Gå til innhold

Kindle er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til å være en fin konkurrent til digitalbok.no, men det spørs om vi får tatt i bruk "det trådløse" nettet med det første, siden det går over 3G. Om det vil virke på en praktisk og rimelig måte så står denne på kjøpsliste etter nyttår en gang :).

Den er dog ikke så pen, Booken Cybook hos digitalbok er mye penere. Men digitalboks lesere har mye mindre batteritid har jeg hørt (ikke lest selv, så kan ikke bekrefte)

Lenke til kommentar
Forøvrig lurer jeg på om den klarer å vise PDF dokumenter direkte...

 

Står i teksten at den ikke kan det...

 

Kindle er kompatibel med dokumentformater som Word, HTML, TXT, JPEG, GIF, PNG og BMP, men i utgangspunktet ikke med PDF. PDF-dokumenter blir konvertert til det innebygde dokumentformatet i Kindle dersom dokumentet blir sendt til Amazon via e-post.

 

Forøvrig enig i at den er veldig stygg. Kan ikke fatte å begripe at de kan designe noe slikt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Må si jeg synes Kindle ser mer ut som et tidlig forsøk på en grafisk kalkulator lansert i starten av 80-tallet eller noe sånt enn en e-bokleser lansert i 2007.

 

Men uansett veldig bra at det kommer flere e-boklesere på markedet, og spesielt bra at gigantiske og populære kjeder som Amazon satser friskt på det. :yes:

Lenke til kommentar
Suksess eller flopp?

Flopp! En av grunnene er at skjermen er basert på LCD. Jeg tror folk vil foretrekke å lese bøker og aviser på papir eller pairlignende skjermer. Den har faktisk E-ink i følge wikipedia. Jeg tror også folk foretrekker å eie sitt eget fysiske eksemplar i stedet for en elektronisk versjon de ikke kan dele med andre på samme måte.

 

Kindle er kompatibel med dokumentformater som Word

Word er ikke et dokumentformat. Det er et program. Microsoft bruker enten doc-formatet eller MSOOXML i de nyere versjonene av programmet.

 

Det skal også være tilgjengelig noen gratis titler, pluss at enheten har forbindelse til Wikipedia.

Det høres magisk ut. Via telepati?

Kindle har en trådløs 3G-forbindelse (EVDO) til Amazons nettbutikk slik at brukerne kan laste ned bøker derfra.

Hvordan er dekningen rundt om i verden? Må man ha SIM-kort i den? Hvem betaler for brukt båndbredde?

 

Hva skjer om man mister enheten, ødelegger den eller programvaren krasjer? Må man kjøpe bøkene på nytt eller kan man enkelt laste de ned på nytt? Må man virkelig kjøpe bøker man allerede eier på nytt?

 

Når kommer det en versjon som ikke er direkte stygg?

Lenke til kommentar

Man må egentlig spørre , "hva var det de tenkte på?".

 

Det har litt for få funksjoner til å virkelig kunne slå an.

 

- Designen er, som nevnte enkelte steder, litt for inspirert av 80-tallets giga matte kalkulatorer.

- Ikke pdf??

- Kun EVDO?? ( Så, hjelper lite i Norge/ Europa)

- Mangel på alternative tilkoblinger ( muligens usb, men ikke wi-fi eller noe som virkelig kunne komme til gode. Ja ja , det drar ned batt. kapasiteten , men ...)

 

Ja vel , ok ...den kan funke i en hel uke, men for guds skyld ....den er strippet for all teknologi...ikke helt overraskende at den greier seg en stund.

 

Den er som en antikvitet( eller søppel, kommer an på hvordan du ser på det) fra 80-tallet, både teknologisk og design messig.

 

Jeg mener det er trygt å si at den blir en flopp.

 

Skuffende, meget skuffende... :(

 

-sun360

Endret av sun360
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt en ebok-leser. Den må ha behagelig skjerm, bra batteri og lese de formatene som er mest hensiktsmessig. Thats it. En eller annen form for tilkobling er jo selvsagt men bortsett fra det så trenger ikke jeg mer ihvertfall. Og prisen må være deretter. Det burde ikke være så vanskelig. Problemer her er vel at det er de som skal selge bøkene som også lager ebokleserne. Det blir jo bare problemer for forbrukeren.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne like Kindle, men jeg klarer ikke å ersatte den med papirbok... Kindle koster ca 400 dollar, og er full av teknologi, der brukerne kan velge mellom rundt 100 000 forskjellige bøker (pris på 10 dollar eller lavere). Kindle kan laste ned aviser, magasiner og nettsider. Den lar brukeren påføre bøker, lar dem søke etter tekst, lar dem velge skriftstørelse de ønsker..

 

Disse tingene er jeg veldig keen på.. Men det får meg ikke lyst til å kjøpe en. Jeg er en "bibliofil". Jeg Elsker Bøker. Og det er flere ting jeg ikke får gjort med den enkelt som jeg kan gjøre på papirbøker. Andre ting kan også være , Jeg kan lese bok på badekar, Hvis jeg mister boken noe jeg gjør av og til, den knuses ikke. Papirbøker går ikke tom for strøm, Når jeg er ferdig med papirbok kan hende jeg låner den til familie/venner. Jeg sier ikke at Kindle er en dårlig ting, eller at den kommer til å bli flopp, men jeg er forsiktig med det.

 

Jeg foretrekker papir, det er på en måte tradisjon, tradisjon som jeg ønsker å fortsette med. Bøker kan man også ha som pynt. Ta det med på tur, hytta eller sitte og lese når man er ute og reiser. Men Kindle kan man plutselig gå tom for strøm. Så kjipt.

 

Lykke til de som har strøm rundt seg hele tiden eller kan være forsiktig med den. Egentlig en løsning for noen og ikke for alle!

Endret av Exatic
Lenke til kommentar
Touch screen og e-ink er vel noe vi kan se lenge etter enda? Poenget med slike enheter er vel at de skal bruke minst mulig strøm? Det er ikke så veldig forenelig med touch screen og andre datamaskinrelaterte funksjoner?

 

Forøvrig lurer jeg på om den klarer å vise PDF dokumenter direkte...

 

Det er ikke en datamaskin-relatert funksjon, det er en bokrelatert funksjon :) I bøker kan jeg notere i margen og markere ting. Det er funksjonalitet jeg ønsker å beholde, at det kan være vansklig teknisk kan så være, men da er ikke bøker modent for utskifting enda.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er veldig mange som påpeker at boken er alt for dårlig teknisk til å kunne bli en storsuksess. Jeg er enig i det, men jeg mener likevel at lanseringen er et positivt skritt framover. Fordi nå begynner vi å få fungerende enheter basert på e-blekk ute på markedet. Og da er vi kommet et langt skritt nærmere "ekte" e-bøker, som har en brukervennlighet og fleksibilitet som nærmer seg og til og med overstiger p-bøker (papirbøker :p).

Lenke til kommentar

Til dere som er skeptisk til eboklesere:

 

Jeg har en iRex iLiad som pushes av digitalbok. Er veldig fornøyd. Skjerm og kontrast er upåklagelig og veldig behagelig for øynene. Den tar mange formater og oppdaterer seg automatisk via innebygget trådløst nettverk eller kablet lan. PDF'er som jeg leser vises for det meste helt perfekt og klart på iLiad. Notatblokk funksjonen er også veldig bra.

 

Det som ikke er så bra er batteritid.. holder 1-1.5 dag ved normal bruk.. den er treg (ikke nødvendigvis pga. prosessoren, men pga. skjermteknologien ("digitalt papair")) .. Den kunne også ha en del bedre/enklere funksjoner, men dette kommer garantert etterhvert. Prisen er også hinsides all fornuft, men slik er det med all ny teknologi. Om noen år blir det som med mobiltelefoner. Man kaster eboklesere etter deg for en krone mot at man binder seg for ett eller annet abonnement for ett år.

 

Eboklesere er kommet for å bli. Jeg har kjøpt min siste papirbaserte bok og min første (av mange fremtidige) eboklesere.

 

Min drøm er at tablet-pc teknologi og ebokleser teknologi snart sveises sammen og blir en enhet på størrelse med eller mindre enn dagens iLiad.

Endret av Illus
Lenke til kommentar
hmm, hvordan er levetiden på iliad om en skrur av wifi?

 

1-1.5 dager :o) wifi er ikke på hos meg

 

Min daglige bruk er at den stort sett er på hele tiden mens jeg er på

jobb. Bruker den som notatblokk pluss at jeg har noen fagrelaterte

pdf'er jeg kan slå opp i på den.

 

Ellers er det lesing av bøker på bussen til og fra og på kveldstid når

anledningen byr seg.

 

PS: Jeg kjøpte ekstra sett med lader og hub til å ha på jobb. Så jeg pleier

å sette den til lading hver morgen og da er den på halv batteri. Det er

godt mulig den holder 2 dager dersom jeg lar den stå på til den dør.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...