + cpu og eventuelt en fysikkcpu planlagt på samme brikke.

 

Åpner deg seg ikke her mulighten for både AMD og Intel til å lansere alternativ arkitektur til x-86, dette ved å implimentere en x-86 kjerne eller to for å sikre at brukere kan benytte gammel programvare, slik at overgangen til en ny arkitektur blir relativt smertefri for de fleste.

 

Eller et det nnoe teknisk i veien for det

Lenke til kommentar
På tide å tenke nytt.

Enig i det, men det må i så fall gjøres på riktig måte:

- Instruksjonssett som sikrer både konkurranse og utvikling. Dvs kortvarige patenter (2-3 år) med påfølgende tvunget åpenhet. Påtvunget lav pris på lisenser for ny teknologi i patentperioden.

- Prosessorer med god bakoverkompatibilitet

 

Jeg ser for meg en overgang i flere steg:

1. Legge til nye instruksjonssett på x86 som mikrokodeutvidelse. Det nye instruksjonssettet må kunne erstatte alt som x86 inneholder. Det gjør utviklerne i stand til å forberede seg på framtida.

2. Legge inn hardware-akseleratorer for det nye instruksjonssettet i x86-prosessorer. Det gjør at noen utviklere ser vitsen med å bruke det i praksis.

3. Fokusere utvikling av ytelse på den nye delen av prosessoren og mindre på x86. Det gjør at populariteten vil øke.

4. Fase ut x86 hardware men fortsatt kjøre x86 emulert. Det vil gjøre at utviklere mister interessen for gamle x86.

 

Trinn 1 og 2 mener jeg kan skje ganske raskt etter hverandre. F.eks med 1-2 års mellomrom. Trinn 3 og 4 kan være veldig langvarig (5+ år hver). Trinn 5 (utfasing av x86 emulering) bør etter min mening ikke skje før om ekstremt lenge (20+ år).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...